Aanschafprijs VST's vs iPad apps..

Inderdaad een interessante topic, want de oorspronkelijke vraag is precies wat ik mij ook afvroeg: waarom zijn apps zoveel goedkoper dan softsynths. Een vriendin van mij heeft net een iPad en wat synth-apps gekocht, maar ik heb eerlijk gezegd nog niks gehoord wat er echt uit sprong. Waarschijnlijk klinkt het met die Focusrite- of Roland-audio-interface al stukken beter. Maar tot nu toe is mijn indruk "goedkoop is duurkoop".
 
ik denk dat de prijzen kunst matig hoog worden gehouden.

- ivm piraterij (de koper betaald ook voor de piraat)
- Marketing, als het goedkoop is word het niet serieus genomen
- er word veel geld besteed aan marketing

Ipad is best een traag platform dus de apps en plugins die daar op draaien zijn kleiner en makkelijker te maken daardoor.
En het gesloten waardoor piraterij minder een issue is.

ik vind overigens de prijzen van softsynths vaak niet te hoog.

vraag me af hoeveel er in R&D zit,

Ik vind het piraterij argument niet kloppen. Zelfs als bedrijven dat argument ook zouden gebruiken, en wel om de volgende reden :
Iemand die een gekraakte versie gebruikt is een potentiele klant.
Iemand die niet in aanraking komt met een bepaald product kan net zo makkelijk een ander stuk software kopen. Maar als die persoon al bekend is met bepaalde software zal die eerder die software aanschaffen dan andere.
Iemand zonder geld kan op die manier toch gebruik maken van die software, wat via via ook weer extra klandizie oplevert. Want die persoon's vrienden/collega's komen ook in met die software.

Ik had vroeger nooit geld. Ik heb gekraakte software gebruikt totdat ik genoeg verdiende om het te betalen. 3 maal raden welke software ik kocht, ja precies, de software die al gebruikte.
Zo hebben image-line, waves, arturia, native instruments en nog wat meer, al veel geld aan mij verdiend.
Als ik die software vroeger niet had leren kennen had ik waarschijnlijk heel andere keuzes gemaakt. En was dus bij een concurrent aangekomen.
Mijn klandizei bij die bedrijven is dus rechtstreeks te danken aan gekraakte software.,

Stel , je gebruikt 5 jaar lang photoshop, gekraakt. En je gaat geld verdienen, dan ga je niet snel andere software kopen, dan koop je photoshop. Want dat ken je al.

Downloaden van muziek en films ligt wat anders, die hebben geen leercurve.
En waar ik zeker tegen ben is als je er geld mee probeert te verdienen door bv. dvd's te branden en te verkopen.
 
Hey MAn-T, jouw verhaal over piraterij daar snij je een goed punt aan.
Dit verhaal ken ik ook en ben ik het mee eens. Om deze reden heb ik Ableton gekocht oa en ben ik serieus met audio en muziek bezig.

Maar je zou dus ook kunnen zeggen dat jouw argument mijn stelling zelfs onderbouwd.

want: Als er piraterij op een platform is word de prijs opgedreven en worden de producten misschien wel door de fabrikant zelf als torrent aangeboden.
Zo ontstaat er uiteindelijk een grotere afzet markt. Die je weer kunt inkrimpen door de prijs te verhogen.


Een platform waar dat dus niet zo werkt, bv iOs zou je juist voor een lagere prijs de producten moeten aanbieden omdat die mogelijkheid (afzet markt)er niet meer is.
Ios is jong en kleinschaliger en daardoor moeten de prijzen laag zijn wil met tot koop overgaan.

JE ziet natuurlijk tegenwoordig ook dat veel fabrikanten 30 dagen full funcional trials aanbieden.
 
Dat zou ik even moeten checken wat ze er nu op heeft staan. Ik weet in ieder geval dat ze Garage Band erop heeft, maar dat zal niet de beste app zijn die er is 8o).

Die Animoog had ik gezien ja, de rest ken ik niet, zal ik haar doormailen.
 
wij synthliefhebbers moeten beseffen dat wij verre van de enige zijn waar producenten zich naar richten. Tegenwoordig loont het meer om de gelegenheidsgebruiker te verleiden tot een snelle goedkope aankoop dan de toegewijde gebruiker die zijn dure aankoop veel zwaarder zal afwegen.

De iPad is als recent platform veel gevoeliger voor die "nieuwe" wetmatigheid en bevindt zich voorlopig nog steeds in een gimmick-status. Bijgevolg ook de exclusieve synth apps.
De dure aankoop van de iPad zelf moet bovendien toch een beetje gecompenseerd kunnen worden door scherpgeprijsde apps. Dat is zowat het hele concept van het ding: een dure winkelkar maar dan kan je em nadien echt wel volstouwen.
 
De dure aankoop van de iPad zelf moet bovendien toch een beetje gecompenseerd kunnen worden door scherpgeprijsde apps. Dat is zowat het hele concept van het ding: een dure winkelkar maar dan kan je em nadien echt wel volstouwen.
een beetje hetzelfde (maar dan omgekeerd) met bijv de HP printer; het ding zelf is cheap maar als de cartridge op is mag je flink gaan dokken...
 
Ik zou die PPG wel willen voor mijn ipad, maar ben een beetje huiverig voor dat iOS gebeuren. Ik zit nog niet op versie 5 en aangezien ik een stel apps heb die ik niet kan updaten laat ik die PPG maar even voor wat het is.
 
Tegenwoordig loont het meer om de gelegenheidsgebruiker te verleiden tot een snelle goedkope aankoop dan de toegewijde gebruiker die zijn dure aankoop veel zwaarder zal afwegen.
wil eraan toevoegen dat je in de eerste situatie dan geen (of toch beduidend minder) last hebt van concurrentie. Beetje erg scherp en negatief gesteld: de bedrijven hebben nu voor lief genomen dat je beter iedereen een beetje laat meegraaien dan dat eentje met het hele aandeel gaat lopen.

De iPad is een leuk ding hoor, maar eigenlijk ook een godsgeschenk voor bedrijven die hun koopwaar met een enkele muisklik aan de man willen brengen. En dan gelden andere criteria en motivaties dan bij de weloverwogen consument:
scherpe prijs / bargain-gevoel, trendy look, ultra-vette-coole slogan, promo door Will-I-am, enz. enz.
 
Ik heb zelf ook al aardig wat audio apps, alle bekende dingen eigenlijk (en zeker als je ze in de sale periode koopt dan zijn de kosten laag). Maar gebruik ze nooit in de studio, vooralsnog ook omdat ik geen goede audio/midi eraan heb hangen.

Het ding is wel dat het er bij de Ipad niet eens in eerste instantie om de audio kwaliteit gaat, maar eigenlijk meer om de interface. Door eens niet met de muis te kloten benader je het sounddesign gedeelte anders en kom je dus (mogelijk) tot andere resultaten.

Maarja, we staan nu ook nog maar aan het begin van deze ontwikkeling, als de hw sneller wordt en developers daarop inspringen krijgen we vanzelf wel ook nog betere apps denk ik.
 
Camel audio heeft ook een hele aardige alchemy app+9 expansions voor ongeveer 50 eur.
Voor de vst versie+25 expansions mag je dan wel weer even 650 eur neerleggen....en das bij ons thuis een hoop geld voor een vst,hoe gaaf hij ook is.
Aan de ene kant relax dat je de mogelijkheid hebt om expansions naar keuze te kopen,aan de andere kant gooit spectrasonics gewoon de hele mikmak in omnisphere voor 369 eur,en das toch ook een hele vette vst .
Wat dat betreft is het ook maar net wat je d,r voor over hebt.
Nog een mooi voorbeeld,laatst wat mastering software getest en izotope 5 adv vond ik wel heel erg aardig,tot dat ik zag dat ie 750 eur moest kosten,toen vond ik ,m een heel stuk minder goed klinken.
 
Ik heb cubase remote en cubasis, beide leuke apps, het sound design verhaal klopt niet, wnt je designed nik, je in alle apps een beperkte hoeveelheid samples en loops die je kan morphen zelfs animoog is samples met een filter. Vond ik echt zonde van m'n geld


Daarnaast klopt het piraterij argument natuurlijk ook niet aangezien IOS natuurlijk gewoon gejiailbreaked is en je de complete store zo gratis leegtrekt.
 
Geen VST, geen AU, geen RTAS, geen AAX, maar gewoon 1 formaat, dus 1 keer developen en 1 keer testen.

1-klik installatie, 1-klik update, 1-stop-shop app market, wat dat betreft loopt de pluginmarkt op de laptop/desktop belachelijk hard achter, zelfs met iets als NI Service Center zit je nog steeds de installers te downloaden die je dan vervolgens zelf moet aanzwengelen. In het ergste geval mag je op een site inloggen met weer het zoveelste account waarna je alle bestanden mag downloaden en dan zelf mag installeren.

Het zou zoveel makkelijker en zoveel beter kunnen.
 
Geen VST, geen AU, geen RTAS, geen AAX, maar gewoon 1 formaat, dus 1 keer developen en 1 keer testen.

1-klik installatie, 1-klik update, 1-stop-shop app market, wat dat betreft loopt de pluginmarkt op de laptop/desktop belachelijk hard achter, zelfs met iets als NI Service Center zit je nog steeds de installers te downloaden die je dan vervolgens zelf moet aanzwengelen. In het ergste geval mag je op een site inloggen met weer het zoveelste account waarna je alle bestanden mag downloaden en dan zelf mag installeren.

Het zou zoveel makkelijker en zoveel beter kunnen.

Om nog maar te zwijgen over dongles,en virtuele sleutels.
 
Ik heb cubase remote en cubasis, beide leuke apps, het sound design verhaal klopt niet, wnt je designed nik, je in alle apps een beperkte hoeveelheid samples en loops die je kan morphen zelfs animoog is samples met een filter. Vond ik echt zonde van m'n geld


Daarnaast klopt het piraterij argument natuurlijk ook niet aangezien IOS natuurlijk gewoon gejiailbreaked is en je de complete store zo gratis leegtrekt.

Animoog is wel wat meer dan enkel en alleen samples met een filter. Da's hetzelfde als zeggen dat wavetable synths romplers zijn. Als je wilt kunt je er, zelfs met een beperkte hoeveelheid basisgeluiden, echt een heel scala aan geluiden mee uithalen.

En verder denk ik ook dat het punt nou juist is, ookal kun je IOS jailbreaken, heel veel mensen die wel gedownloade VSTS hebben draaien, nemen daarvoor de moeite niet omdat prijs per app zo laag is (Cubasis niet overigens).
 
het sound design verhaal klopt niet, wnt je designed nik, je in alle apps een beperkte hoeveelheid samples en loops die je kan morphen zelfs animoog is samples met een filter. Vond ik echt zonde van m'n geld
sound design op basis van samples is nog steeds sound design. Bovendien zijn er zat hardware synths die op basis van pcm waves werken, al die presets van die synths zouden er niet zijn zonder dat iemand die gemaakt had natuurlijk. Alleen pure waveforms is niks, dat is een basis waar je iets uit creeert.

Je tweede statement dat alle apps op de ipad op basis van samples werken is onzin, de Korg IMS20 bijvoorbeeld werkt gewoon met de algoritmes die de kronos en de vsti ook gebruiken, en zo zijn er wel meer.
 
Laatst gewijzigd:
ja da's waar was KORG ff vergeten, maar zoals novation launchkey en zo, dat zijn echt van die geneuzel apps
een pool van geluidjes in structuurtjes verbinden
 
ja da's waar was KORG ff vergeten, maar zoals novation launchkey en zo, dat zijn echt van die geneuzel apps
een pool van geluidjes in structuurtjes verbinden

Volgens mij heb je punt wel gemaakt mbt de IPAD apps. Ik zie het trouwens ook wel als geneuzel, alsin, ik heb niet echt het gevoel dat ik echt structureel een doel bereik met de apps. Het is vaak wat random parameters aanpassen.

Maar het resultaat kan soms echt wel grappig zijn, en geloof ook echt wel dat je als je echt dedicated bent je er mooie dingen mee kan maken.
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top