4 Synthis samen

Ja ik ga akkoord met jij, spacialisatie moet ik meer werken, je bent niet de eerste persoon die dat zegt.
Maar dit denken is niet altijd gemakkelijk tijdens een improvisatie waar ik veel parametren moet zetten.


2 mogelijke olossingen:

of alle vershillende instrumenten op eigen sporen gescheiden opnemen zodat je het later met galm kan mixen. moet je wel dus op meerdere sporen kunne opnemen.

wat best spannend is de mix al te maken in de voorbereiding. dus elk instrument krijgt zijn plaats en galm...in dat geval moet je wel een paar FX-units in je bezit hebben..of dit alles via de computer..eh..


maar soms is een zware galm op een szacht geluidje en een lichte galm over hetgeheel al genoeg voor veel ruimte...en panning en volume is ook belangrijk..
 
Bedankt voor de tips.

Maar mijn electronische muziek concept is echt live spelen, improvisatie zonder postproductie.
Opnemen in stereo via de mengpaneel.

Ik heb een multitrack recorder (Korg D1600 MKII) gekocht maar ik gebruik hem nooit, en vind de later mix en productie werk zo vervelend...
 
hoi Papz, ok. dan snap ik het.

maar dan is mijn 2de tip toch wel ok. zo heb ik het ook wel eens gedaan.
dus inderdaad opname is stereo twee kanalen... alles is kant en klaar afgesloten..maar dan wel al
in mijn geval ook alles netjes gepanned en volume-vescchillen en galm en FX toegevoegd. dus
een improvisatie naar stereo-opname...maar wel meteen helemaal klaar qua klank en mix.

is erg leuk om te doen als je de spullen er voor hebt natuurlijk..
 
Bedankt :okdan:
Dankzij een UITZONDERLIJK klinkende
favicon.ico
A MKI in the band :{

LOL *D
 
Bedankt voor je comment.

Over Xils3 : een analoge synth of effect emulatie (hard of PC) vergelijk ik graag met een flight simulator software: je zie de landschap passeren, je hebt de controlpaneel meters en lichtjes, eventueel een bezemsteel die reageert enz... Maar je blijft op je stoel voor je scherm. Je vliegt absoluut niet, hoewel je indruk bijna realistisch lijkt.

En als je ooit een echte vliegtuig kan besturen, dan begrijp je diep hoe de flight simulator software verschilend van de realiteit is en eindelijk hoe hij een triest slap aftreksel is.

Maar als je een vliegtuig nooit bestuur kan je lang met je illusie gelukkig zijn...

Ik moet ook zeggen dat elke Synthi zijn eigen personaliteit en bedrag heeft. Dit kan je in een software niet vinden.

:yamaha:
 
Laatst gewijzigd:
Bedankt voor je comment.

Over Xils3 : een analoge synth of effect emulatie (hard of PC) vergelijk ik graag met een flight simulator software: je zie de landschap passeren, je hebt de controlpaneel meters en lichtjes, eventueel een bezemsteel die reageert enz... Maar je blijft op je stoel voor je scherm. Je vliegt absoluut niet, hoewel je indruk bijna realistisch lijkt.

En als je ooit een echte vliegtuig kan besturen, dan begrijp je diep hoe de flight simulator software verschilend van de realiteit is en eindelijk hoe hij een triest slap aftreksel is.

Maar als je een vliegtuig nooit bestuur kan je lang met je illusie gelukkig zijn...

Ik moet ook zeggen dat elke Synthi zijn eigen personaliteit en bedrag heeft. Dit kan je in een software niet vinden.

:yamaha:
Natuurlijk, maar voor mij is een Synthi hebben (of een vliegtuig vliegen) bijna even realistisch als 8 poten groeien en op de muur klimmen.
Dus het beste waar ik op kan hopen is een goeie illusie (ipv een middelmatige of slechte). Een realistische (qua geluid) emulatie met een iPad interface als midi controller is voor mij al heel wat ;)

"Slap aftreksel" is wat overdreven trouwens, er zijn heel wat voordelen aan een Flight Simulator t.o.v. echt vliegen, en hetzelfde kan gezegd worden over een Synthi software emulatie.
 
Nou, iig realistisch is ie niet die XILS ....
Er is een leuke reactor patch die Synthi achtig doet...Synth in A Case oid.
 
Ja ik begrijp dit standpunt natuurlijk.
In dit geval geef ik de voorkeur aan een kloon (laten) maken.
Een beetje durer dan een Xils-3 of andere emulator idd maar heeeeeeeeeeeel beter.
En goedkoper dan een echte Synthi.

Als je dezelfde componenten (alles is vindbaar) en de PCBs van Derek Revell gebruikt zal je iets dat klinkt perfect als een echte Synthi MKII hebben.
Voor +/- 1200 of 1500€ kan jij alle onderdelen hebben, en bent niet verplicht alles tegelijkertijd te kopen, je kan geleidelijk kopen en maken.

Dus voor b.v. 100€/maand en enkele uren werk heb je een Synthi in een jaar. En trots op dat je zelf hebt gemaakt.
Is dat niet een beetje beter dan een ipad ? :biertje:
 
Technische achtergrond kan je op de werkplek leren. ;)

Tot 3 jaar geleden was ik niet in staat om zelfs een kabel te solderen en begreep ik elektronische schemas zo slecht als partituren.

Eerst heb ik mijn Synthi 2 interface gedaan (was een goeie "school", +/- 600 soldeerpunten), na enkele modificaties op mijn Monotron en MS10 (dankzij internet) en eindelijk heb ik mijn Synthis gemodifieerd (dankzij Graham Hinton en de Synthi forum).

Tegenwoordig ben ik aan het bouwen van een grote 5U modular (dankzij Yusynth, MFOS...) en aan het repararen, onderhouden en modifieren van Synthis (of soms andere eenvoudige analoge synths).

Wat ik bedoel is dat gemotiveerd, gewetensvol en geduldig zou iedereen zo een kloon projekt kunnen voltooien.
Het is niet zo moeilijk.
PCBs zijn duidelijk en eenvoudig, alleen discrete componenten. Bedraging zal wat vervelend zijn.
Derek Revell deelt veel nuttige infos op zijn site en is behulpzaam. http://www.phutney.com/
:doei:
 
Technische achtergrond kan je op de werkplek leren. ;)
Ik ben graficus van opleiding; hier op de werkplek staan alleen computers *D

Maar goed, ik vind het interessant om te lezen hoe iemand anders met muziek en geluid bezig is. Mijn technisch talent ligt vooral op softwarematig gebied.
Moest iemand mij een Synthi cadeau geven, ik zou niet eens plaats hebben om hem ergens te zetten :(
 
ik mis nogal de diepte/ ruimtelijkheid. bij soundscapes maakt dat (oneindige) dieptegevoel de track dubbel zo intens. nu lijken min of meer alle geluiden uit en bron te komen en evenveel aanwezig op de voorgrond.

hoe verder weg en dus zachter... hoe meer galm bijvoorbeeld tot en met heel veel galm.
het is toch een soort wereld/landschap creeren van geluid en daarbij hoort ook diepte en ruimte. ver en dichtbij...ennvzooertrtrt.......links rechts...

ja...maar het unicum hier is de track met de 4 synthi's,en die klink zoals hij moest zijn.

dus ,spoel maar door.
 
Back
Top