2x Guitar recording sytemen DIY

Wat heb je voor Orange?
En hoe klinkt deze Orange als je de interne speaker aansluit in de orange zelf?
(dus zonder isolatie box)

Een Crush 20L

ik had de sansamp preamp psa-1 ooit via een mini-orange amp gehoord en dat klonk heel goed, dus een iets grotere Orange zou dan, hoopte ik, hetzelfde doen. helaas las ik al op internet over het te veel hoog probleem bij die kleine oefen-amps vna Orange.

en de speaker uit de Orange zit in de iso-box....dus dat is wel op elkaar afgestemd.
 
Ik zat te denken aan een mogelijk probleem wat is ontstaan doordat je de speaker in de isobox hebt gemonteerd.
De afmetingen van een speakerkast zijn erg bepalend voor de sound.
Een mooi voorbeeld is de Marshall 1936 kast -vs- de 1922 kast.
In beide kasten zitten twee 12" Celestion G12t speakers.
Maar de 1936 klinkt veel mooier dan de 1922.
De 1922 is ietsjes kleiner dan de 1936.
Verder zijn beide kasten identiek.

Maar als jij schrijft dat er een algemeen bekend probleem is rondom de Orange Crush 20L dan zal dat misschien het hoofdprobleem zijn.
Ik kan me hier ook wel wat bij voorstellen want volgens mij is de Orange Crush 20L een vrij goedkoop transistor ampje.


Ff iets anders:
Die Yamaha PG1, bevalt die goed?
 
de afmetingen van het gedeelte waarin de speaker nu zit is ongeveer net zo groot als die van de Orange.
maar het probleem zit hem waarschijnijk in het goedkope transistor ampje inderdaad.
ik was afgegaan op hoe die sansamp ooit klonk op een mini-Orange en dat was wel ok.

De pre-amps zorgen verder voor de sound dus mag het juist een zeer neutrale (transistor) amp zijn die de iso-box speaker aanstuurt.
die Orange was misschien toch niet zo een goed idee...ik weet alleen geen goed alternatief..

die Yamaha PG1 is wel bijzonder. is gemaakt om een eindversterker plus speakers aan te sturen, maar ik heb er ook mee direct-ge-recorded.
Zeer zware bak met een soliede geluid en veel mogelijkheden. mooie EQ. Ik heb hem pas een keer gebruikt om een soort Beatles achtige klank uit een jazz-gitaar te halen.
eh..wat wil je nog meer weten?
 
de afmetingen van het gedeelte waarin de speaker nu zit is ongeveer net zo groot als die van de Orange.


Ah dat heb je dan wel goed aangepakt.

De pre-amps zorgen verder voor de sound dus mag het juist een zeer neutrale (transistor) amp zijn die de iso-box speaker aanstuurt.

Hier ben ik het niet mee eens.
Juist het oversturen van een eindtrap en speaker zijn vaak de crux tot een mooie gitaarsound.
Een buizenamp moet je dan wel hebben, want het oversturen van een transistorbak levert weinig moois op.

Mijns inziens is de grote meerwaarde van een isobox dat je een behoorlijke buizenversterker op 10 kan zetten zonder geluidsoverlast. Klanktechnisch zit de winst dan in het oversturen van de eindtrap en de speaker (voor het oversturen van een voortrap is een hoog geluidsniveau immers niet noodzakelijk).
De keerzijde van een isobox is dat je geen akoestische informatie meer hebt en dat je geen ambient microfoons kan gebruiken. Dat is een keuze die ik persoonlijk niet graag maak, maar waar anderen misschien juist wel voor kiezen.

die Yamaha PG1 is wel bijzonder. is gemaakt om een eindversterker plus speakers aan te sturen, maar ik heb er ook mee direct-ge-recorded.
Zeer zware bak met een soliede geluid en veel mogelijkheden. mooie EQ. Ik heb hem pas een keer gebruikt om een soort Beatles achtige klank uit een jazz-gitaar te halen.
eh..wat wil je nog meer weten?

Ik was vooral benieuwd naar je mening.
De PG1 van Yamaha behoort ook tot mijn studio inventaris.
Ik ben er ook erg over te spreken.
Erg fijn om mee te werken vind ik.
Ik gebruik hem meestal op de Korg MS20.
Er zitten hele krachtige EQ's in vind ik.
 
Hier ben ik het niet mee eens.
Juist het oversturen van een eindtrap en speaker zijn vaak de crux tot een mooie gitaarsound.
Een buizenamp moet je dan wel hebben, want het oversturen van een transistorbak levert weinig moois op.

De keerzijde van een isobox is dat je geen akoestische informatie meer hebt en dat je geen ambient microfoons kan gebruiken. Dat is een keuze die ik persoonlijk niet graag maak, maar waar anderen misschien juist wel voor kiezen.



Ik was vooral benieuwd naar je mening.
De PG1 van Yamaha behoort ook tot mijn studio inventaris.
Ik ben er ook erg over te spreken.
Erg fijn om mee te werken vind ik.
Ik gebruik hem meestal op de Korg MS20.
Er zitten hele krachtige EQ's in vind ik.

je hebt helemaal gelijk. over pre en eindversterkers, buizen en mooi gitaargeluid.
en een transistor-amp oversturen is niet vaak charmant.
maar ik werk o.a. met pre-amps en effecten die in principe al het totale gitaargeluid produceren (ook sommige inclusief simulatie of met buizen, amps en speakers. geen POD trouwens, daar kon ik niks mee).....dus dat hoeft dan nog alleen maar door een cleane (lineare) amp worden versterkt naar de speaker.
ik zoek sowieso naar een zo 'vet' mogelijk clean geluid. niet naar een rock of metalklank.

en dat ambient-loze opnemen via een isobox is voor mij ook een minpunt:
mijn tweede systeem wat ik ook in dit topic wil laten zien is een systeem om gitaar met veel ambient op te nemen. het is een experiment/concept/idee , en nog niet serieus getest.

ik ben blij dat ik ooit na enige twijfels die Yamaha PG1 hebgehouden. die gaat niet meer weg. is mijn 'geluids-vrachtwagen'!
 
als je amient wilt opnemen met een isobox, zet er dan twee mic´s in, en doe er eentje met wat delay bij de andere mixen.
het is niet ideaal, maar het werkt wel...

:mega:
 
als je amient wilt opnemen met een isobox, zet er dan twee mic´s in, en doe er eentje met wat delay bij de andere mixen.
het is niet ideaal, maar het werkt wel...

:mega:


op zich kan dat werken alleen die delay levert dan wel eventueel fase-verschillen op. En van ambient is denk ik niet echt sprake.
ambient is toch: al het geluid wat niet van de bron zelf komt maar van reflecties van de ruimte er om heen? en als je dat mono opneemt dan geeft dat vooral meer diepte en levendigheid in de klank. en met stereo-opnames krijg je daarbij ook diepte in het stereobeeld.
in een isobox is de aanwezige ambient precies wat het is: je hoofd in doos steken. oftewel, een hele kleine 'benauwde' ruimte.


op zich is een room-achtige korte (stereo) galm al genoeg om een mono isobox gitaaropname goede ambient te geven.

en nu kan ik heel toepasselijk mijn 2de systeem tonen: een ambient gitaar opname systeem :mexico:
 
DIY recording ambient stereo system


om los te komen van allen de digitale effect verb/ambient kastjes wou ik een syteem hebben waarbij ik stereo microfoonopnames kan maken over stereo (ook mono mogelijk) signalen.

eerst deed ik dat d.m.v. twee kleine gitaar versterkertjes..maar dat heb je ook een grote en goedklinkende ruimte nodig en dove buren.
ik zocht naar een klein syteem wat toch veel ambient kon geven als onderliggend effect en ging uit van een redelijk goed computer-speaker systeem van Diamond.

ik heb de versterkerprint uit de grote master-kast gehaald en in een klein en compact doosje gebouwd met jack-ins, speakers uit , bass speaker uit en ook twee fase-knoppen per kanaal.

stereo (of eventueel mono als dat de situatie is) gaat naar amp. gaat naar twee kleine speakertjes.
dit wordt opgenomen door een stereo microfoonopstelling en kan gemixed worden bij het orginele geluid of op zichzelfstaand worden gebruikt. Ook mogelijk over drums of een totaal mix.
dit is nog niet getest. kostte wat tijd om de boel goed en betrouwbaar werkende in het doosje te krijgen.
Het geheel past precies in een mooi koffertje en bij de speakerset hoort ook nog een remote-control met EQ, balance en 3D-enhancement.
geluidstesten volgen nog!
 

Attachments

  • GRS-2.jpg
    GRS-2.jpg
    28,4 KB · Bekeken: 51
Laatst gewijzigd:
phootoos
 

Attachments

  • grs1.jpg
    grs1.jpg
    69,6 KB · Bekeken: 50
  • grs2.jpg
    grs2.jpg
    82,6 KB · Bekeken: 53
  • grs3.jpg
    grs3.jpg
    41,7 KB · Bekeken: 49
Back
Top