2x Guitar recording sytemen DIY

MarsMusica

Award Winning Composer
Lid sinds
1 mei 2007
Berichten
4.802
eindelijk min of meer afgebouwd:

Twee zelfgemaakte gitaar opname-systemen die ik graag in een eigen topic met anderen wil delen ter vermaak tot en met inspiratie!

systeem 1 basis opstelling:

Gitaar ---> pre-amp ---> Orange amp ---> Iso-box ---> microfoon ---> recording


(pre-amps o.a: sansamp psa-1, Yamaha pg-1, Award AW-10)


Ik heb de speaker uit de Orange amp gehaald en in de DIY isolatie-opname-kast gebouwd (zie kleine ruimte foto 2).
Dus het geluid van pre-amp naar eindversterker-amp wordt in de grote ruimte tot klank gebracht en in deze ruimte komt ook de microfoon te staan (ie foto2).
Een deksel sluit deze kast perfect af en ondanks dat de versterkers best hard staan is er nagenoeg niets buiten de kist te horen.

Een flexibel systeem waarmee via allerlei kastjes, amps en effecten een hoop klanken zijn te maken (hoop ik...)




test-opnames volgen.........
 

Attachments

  • grs.jpg
    grs.jpg
    74,4 KB · Bekeken: 96
  • iso-box.jpg
    iso-box.jpg
    54,1 KB · Bekeken: 71
Laatst gewijzigd:
De reden om de speaker in een isolatiekast te plaatsen is om een versterker te kunnen gebruiken zonder lawaai en geludisoverlast te veroorzaken (buren enzo..).
het is dus per definitie een compromis!
als ik zonder isolatiekast kon werken dan had ik dat ook zeker gedaan. Maar dit geeft natuurlijk wel weer een heel directe andere klank.

ik gebruik nu een Sennheiser E606 dyn.mic. Zou de E609 (of was het 906?) nog wel eens willen proberen.
ik wil nog een Shure sm57 aanschaffen. ik heb nog een hoop andere mics om uit te proberen.
 
Ha mooi :)

Bij mij zit ook al jaren in de planning ,om zo iets te maken.
Nog nooit van gekomen overigens [ toch maar binnenkort eens mee beginnen]

Ik dacht om er een 10 inch speaker voor te gebruiken .
12 inch of zelfs 15 inch lijkt me te groot om de bassen in dat kleine boxje nog een beetje in toom te houden.
En dan deze met veren op te hangen .
Resoneert jou oplossing met de speaker vast aan de kast niet te veel ?
En dat schuim , is dat van dat bouw piramide schuim of echt akoestisch spul ?
 
Ha mooi :)

Bij mij zit ook al jaren in de planning ,om zo iets te maken.
Nog nooit van gekomen overigens [ toch maar binnenkort eens mee beginnen]

Ik dacht om er een 10 inch speaker voor te gebruiken .
12 inch of zelfs 15 inch lijkt me te groot om de bassen in dat kleine boxje nog een beetje in toom te houden.
En dan deze met veren op te hangen .
Resoneert jou oplossing met de speaker vast aan de kast niet te veel ?
En dat schuim , is dat van dat bouw piramide schuim of echt akoestisch spul ?

het heeft mij iets van 4 jaar planning gekost! :-)

betreft speakergrootte heb ik niet veel nuttige info gevonden. inderdaad in iedergeval niet groter dan 12 inch voor zo'n klein kastje. ik heb nu een 8 inch speaker gebruikt.
dat verenophangsysteem weet ik niet of dat nodig is:
de speaker zit , net zo als in een amp (of een speaker/luidsprekerbox), toch ingebouwd in een volledig geisoleerde dichte kast? Die hebben natuurlijk ook bepaalde resonantiefrequenties. ik heb er nog geen last van gehad nog.

en met een dichte geisoleerde ruimte van de speaker vermijd je denk ik de geluidsgolven die achter de speaker ontstaan..deze zijn in tegenfase met de voorkant en die wil je liever niet gemengd hebben in je microfoon.
en met een verensysteem zal je denk ik een open verbinding krijgen van achter naar voren. maar misschien heb ik het mis?

eigenlijk is mijn isolatie-box dus een gitaaramp met speaker met aan de voorkant een geisoleerde mini-ruimte. je zou ook die ruimte rond een gewone amp kunnen bouwen. dit ontwerp/systeem kwam ik het meeste tegen.
je hebt ook systemen waar de speaker boven plat horizontaal ligt. ik heb daar niet voor gekozen omdat de zwaartekracht toch iets doet met de uitslag en misschien de offset van de speaker een beetje verschuift.

ik heb goedkoop pyramide-spul gebruikt..en ook een laag akoestische isolatie schuimplaat (lichtblauw) wat ik ooit had gekocht voor onder mijn klik-laminaatvloer.

zo, en nu weer mijn isolatie-cel in!
 
Nou... wat ik wel weet is dat je minstens een paar lucht openingen moet hebben in de plaat tussen de speaker en de microfoongedeelte.
Een speaker wil naar voren en achteren bewegen , en als je dat hermetisch afsluit kan dus die speaker niet meer vrij bewegen .
En dat gaat weer ten koste van het geluid.
 
ik ben die gaten nergens tegengekomen. heb je daar ook links over?

wel kwam ik tegen ergens de info dat als je de ruimte van de speaker groot genoeg maakt er voldoende lucht is om de speaker vrij te laten bewegen. ik meen me te herrineren dat iemand op internet had berekend hoeveel lucht dat ongeveer minimaal moest zijn en dat viel heel erg mee. er moet geen tegendruk ontstaan.
 
Zal iig een mooie takkeherrie zijn in dat kassie:D
Ik ben ERG benieuwd of je er mooie opnames mee kan maken:)
 
Ga je niet nu heel veel hoog missen door dat noppenschuim. De link hierboven laat een isolatie zien waar de lage tonen geabsorbeerd worden. Nou ja relatief natuurlijk aangezien de dikte niet hoog is.

Maar wellicht heb ik het helemaal verkeerd, ben benieuwd naar de opnames. ben zelf ook sinds kort weer begonnen met gitaar spelen en ben wel benieuwd naar de resultaten hiervan.
 
Ga je niet nu heel veel hoog missen door dat noppenschuim. De link hierboven laat een isolatie zien waar de lage tonen geabsorbeerd worden. Nou ja relatief natuurlijk aangezien de dikte niet hoog is.

de mic staat voor de speaker. op de conus of meer naar de rand gericht. dat is het directe geluid wat je wilt opvangen. en verder zo min mogelijk de reflecties in de kast zelf. het is geen galmkamer. dus mischien zelfs hoe meer absorptie van de wanden des te hoe de beter misschien wel.
 
Nice! Ik heb altijd wel goede opnames kunnen maken met zo'n isobox. Qua mics ga ik vaak voor de AKG C414 + SM57 combi. Grootmembraam condensator + dynamic, geeft altijd veel keuze in sound door ze te blenden. Mocht iemand trouwens nog zo'n iso box willen hebben, ik heb er hier nog eentje in de weg staan...
 
Nice! Ik heb altijd wel goede opnames kunnen maken met zo'n isobox. Qua mics ga ik vaak voor de AKG C414 + SM57 combi. Grootmembraam condensator + dynamic, geeft altijd veel keuze in sound door ze te blenden

ik ga, als het allemaal een beetje lijkt te werken voor mij ,zeker een tweede mic ingang inbouwen.
 
Mocht iemand trouwens nog zo'n iso box willen hebben, ik heb er hier nog eentje in de weg staan...

is het een zelfgemaakte? hoe groot? foto?

(p.s: ik woon ook in Amsterdam)
 
Yep, ook zelfbouw, ik heb em zo gebouwd dat er 2x12 cabinet in kon en dat luchtdruk verhaal enzo, dus redelijk groot. Ik zal even een foto'tje opzoeken, hij staat in Amsterdam.
 
Ah, gevonden! En zelfs nog een filmpje waar de gitaren zijn opgenomen met de isobox, voor de liefhebbers.

 

Attachments

  • photo-4.jpg
    photo-4.jpg
    58,8 KB · Bekeken: 66
  • photo-5.jpg
    photo-5.jpg
    92,3 KB · Bekeken: 65
Nice. Leuk om te lezen
 
ok, wat vreselijke hippy-accoordjes als geluidsvoorbeeld.

eerst hoor je het directe cleane signaal uit de pre-amp (sansamp Psa-1).

daarna dit signaal eerst door de Orange amp
(zo ingesteld dat het vergelijkbaar klinkt als de psa-1)
en dan naar de Iso-box via microfoon opgenomen.

ik heb allerlei mics getest en deze kwam in dit geval als beste naar voren. een ontzettend goedkoop (40 euro) Shure SM57 cloon:
DAP PL-07
!!

ik ben nu al niet tevreden met hoe de Orange amp klinkt. Acentueert wel erg veel het hoog en heb ik helemaal weg moeten draaien.
 

Attachments

  • isobox.mp3
    301,3 KB · Bekeken: 63
Wat heb je voor Orange?
En hoe klinkt deze Orange als je de interne speaker aansluit in de orange zelf?
(dus zonder isolatie box)
 
Back
Top