Midi aansluiting voor g-800 en jv1080

jacques

Ingeburgerd
Lid sinds
24 juli 2004
Berichten
28
Locatie
Vlaardingen
Geachte forumleden,

Ik heb vandaag een USB midi interface gekocht en deze wil ik aansluiten op mijn oude Roland G800 en mijn roland soundmodule JV 1080
Dit zijn oude beestjes welke al 15 jaar bij mij op zolder stonden.
Maar ja, oude tijden herleven en mijn interesse is weer gewekt....

Mijn vraag is nu ; hoe sluit ik dit aan zodat ik dit allebei kan besturen/bedienen?

Pc - midi out naar g800 midi in
G800 midi out naar JV 1080 midi in
JV 1080 midi out naar pc midi in

Is dit de juiste manier ? Of mis ik iets, kan ik hiermee de 1080 benaderen vanuit mijn g800 ?
Kan ik ook allebei de banken benaderen vanuit cakewalk naar de g800 en de1080 ?

Ik ben een leek nu, maar ben opgegroeid met de Roland mpu 401 midi interface uit 1989..

Graag enkele tips.....

Mvg, jacques
 
Je wilt dus vanuit de PC beide instrumenten bedienen als ik het goed begrijp...

Dan PC midi out -> JV midi in (midi channel 1), dan vanuit JV midi thru (weet niet of ie dat heeft) -> G800 midi in (channel 2)

Als je nu midi data verzend vanuit de PC op midi channel 1, bedien je de JV en verzend je midi data vanuit de PC op channel 2 dan bedien je de G800.

Heeft de JV nou geen midi thru maar de G800 wel dan kan je beide apparaten omdraaien in de chain.
Hebben beide geen midi thru dan heb je een midi patchbay nodig.

De midi out van de JV richting PC is niet nodig tenzij je met de JV de PC wil bedienen.

Succes.
 
Midi g800 en jv1080

Midi g800 en jv1080

Dank je voor je reactie.
Ik ga kijken of er midi thru opzit.

Mvg, Jacques
 
Laatst gewijzigd:
De JV is een rack unit, die hoeft dus alleen maar te ontvangen, niet door te sturen. Op enkele machines na heeft alles van Roland wel MIDI thru er bij.

G800 is een toetsenbord, die wil je als controller gebruiken. G800 MIDI out > USB MIDI in. USB MIDI out > JV1080 MIDI in, JV1080 MIDI thru > G800 MIDI in. De soundset van de G800 is volgens mij SoundCanvas based (en da's een trapje lager dan wat er in de JV zit qua mogelijkheden), dus loont 't meer om de G800 meer als controller te gebruiken dan als geluidsbron. Als je 'm alleen als controller wil gebruiken is G800 MIDI out > USB MIDI in en USB MIDI out > JV1080 MIDI in al genoeg. Het nadeel van thru is dat je dan enkele timbres op de JV moet uitzetten zodat die van de G800 gebruikt kunnen worden; je stelt dan in feite in dat enkele apparaten in de ketting overgeslagen moeten worden.

Gebruik je de G800 wel als geluidsbron, zet dan MIDI local off, anders krijg je dubbele noten. Het noot-signaal van je toetsenbord wordt dan direct naar de geluidsgenerator in de G800 gestuurd, maar komt er nog eens terecht - omdat het ook nog eens via de PC terug over MIDI er in wordt gestuurd.

Wil je nog meer instrumenten toevoegen, ga dan naar een MIDI-interface zoeken met meerdere outputs. MOTU en M-Audio maken ze nog; aanrader, want dan hoef je je nooit meer om dit soort dingen druk te maken.
 
Back
Top