Bouw nieuwe studio, 2 groepen, aardlus?

SynnyS

Groot lid
Lid sinds
8 april 2003
Berichten
3.379
Locatie
Hengelo
even kort door de bocht, ik ben net verhuisd, ben lang bezig geweest om de studio te verbouwen.

Nu is er 1 groep aanwezig, bedoeld voor de wasmachine / droger

Ik had het idee om 2 extra groepen in de ruimte te maken, 1 voor mijn monitors en 1 voor mijn computer en rest van de studio.

Mijn schoonvader zei vandaag, pas wel op een aardlus dan!

Nou heb ik groepen zat, en mijn hele studio zal qua vermogen nooit meer trekken dan een groep aan kan. En het idee van twee aparte groepen was ook niet heel goed doordacht, het was meer het idee dat dat 'cleaner' / 'beter' was (niet echt onderbouwd dus)

Ik moet alle electra nog aanleggen dus er is nog van alles mogelijk.

Heeft iemand tips suggesties, opmerkingen?

Ik heb een meterkast (het komt enkelfasig binnen) met 3 aardleks en 9 groepen, waarvan ik er dus twee voor de studio in gedachten had...
 
Ach en aan de andere kant is het natuurlijk trial & error, ik ga zaterdag de extra groepen aaleggen, dan kan ik het uiteraard gewoo proberen, heb ik geen aardlus dan is het prima heb ik het wel, kan ik altijd alles op 1 groep doen.

Was meer nieuwsgierig of er op of aanmerkingen/tips waren betreffende de elektra.
 
Jawel,


Ik heb dit vraagstuk niet al te lang ook de revue laten passeren.
In mijn situatie is er alleen één verschil: ik heb drie fases.

Nu heb ik het zo opgelost:
Alledie de fases gaan naar de studio en worden geschakeld met één hoofdschakelaar.
Op elke fase zit één groep.
Groep A wordt gebruikt voor alle verlichting (opdat ik vrij gebruik kan maken van dimmers en andere stroomvervuilers).
En alle audio apparatuur + computer zitten op groep B.
Groep C is ongebruikt gebleven.

Ik vond niet echt een voordeel bij het gebruik van meerdere groepen.
Want je hebt helemaal geen electrische scheiding als je separate groepen maakt.
En het probleem van een aardlus is ook niet van toepassing, want alle groepen delen dezelfde aarpin.
(dit laatste is overigens ook het geval in mijn situatie).

Een praktische oveweging kan eventueel nog zijn:
Als je bepaalde spullen apart wil zekeren kan het handig zijn meerdere groepen te nemen.
Zo kan je bijvoorbeeld voorkomen dat je computer uitvalt als je audio apparatuur kortsluiting maakt en de stop doorslaat door de computer een eigen groep te geven.
Maar ik denk dat is wat overdreven is...of niet?
 
gewoon een groep maken, dat is zat.

en aardlussen kan je voorkomen door maar een apparaat te aarden ( meestal de monitor amp.)
de rest kan op contactdozen zonder randaarde ( zie die nog maar eens te vinden tegenwoordig).

( dit wordt allemaal geaard via de signaalkabel)

:mega:
 
Back
Top