synthpop track met zang, feedback graag!

Ik vind dit echt een toffe track! De zang zou volgens mij nog wat beter tot zijn recht komen met wat meer galm. 't Klinkt wat droog. Dan bij het koortje misschien galm en delay gebruiken, zodat dat wat voller klinkt. Maar al bij al: heerlijk.
 
Goede tips, mensen. Ik heb het nummer inderdaad helemaal platgelimit zonder al te veel te weten waar ik mee bezig was. En ben conservatief geweest met het gebruik van effecten op de zang, omdat ik bang was de zang daarmee te afstandelijk te maken in de mix. Maar misschien mag het allemaal ietsje minder droog.
 
Je kunt de zang "uitbreiden" op de volgende manier:

1) Maak twee lege audio sporen
2) Kopieer de audio van de stem
3) Pan de ene naar links, de andere naar rechts, en de andere laat je centraal (dus de originele)
4) Aan de linker kant werk je met de EQ en effecten met lagere frequenties en aan de rechterkant met de hogere en iets meer galm/highpass filter of wat je leuk vindt
5) Omdat de "triple" stem veel harder zal klinken moet je natuurlijk weer met de volume aan de slag.
6) In alle drie gevallen plaatst een stereo FX (simple stereo delay of zo) en speel daarmee totdat je tevreden bent.

Ik hoop dat dit handig is... :P
 
Dank je, Pablo! Ga ik zeker eens proberen.

Je kunt de zang "uitbreiden" op de volgende manier:

1) Maak twee lege audio sporen
2) Kopieer de audio van de stem
3) Pan de ene naar links, de andere naar rechts, en de andere laat je centraal (dus de originele)
4) Aan de linker kant werk je met de EQ en effecten met lagere frequenties en aan de rechterkant met de hogere en iets meer galm/highpass filter of wat je leuk vindt
5) Omdat de "triple" stem veel harder zal klinken moet je natuurlijk weer met de volume aan de slag.
6) In alle drie gevallen plaatst een stereo FX (simple stereo delay of zo) en speel daarmee totdat je tevreden bent.

Ik hoop dat dit handig is... :P
 
Ben ik dan echt de enige die na de opening zang na 3 seconden 3 rode kruizen van hollands got talent voor zich zag? Dit is toch redelijk vals? Maar wellicht is het gewoon de stem die voor mij niet echt iets heeft waarvan ik zeg ja dat is een lekker stem on naar te luisteren als die gaat zingen.

Track is prima, maar die vocals, tja niet mijn kop koffie
 
Ben ik dan echt de enige die na de opening zang na 3 seconden 3 rode kruizen van hollands got talent voor zich zag?

Neen.
Ik heb steeds respect voor de inzet, maar dit is gewoon een 'slechte' track. Ik bedoel 'raar'
Pasop, de intenties en het idee zijn er helemaal, maar de afwerking laat volledig te wensen over.
Dat moet ook kunnen gezegd worden en heeft niets te maken met negatievisme of afbrekende kritiek.

Nu goed, alle begin is moeilijk en ik heb op SF al slechtere dingen gehoord. Gewoon veel blijven oefenen want dat je iets kan is wel duidelijk.

Waar Pablo haalt dat dit een hit kan worden is voor mij totaal onbegrijpelijk.
 
Neen.
Ik heb steeds respect voor de inzet, maar dit is gewoon een 'slechte' track. Ik bedoel 'raar'
Pasop, de intenties en het idee zijn er helemaal, maar de afwerking laat volledig te wensen over.
Dat moet ook kunnen gezegd worden en heeft niets te maken met negatievisme of afbrekende kritiek.

Nu goed, alle begin is moeilijk en ik heb op SF al slechtere dingen gehoord. Gewoon veel blijven oefenen want dat je iets kan is wel duidelijk.

Waar Pablo haalt dat dit een hit kan worden is voor mij totaal onbegrijpelijk.

En ik blijf steeds van mening. Laat het nummer goed afwerken en masteren en we zien het wel. Muziekmaken is voor mij geen synoniem van perfectie, de track heeft allerlei eigenschappen die gewoon goed zijn. Natuurlijk is niet perfect, maar in geen enkele geval van dit topic werd duidelijk specifiek gezegd "waar" en "hoe" de track beter uit de verf kan komen.

Ik denk dat de TS graag opbouwende kritiek wil, zeg hem maar hoe de verschillende geluiden, sporen en vocals beter kan afmixen-bewerken-etc (had mijn tip over de zang al gegeven, meer kan ik niet doen en als ik het doe zou ik liegen) of iemand die betere verstand van het technische gedeelte de track in handen neemt.

Wat ik ook merk over het algemeen is dat er wanneer tracks met zang hier geplaatst worden is er bijna altijd sprake van "slecht" terwijl niet altijd het geval is. Zingen doen mensen voor het plezier en niet omdat de algehele kunde van het zingen allemaal getoond moet worden zoals het "móet" (koud en te veel geprocessed), daarvoor heb je opera en klassieke muziek. Maarja, hoe "Der kommissar" een hit werd is voor mij best onbegrijpelijk :W
 
wel dit is wel heel duidelijk een britse sound. ik hoor niet echt een eigen sound, het is iets wat al bestaat. jouw versie ervan is niet beter dan het origineel, noch vernieuwt het de stijl. dus zie ik het artistieke bestaansrecht niet echt.

twee punten van kritiek:

de tekst is onregelmatig van stijl. de stijl waarvoor je lijkt te gaan is een whimsical licht fantasie metafoor voor het punt wat je wil maken. het refrein is meer een metafoor en ambigue, maar de ambiguïteit wordt dan gelijk tenietgedaan door de twee coupletten waar je opeens heel erg letterlijk wordt, afgewisseld met diep bedoelde termen die doel missen. maw eerst wil je met het refrein een suggestieve toets zetten, die mensen laat afvragen: 'hey waar gaat het over, misschien dit, misschien dat' en dan opeens bam noem je de dingen bij naam en het whimsical effect is weg. dan wordt het meer een punk-achtig: 'hey mister pope man preaching enz enz.'
dat is als een schilderij die voor de helft bestaat uit stereotiepe impressionistische kenmerken en de andere helft uit stereotiepe surrealistische kenmerken. dit geeft een corny effect.

tweede punt, is dat het geheel van tekst zang en instrumentatie wat frigide overkomt. binnen de lijntjes geen 'oerkracht'. er zit niks wilds in.

wat betreft de tekstuele inhoud van de tekst. er wordt gezegd de echte of fantasie paus, kardinaal of andersoortig lid van institutionele religie wordt ontmaskerd. en dat doen wij (of jij de schrijver). we ontstijgen en doorbreken dit (institutioneel) religieus dogma dat achterhaald is. maar hoe dat dan gedaan wordt, wordt nergens duidelijk.
uiteindelijk wordt er alleen maar geageerd maar niks inhoudelijks geopperd.

dus als ik de betekenis van de tekst samenvat krijg je zoiets als, ik (wij) snappen de zaken die door religie behandelt wordt beter dan de instituties en hun leden, maar wat je uiteindelijk doet is niet zeggen hoe het dan wel zit, maar alleen een makkelijk en dreigend vingertje heffen van: 'jullie zullen vergaan'.

niet echt positief naar mijn mening.
 
En ik blijf steeds van mening. Laat het nummer goed afwerken en masteren en we zien het wel. Muziekmaken is voor mij geen synoniem van perfectie, de track heeft allerlei eigenschappen die gewoon goed zijn. Natuurlijk is niet perfect, maar in geen enkele geval van dit topic werd duidelijk specifiek gezegd "waar" en "hoe" de track beter uit de verf kan komen.

Ik denk dat de TS graag opbouwende kritiek wil, zeg hem maar hoe de verschillende geluiden, sporen en vocals beter kan afmixen-bewerken

Ik snap je antwoord Pablo.

- zang klinkt flauw, zonder overtuiging en beetje vals en verder lijkt het alsof de tekst word afgelezen tijdens het zingen.

- Arpegiator vind ik totaal niet passen bij de rest van het arrangement en ik zou eens trachten om dit eerst te vervangen door een piano of synth die een bepaalde ritmiek speelt

- balans tussen de verschillende partijen in de mix is totaal zoek.

De track op zich is niet fout en de bedoeling is er helemaal.
Wat ik in dit geval zou adviseren is gewoon herbeginnen met een pianopartij en dan de zang zo goed mogelijk er overheen.
Daarna de rest van het arrangement. Nu klinkt het zo alsof de zang niets met dit nummer te maken heeft.

Ik vergelijk muziek maken graag met koken. Je hebt een aantal ingidiënten nodig die door een bepaalde handeling verwerkt worden tot een smakelijk gerecht.
Van zodra je foutief omspringt met de hoeveelheid ingrediënten of je maakt verkeerde handelingen, loop je het risico dat je gerecht niet meer smakelijk is.
 
Ik snap je antwoord Pablo.

- zang klinkt flauw, zonder overtuiging en beetje vals en verder lijkt het alsof de tekst word afgelezen tijdens het zingen.

- Arpegiator vind ik totaal niet passen bij de rest van het arrangement en ik zou eens trachten om dit eerst te vervangen door een piano of synth die een bepaalde ritmiek speelt

- balans tussen de verschillende partijen in de mix is totaal zoek.

De track op zich is niet fout en de bedoeling is er helemaal.
Wat ik in dit geval zou adviseren is gewoon herbeginnen met een pianopartij en dan de zang zo goed mogelijk er overheen.
Daarna de rest van het arrangement. Nu klinkt het zo alsof de zang niets met dit nummer te maken heeft.

Ik vergelijk muziek maken graag met koken. Je hebt een aantal ingidiënten nodig die door een bepaalde handeling verwerkt worden tot een smakelijk gerecht.
Van zodra je foutief omspringt met de hoeveelheid ingrediënten of je maakt verkeerde handelingen, loop je het risico dat je gerecht niet meer smakelijk is.

Ha daar hebben we de Pannekoek weer :dubbel:
 
Back
Top