Akai gaat soft met VZ8

shortwave

Ouwe rot
Lid sinds
4 Maart 2003
Berichten
3.979
Locatie
Amsterdam
Voorzichtig heeft Akai het nieuws al laten doorschemeren op de onlangs gehouden NAMM, maar het gaat gebeuren: Akai gaat binnenkort een Soft-Sampler op de markt brengen. Een virtuele versie van de Z8, genaamd de VZ8

Tentatively called the VZ8, this software sampler offers the spec and performance of the hardware Z8 Performance Sampler as a VSTi (Windows) and an Audio Unit (Mac OSX).

Capable of up to 24-bi t/ 96kHz performance, extensive polyphony for each instance and 16 audio outputs, the sampling engine of the VZ8 is almost indistinguishable from its hardware equivalent with over 30 filter types including 2, 4, and 6-pole lowpass plus various highpass, bandpass, notch reject, peak, phase shifting filters, a voweliser and an assortment of combination filters. As on the original Z8, the special ‘triple’ filter mode is also available for the more adventurous to create their own outrageous and unique filter combinations....

Lees HIER verder
 
Toch wel vreemd... blijkbaar moet je de diepe editing van
de plugin ook via AK.Sys doen...
Installeert de plugin dan ook drivers of zo? Hoe stabiel kan
een VST Plugin zijn die ook nog eens verbonden is met een
driver?

Mvg.

CoolRunning
 
beter. akai blijft toch de samplerkoning vind ik.
alleen zijn ze er veel en veel te laat mee natuurlijk.
(om maar niet te spreken over andere hardwarefabrikanten)
 
Als ze slim zijn combineren ze dit met een 19" reken- en output- unit. Net zoiets als de G2 van Clavia.

Punt 1 heb je dan weer outputs die gewoon op je hardwaremixer kunnen, processerbelasting wordt verplaatst en je voorkomt het gekopieer wat de kop kost van Akai als topmerk op samplergebied... en de kop kost van mensen die wel veel geld uitgeven voor hun apparatuur en dit dus ook nog terug moeten verdienen.
 
Origineel geplaatst door cyan_circle
alleen zijn ze er veel en veel te laat mee natuurlijk.
(om maar niet te spreken over andere hardwarefabrikanten)
Ik vind het altijd verstandig als schoenmakers bij hun leest blijven... Maar dat terzijde.
 
Niet echt nieuws dit nog en heb het volgens mij al eerder gelezen hier. Op de akai site is al enkele maanden info hierover te vinden.

Toch een plaatje :D

vz8_9n.jpg
 
Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Ik vind het altijd verstandig als schoenmakers bij hun leest blijven... Maar dat terzijde.

daar ben ik het niet geheel mee eens. kijk, als je een goede fabrikant bent met een goed product dan moet je die kwaliteit op meerdere platforms waarborgen. access heeft een digitale virus gemaakt en novation een digitale k-station die alletwee even goed of beter zijn dan hun hardwarevarianten.
de huidige toepassing van virtuele synths is toch voornamelijk het nabouwen van hardware (wanneer stoppen ze daar nou eens mee?) dus als je als fabrikant wil dat je product softwarematig recht aangedaan wordt dan zal je het gewoon zelf moeten doen, zoals access en novation bewijzen.
het valt me gewoon op dat deze bedrijven jonge, verfrissende fabrikanten zijn die open staan voor nieuwe markten. bedrijven als roland vernieuwen zichzelf praktisch nooit en als ze wat nieuws doen dan willen ze ook alle touwtjes in handen hebben (VariOS).
dus dat akai nu EINDELIJK ook eens verstandig wordt is misschien een hoopvolle gedachte voor de toekomst en een aansporing voor andere fabrikanten
 
Hmmm... nouja dit lijkt mij eerlijk gezegd eigenlijk helemaal niets. Het ziet er naar uit dat ze de hardware hebben ge-emuleerd en daarover het (voor deze hardware) bestaande OS hebben geplaatst. Okay...dat is snel geprogd dan... maar ben benieuw hoeveel CPU hij eet...

Dan de interface... sjah sorry maar... Juist op een computer is het zo makkelijk een duidelijke handige user interface te maken. En de mensen welke deze wel handig vinden hebben waarschijnlijk sowieso liever hardware samplers :)

... Doe mij maar een bestaande softsampler met AKAI import :halleluja
 
Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Ik vind het altijd verstandig als schoenmakers bij hun leest blijven... Maar dat terzijde.

AKAI heeft altijd wel voorop gelopen als het om software ontwikkeling gaat.
MESA II is al bijna een virtuele sampler waarmee de harware sampler niet meer dan een veredelde geluidskaart.
Jaren mee gewerkt... nu heb ik een E-mu en dan mis ik de interface van AKAi wel hoor.
 
Origineel geplaatst door bounce
AKAI heeft altijd wel voorop gelopen als het om software ontwikkeling gaat.

Mag ik dat even aanpassen in :

"Akai heeft altijd zwaar achter de feiten aangehold als het om gebruiksvriendelijkheid,
geluidskwaliteit en stabiliteit van operating sysytems gaat..(S5000/6000 anyone)" ?

En dit zeg ik als ex-: S700, S950, MPC3000 en helaas nog huidig (maar niet voor lang meer) S3000xl gebruiker.

Ik heb Mesa geloof ik 2 keer gebruikt, die software is bijna nog irritanter te bedienen als
die rampendingen zelf..op een mac ja...voordat het pc/mac verhaal weer opdoemt.

Die gasten lopen echt achter...ik hoop dat ze de o.s. bugs in hun hardware meeprogrammeren in de VST plugins,
zijn we daar ook weer vanaf.

Almeros had het niet treffender kunnen zeggen, iemand die in deze tijd in een studio-omgeving nog naar Akai verlangt in
een tijd van Kontakt en consorten is niet echt toerekeningsvatbaar volgens mij.
 
Hihi...was ook niet boos op jou hoor Bounce....sorry als dat zo overkwam...;)

Ik krijg het altijd een beetje op de heupen van Akai...
Als mensen dan ook nog blij zijn dat Akai ook de VST markt nog eventjes opkomt met hun
prutswerk dan krijg ik de kriebels.

Akai is altijd erg goed geweest in het scheppen van een mythe dat ze voorop liepen en zo goed klonken.
Helaas gaan erg veel mensen mee in die hype en kopen dan Akai's, daardoor zijn ze marktleider geworden
en niet door het zo stabiel zijn van hun operating systems of van de bizarre klankkwaliteit, over de userinterface wil ik
het niet eens hebben, vergelijkbaar met hexcodes inkloppen op een computer in de tijd dat er windowgestuurde
OS'en zijn, zo lopen ze achter.

Mijn S700 en 950 hadden een stabiel OS maar vanaf de S3000xl zijn ze zwaar bezig met users als beta-testers zien.
Ook heb ik in een grijs verleden eens een MPC3000 gehad die alleen op sample nivo data kon lezen uit dezelfde
familie en generatie samplers...ongelofelijk, in een tijd dat ik voor een S3000xl 6000 en voor een MPC3000 8500
pieken moest betalen, nou dan heb je wat mij betreft je doodvonnis als fabrikant getekend. Het debacle met de S5000
en S6000 serie was gewoon onbeschoft...je kan het als firma niet maken zulke instabiele machines in de markt te zetten
die bedoeld zijn voor professionals. Bij de introductie op de destijds nog gehouden "Music en harmony" in Ahoy hier
crashede er een S5000 bij het kiezen van elk ander filter als het lowpass....de vraag van de mensen op de stand van Akai destijds was of we "hier maar niet teveel over moeten zeggen tegen collega's" ....yeah right!
Het was na ruim een jaar gelukkig al bugfree het OS, dus dat ging gelukkig wel vlot...

Als je verder de filters en modulatiemogelijkheden vergelijkt met de concurrentie van nu en toen moet je gewoon concluderen dat ze vet achter lopen. Start- loop- en endpointmodulatie anyone?

Nee, persoonlijk geniet ik van de concurrentie die ze op dit moment hebben, het zou me verbazen als er nog mensen met een sof(t)versie van de Z8 willen werken als ze eenmaal met Kontakt hebben gestoeid.
 
Nadeel van al die softsamplers is dat ze zoveel van je computer vergen als je net lekker bezig bent. En dan is een extra computer erbij geen luxe en soms pure noodzaak.

En als ik zo bij Bamse kijkt hij hij fijn met z'n S5000 werkt dan gaat dit ook lekker. Een sampler voor instrumenten gebruik ik niet. Eerder voor loops enzo maar daar heb ik a Reason en Live voor wat veel intuitiever werkt dan een sampler.

Wat dat betreft is deze Akai niet echt onderscheidend van de rest. Ze zullen het nog moeilijk krijgen.

Ik weet even niet meer wie het zie maar OlafMol of Nolet had een punt toe hij zei dat ze softsamplers moeten maken die op een computer werken en geen hardwareapparaat moeten namaken. Maar vreemd genoeg vraagt de markt daar wel om. Hopelijk dat nieuwere generaties software zich daar aan ontrekken.
 
Origineel geplaatst door fuse
Ik weet even niet meer wie het zei maar Olaf Mol of Nolet had een punt toen hij zei dat ze softsamplers moeten maken die op een computer werken en geen hardwareapparaat moeten namaken. Maar vreemd genoeg vraagt de markt daar wel om. Hopelijk dat nieuwere generaties software zich daar aan ontrekken.

Als ik daar ff op mag inhaken,ik vind Kontakt toch niet echt een regelrechte kopie van een hardwareSampler Kontakt heeft wel wat meer dingen in zijn mars alleen dan gaat het idd wel wat CPU kostten (ik heb het nu over de Time en Tonemachine) en wat betreft modulatiemogelijkheden is ie ook zeker niet de minste.
Natuurlijk zijn er wel dingen die ik er graag bij zou willen hebben (Nog meer Filters !!!8~ ) maar voorlopig is het voor mij DE Sampler! En ik denk dat NI er ook wel aan werkt om het ding zo zuinig mogelijk te laten draaien kijk maar naar Reaktor is in mijn ogen niet alleen in klank maar ook qua CPU vreter verbeterd (in positieve zin)


Maar nu weer FULL On-Topic

Ik denk dat Akai idd een beetje te laat komt met de Z8 zoals ik nu de Interface zie vind ik hem niet echt interessant ik weet niet hoe het met de filters zit en hoe die klinken maar dat is natuurlijk afwachten.
Kortom ik vraag me af wie ECHT interesse heeft in die Sampler van Akai nu we ook Kontakt hebben.
Kijk de Hardware Z4 en Z8 waren redelijk bijzonder omdat ze 24 Bit sampling aan boord hadden maar dat is in de Software niet iets nieuws,dus daarom hoop ik voor Akai dat ze die Virtuele versie vol hebben gestompt met een ModulatieMatrix waar je U tegen zegt en goede (lees Magnifieke) Effecten !In mijn ogen kan hij alleen dan ECHT concurreren met al bestaande SoftSamplers....
 
Hoe staat het hiermee eigenlijk? Is Akai afgehaakt? Op hun site lees je er niets meer over en lijkt het ineens nooit bestaan te hebben...
 
Ze konden de bugs die in de orginele samplers zaten niet goed namaken. :D

Flauw.

Maar ehm goeie vraag.
Wie weet zijn ze met net zoiets bezig als met EMU. Dat ze een PCI kaart gaan gebruiken als hardware dongle zeg maar.
Kijk ook bijv naar Korg. Die hadden ook zo'n gigantische vertraging omdat ze die dongle nog moesten uitwerken. Tenminste dat neem ik aan.

Dus weer een indicatie dat de heren softwarebouwers toch duidelijk rekening houden met het goed beveiligen van hun spul.
 
Back
Top