Yamaha CP-60M

Curieus genoeg las ik meerdere sites op internet dat nogal wat exemplaren stemmingsproblemen hebben met de twee laagste octaven.
 
Een goeie pianostemmer weet er vast wel raad mee.
De vakterm in kwestie is "stretch tuning".
En eh... een beetje vals hoort erbij, dat is "karakter" toch... :D
 
Dat klopt dus toch. Wel apart daar het eigelijk een gewone piano is met piezo-elementen en gewone piano's door en door uitontwikkeld zijn dacht ik.

Kwam op internet wel 2 toepasselijke filmpjes tegen:



Jawel, je hoort het goed, die gozer had hem voor $200.- overgenomen 8~



Aha, dank Hanz, weer wat geleerd. Ga ff lezen op wikipedia inzake dat 'stretch tuning'
 
In de gebruiksaanwijzing van de CP70 straat precies beschreven hoe je moet stemmen.
Wat Hanz zegt klopt.
De laagste toon moet ongeveer 10% te laag gestemd worden en de hoogte toon 15% geloof ik (ik weet de exacte getallen niet uit mijn hoofd).

Een CP60 heeft minder snaren dan een CP70 en 80.
De CP70 en 80 hebben in de middensectie en hoge sectie twee snaren per toets.
Als ik het met goed herinner heeft een CP60 overal maar één snaar per toets.
Een CP60 klinkt dus "dunner".

Ik heb nooit op een CP60 gespeeld, maar wel op een Kawai EP608.
Dit instrument is denk ik wel vergelijkbaar met de CP60.

Kawai EP608:
 
Een CP60 heeft minder snaren dan een CP70 en 80.
De CP70 en 80 hebben in de middensectie en hoge sectie twee snaren per toets.
Als ik het met goed herinner heeft een CP60 overal maar één snaar per toets.
Een CP60 klinkt dus "dunner".

Dat van die enkele snaar meende ik me ook te herinneren, maar toen ik nog een beetje zat te zoeken kwam ik daar ook weer andere verhalen over tegen... Ik zou het wel willen weten eigenlijk?
 
CP60 = CP70/80 met minder keys in een andere kast, stock midi en 'M' versie preamp met EQ
 
Als ik de foto's van de marktplaats advertentie bekijk, heeft van de CP-60 het onderste 1,5 octaaf één snaar heeft en de rest van de toetsen 2 snaren.
 
Misschien dat de verwarring komt omdat de Kawai (i.i.g. de EP-608) wel 1 snaar per toets gebruikt.
 
Ach gossie possie:S...tsja dat ik het anders had kunnen doen geef ik toe, maar je vergeet wel eens wat in drukte en da's niet netjes...MAAR ik wist niet dat ik je zo diep had geweest tot in de core van je zijn. Grow over it, zet iets weer te koop of dat stond hij en dan ben je m zo weer kwijt. Met je kotsneiging, ik krijg m ook. Sorry hoor mensen voor de 'off topic' maar moest wel even reageren.
 
Ach gossie possie:S...tsja dat ik het anders had kunnen doen geef ik toe, maar je vergeet wel eens wat in drukte en da's niet netjes...MAAR ik wist niet dat ik je zo diep had geweest tot in de core van je zijn. Grow over it, zet iets weer te koop of dat stond hij en dan ben je m zo weer kwijt. Met je kotsneiging, ik krijg m ook. Sorry hoor mensen voor de 'off topic' maar moest wel even reageren.

Je vergeet wel eens wat in de drukte ? Vreemd dat je me dan al 3 keer vergeten bent. Hammond A-100, Moog CDX en dus de CP.
En deze verhalen hoor ik van meerdere mensen over jou.

Maar goed. . . off topic, dus laat maar gaan.
 
Tsja dat heb je vaker gezegd, gek ik niet. Maar goed, ik zou die CP bij je kopen, de rest niet. Heb ik hooguit geïnformeerd hoe of wat. Vreemd ook dat ik er met andere wel uitkom en spullen koop. Soms is een relatie, watvoor een dan ook gewoon not meant to be
 
Back
Top