Flying Panther
Vliegend lid
Voor punt 1 zou ik bekijken of een synthesizer een ingebouwde sequencer en drum/percussie klanken heeft (of als je toevallig een orgel of keyboard tegenkomt, naar de begeleidingsautomaat) en hoe uitgebreid deze is. Je zal dan in veel gevallen snel op een workstation uitkomen denk ik.
Als je echter veeleisend bent op de verschillende maatsoorten of klanken die erin zitten kan het ook de moeite zijn om naar een drumcomputer/sampler of losse sequencer en geluidsmodule te kijken. Dan heb je wellicht wat meer keuzevrijheid in mogelijkheden en klanken, echter heb je dan natuurlijk niet meer alles in één apparaat.
Als ik je tweede punt goed begrijp wil je meerdere verschillende geluiden (multitimbraliteit, op een synthesizer / workstation vaak als 'parts' aangeduid) gebruiken. Daarbij moet je de geluiden onafhankelijk van elkaar kunnen bedienen en moet het mogelijk zijn de parts die je op dat moment niet bedient te laten doorklinken. Verder moeten de parts die doorklinken onafhankelijk van elkaar gestopt kunnen worden? Dat lijkt me een lastig te realiseren functie.
Over het algemeen kan je één part tegelijk bedienen. Via MIDI is het vaak wel mogelijk meerdere parts tegelijk aan te sturen. Wat ik me zou kunnen bedenken is dat je van verschillende parts op een simpele midicontroller de ADSR waarden aanstuurt (dan moet je synthesizer dus wel een uitgebreide MIDI-ondersteuning hebben). Dan kan je op de synthesizer zelf wisselen tussen de parts en noten aanslaan op de verschillende parts.
Voorbeeld:
- Je stelt de sustain parameter van de ADSR van part 1 in op oneindig, vervolgens speel je een aantal noten (die allemaal blijven doorklinken).
- Je wisselt naar part 2 en doet hiervoor hetzelfde
- Je wisselt naar part 3 en speelt wat je wilt.
- Om nu bijvoorbeeld part 1 te stoppen, kies je op je midi-controller de sustain parameter (van de ADSR) van part 1 en verlaagd deze. Nu gaat de ADSR door naar de release en nadat de hiervoor ingestelde waarde (tijd) doorlopen is, zal het geluid van part 1 stoppen. Ondertussen kan je op je synthesizer nog steeds part 3 bespelen.
- Wil je nu weer noten op part 1 spelen die doorklinken, zal je de sustain weer op oneindig moeten zetten, moeten wisselen naar part 1 en de noten spelen. Je kan dan dus part 3 even niet bespelen, omdat je naar part 1 gewisseld bent.
Wil je (in dit voorbeeld) ook tegelijkertijd twee of alle drie de parts kunnen bespelen, dan zal je moeten werken met keyboard-splits, layers of een extra midicontroller met toetsen.
Als je echter veeleisend bent op de verschillende maatsoorten of klanken die erin zitten kan het ook de moeite zijn om naar een drumcomputer/sampler of losse sequencer en geluidsmodule te kijken. Dan heb je wellicht wat meer keuzevrijheid in mogelijkheden en klanken, echter heb je dan natuurlijk niet meer alles in één apparaat.
Als ik je tweede punt goed begrijp wil je meerdere verschillende geluiden (multitimbraliteit, op een synthesizer / workstation vaak als 'parts' aangeduid) gebruiken. Daarbij moet je de geluiden onafhankelijk van elkaar kunnen bedienen en moet het mogelijk zijn de parts die je op dat moment niet bedient te laten doorklinken. Verder moeten de parts die doorklinken onafhankelijk van elkaar gestopt kunnen worden? Dat lijkt me een lastig te realiseren functie.
Over het algemeen kan je één part tegelijk bedienen. Via MIDI is het vaak wel mogelijk meerdere parts tegelijk aan te sturen. Wat ik me zou kunnen bedenken is dat je van verschillende parts op een simpele midicontroller de ADSR waarden aanstuurt (dan moet je synthesizer dus wel een uitgebreide MIDI-ondersteuning hebben). Dan kan je op de synthesizer zelf wisselen tussen de parts en noten aanslaan op de verschillende parts.
Voorbeeld:
- Je stelt de sustain parameter van de ADSR van part 1 in op oneindig, vervolgens speel je een aantal noten (die allemaal blijven doorklinken).
- Je wisselt naar part 2 en doet hiervoor hetzelfde
- Je wisselt naar part 3 en speelt wat je wilt.
- Om nu bijvoorbeeld part 1 te stoppen, kies je op je midi-controller de sustain parameter (van de ADSR) van part 1 en verlaagd deze. Nu gaat de ADSR door naar de release en nadat de hiervoor ingestelde waarde (tijd) doorlopen is, zal het geluid van part 1 stoppen. Ondertussen kan je op je synthesizer nog steeds part 3 bespelen.
- Wil je nu weer noten op part 1 spelen die doorklinken, zal je de sustain weer op oneindig moeten zetten, moeten wisselen naar part 1 en de noten spelen. Je kan dan dus part 3 even niet bespelen, omdat je naar part 1 gewisseld bent.
Wil je (in dit voorbeeld) ook tegelijkertijd twee of alle drie de parts kunnen bespelen, dan zal je moeten werken met keyboard-splits, layers of een extra midicontroller met toetsen.