Basisfuncties van een synthesizer?

Voor punt 1 zou ik bekijken of een synthesizer een ingebouwde sequencer en drum/percussie klanken heeft (of als je toevallig een orgel of keyboard tegenkomt, naar de begeleidingsautomaat) en hoe uitgebreid deze is. Je zal dan in veel gevallen snel op een workstation uitkomen denk ik.
Als je echter veeleisend bent op de verschillende maatsoorten of klanken die erin zitten kan het ook de moeite zijn om naar een drumcomputer/sampler of losse sequencer en geluidsmodule te kijken. Dan heb je wellicht wat meer keuzevrijheid in mogelijkheden en klanken, echter heb je dan natuurlijk niet meer alles in één apparaat.

Als ik je tweede punt goed begrijp wil je meerdere verschillende geluiden (multitimbraliteit, op een synthesizer / workstation vaak als 'parts' aangeduid) gebruiken. Daarbij moet je de geluiden onafhankelijk van elkaar kunnen bedienen en moet het mogelijk zijn de parts die je op dat moment niet bedient te laten doorklinken. Verder moeten de parts die doorklinken onafhankelijk van elkaar gestopt kunnen worden? Dat lijkt me een lastig te realiseren functie.

Over het algemeen kan je één part tegelijk bedienen. Via MIDI is het vaak wel mogelijk meerdere parts tegelijk aan te sturen. Wat ik me zou kunnen bedenken is dat je van verschillende parts op een simpele midicontroller de ADSR waarden aanstuurt (dan moet je synthesizer dus wel een uitgebreide MIDI-ondersteuning hebben). Dan kan je op de synthesizer zelf wisselen tussen de parts en noten aanslaan op de verschillende parts.

Voorbeeld:
- Je stelt de sustain parameter van de ADSR van part 1 in op oneindig, vervolgens speel je een aantal noten (die allemaal blijven doorklinken).
- Je wisselt naar part 2 en doet hiervoor hetzelfde
- Je wisselt naar part 3 en speelt wat je wilt.
- Om nu bijvoorbeeld part 1 te stoppen, kies je op je midi-controller de sustain parameter (van de ADSR) van part 1 en verlaagd deze. Nu gaat de ADSR door naar de release en nadat de hiervoor ingestelde waarde (tijd) doorlopen is, zal het geluid van part 1 stoppen. Ondertussen kan je op je synthesizer nog steeds part 3 bespelen.
- Wil je nu weer noten op part 1 spelen die doorklinken, zal je de sustain weer op oneindig moeten zetten, moeten wisselen naar part 1 en de noten spelen. Je kan dan dus part 3 even niet bespelen, omdat je naar part 1 gewisseld bent.

Wil je (in dit voorbeeld) ook tegelijkertijd twee of alle drie de parts kunnen bespelen, dan zal je moeten werken met keyboard-splits, layers of een extra midicontroller met toetsen.
 
ik vind de discussie over sostenuto enorm interessant (...) maar moest eerlijk gezegd op wikipedia nazoeken wat sostenuto nu werkelijk is (ik speel 25 jaar piano en heb nog nooit gebruikt!). Het is hier een klassiek gevalletje synthforum: iemand heeft een probleem, en we gaan direct met technologie en midicharts smijten ipv uit te zoeken, wat deze iemand nu eigenlijk wil bereiken, en wat de muzikale context is!

Stel je voor, Antoinius huppelt nu naar de synthesizerwinkel met een midichart in de hand en roept "meneer de verkoper ik moet een synth hebben met sostenutofunctie!". Verkoper: "????"
 
om 'slagwerk te produceren' heb je niet persé samples nodig. De meeste moderne synths -en ook de blofeld waarnaar je verwijst- hebben in hun standaard presets al 'percussie' inzitten (kicks, snares, hihats, percussie, etc ...)

Maw als je een beetje een deftige synth koopt, heb je naast je synthklanken alvast ook wat percussieve elementen waaruit je kan vertrekken...en omdat het een synth is , kan je die percussie kneden zoals je zelf wilt.

Ik zou je aanraden een tweedehands blofeld of Virus B aan te schaffen, dan kom je er goedkoop vanaf.
Voordeel van een Virus B is dat je 6 audio-uitgangen hebt, dus je kan bvb je percussie, je baslijen, je drones naar allemaal verschillende uitgangen sturen en die op aparte kanalen in je mengpaneel zodat je 'live' kan mixen etc.
Misschien in je beginfase nog niet van belang, maar met énkel een blofeld ga je niet ver komen.
Maar als je dit allemaal tof vind, koop je er een drumcomputer of iets bij waar je dan je percussie uithaalt.

Doorgaans kan je uit élke synth drones halen : lange releases en (een paar) LFO's zitten wel standaard op elke synth (op degene die ik aangeef -Virus en Blofeld- zitten er bij mijn weten 3 + arpeggiators + nog zooi om klanken 'in de loop van de tijd te muteren')
 
Als Antonius drie drones wil hebben waarover hij wil spelen dan moet hij een multitimbrale synth met drie arpeggiators kopen, ieder van die arpeggiators een patch/timbre laten triggeren met een enkele noot (met een lange release) en daaroverheen riedelen.

En Antonius, misschien is het verstandig om nu eens zelf wat te gaan lezen (bijv. manuals) over wat synthesizers nu eigenlijk allemaal doen.
 
Het is hier een klassiek gevalletje synthforum: iemand heeft een probleem, en we gaan direct met technologie en midicharts smijten ipv uit te zoeken, wat deze iemand nu eigenlijk wil bereiken, en wat de muzikale context is!

Dat is vaak waar hier op SF, en het gebrek aan inlevingsvermogen is soms stuitend, maar anderzijds is een specifieke/concrete vraagstelling ook wel prettig ipv dat iedereen maar een beetje moet gaan zitten uitvogelen wat nu bedoeld wordt (met inderdaad de kans dat je de hele verkeerde kant op redeneert).
 
ik vind de discussie over sostenuto enorm interessant (...) maar moest eerlijk gezegd op wikipedia nazoeken wat sostenuto nu werkelijk is

Ik kende ook alleen maar de term "sustainpedaal" ;) (of "hold" zoals 't op de Juno heet)

Om misverstanden te voorkomen mensen: lees nog eens zorgvuldig mijn beginvraag. Daar staat precies wat ik wil weten.

Maar wat je wil weten hoeft niet perse door een synthesizer gedaan te worden, en gek als het klinkt, bij "synthesizer" hebben de meeste mensen hier iets anders in de voorstelling dan dat jij dat hebt :).

Kijk, het helpt enorm als je aangeeft wat het doel is - niet alleen wat je wil doen, maar waar je het voor wil gebruiken. Voor een installatie in een galerij of museum is die mp3-speler in je andere thread ideaal; je kunt deze "dom' laten reageren op sensoren die je zelf bouwt en in je kunstwerk zet. Het is goedkoop, dus hoef je je niet zorgen te maken dat iemand je dure workstation gaat molesteren.

Voor muzikaal gebruik is het een hoop minder geschikt, omdat je dan niks er aan hebt als je alles eerst zelf moet bouwen. Het zijn zoals Hanz zegt 2 dingen die ongeveer hetzelfde doen, maar op een heel andere wijze.

1. Of een synthesizer ook slagwerk kan produceren (eventueel m.b.v. samples) waarvan je de maatsoort en het tempo (en de klank) kunt instellen. Lijkt me niet teveel gevraagd voor een veelzijdig elektronisch muziekinstrument.

Niet elke synthesizer kan dat. Het feit dat je tempo instellen noemt laat al zien dat er 2 dingen nodig zijn: iets dat de klanken maakt, en iets dat het patroon speelt. Dat eerste kan een synthesizer zijn, dat tweede is een sequencer. Is het puur gericht op percussie, dan kom je bij een drumcomputer uit. Het aantal synthesizers dat sequencers heeft dat voor dit doel geschikt is is niet groot, en ze worden over het algemeen workstations genoemd. Vaak zit je dan ook vast aan de drums die er in zitten, want wil je er zelf geluiden in laden, dan kom je al op de combinatie sampler + sequencer uit.

Ook daar heb je weer keuze: ga je voor iets met toetsen (Roland Fantom S en zo) of mag het ook in 1 enkel doosje zitten (Akai MPC, Roland SP-serie, Electribe)? Bij elke keuze horen ook restricties: bij een Akai MPC mag je eerst alle geluiden zelf in laden voordat je uberhaupt iets kunt spelen. Zet je de MPC uit, dan ben je je geluid kwijt.

2. Of je met een synthesizer op een simpele manier een drone kunt spelen: een noot of een groep van noten speelt door nadat ik de toetsen heb losgelaten. Ik heb dan mijn handen vrij om andere dingen te gaan doen (op de synthesizer). Mooi is natuurlijk dat ik daarna een tweede drone kan toevoegen en een derde erbij. Er klinken dan drie drones en ik heb nog steeds mijn handen vrij om iets anders op die synthesizer te gaan doen. Kijk en dát noem ik nou een synthesizer.

Ja, maar dit noem ik nou een synthesizer:



en die kan dat allemaal niet.

Bedenk je dat het geluid maken en het sequencen aparte taken zijn; des te meer je in 1 doos wil gooien voor dezelfde prijs, des te meer kans heb je dat je op een laptop uitkomt. Je wil een aantal dingen die niet bij elkaar in 1 apparaat worden aangetroffen tenzij je concessies maakt; er is geen apparaat dat alles doet.

Eenvoudige en voor de hand liggende wensen moet je zonder veel romslomp uit kunnen voeren.
En dat is het 'm; je denkt dat het voor de hand ligt, maar dat is het niet. Drones zijn helemaal niet zo normaal en vanzelfsprekend als je denkt! :)

Noten hebben een begin en een eind; wil je iets door laten lopen op de achtergrond, dan betekent dat in de digitale wereld vaak dat je het opnieuw opstart. Op een workstation zou je dan de opname starten, de noten intoetsen, en na 4, 8 of 16 maten of zo de opname stoppen. Doordat de noot dan steeds opnieuw wordt ingespeeld kun je een drone-achtig effect krijgen.

Een looper-pedaal kan dit ook, en beter. Voor een workstation betekent het dat er bij het inspelen elke keer 1 of meer noten van de polyfonie af gaan. Ga je over de maximale polyfonie heen, dan worden er noten afgekapt; weg drone! Waarom werkt een looper-pedaal beter? Die neemt alleen het geluid zelf op en heeft niks te maken met de noten-informatie.

MIDI staat tot audio als een stuk bladmuziek tot een CD: het eerste vertelt je wat er gespeeld moet worden, maar niet hoe; het tweede vertelt je hoe het klinkt, maar niet wat er gespeeld wordt.

En er moeten ook natuurgetrouwe samples van akoestische instrumenten inzitten vind ik. Míjn synthesizer zou dat allemaal moeten hebben. Of heet het dan geen synthesizer meer?

Samples betekenen een keuze voor een bepaalde "motor" in de synthesizer. Wat je wil is:

- zelf geluiden inladen (sampler)
- ritme op tempo zetten (drumcomputer, sequencer)
- natuurgetrouwe geluiden (rompler - een sampler die samples afspeelt maar waarbij je ze zelf niet kunt aanpassen omdat ze vastgebakken zijn in het ROM - Read-Only Memory of alleen-lees-geheugen).

Dat zorgt er voor dat je bij een workstation uitkomt, of bij een computer met soortgelijke software er op, en bij de workstation gaat je drone niet werken tenzij je 'm uitvoert zoals ik zei; noten opnieuw afspelen met de sequencer of een sample laten loopen (wat een loop-pedaal uiteindelijk doet).

"You pays your money and you takes your choice"
 
Geacht forumlid,

Ik ben een leek op het gebied van synthesizers. Vandaar drie leken-vragen.

1. Zitten er ook slagwerksamples in een synthesizer als de Walldorf Blofeld die dan in verschillende tempo's en maatsoorten weergegeven kunnen worden?

2. Kun je op deze synthesizer noten of een accoord onbeperkt door laten klinken nadat je de toetsen hebt losgelaten (en weer stoppen wanneer nodig)? In de muziek noemen ze dat een drone dacht ik.

3. Geldt bovenstaande voor de meeste synthesizers?

Dank voor jullie aandacht.

Groet,
Antonius.

2 kan eigenlijk alleen maar met (semi)-modulaire synths. Maar is heel makkelijk op een MPC achtig ding. En met een MPC kan je 1 ook heel makkelijk doen.
Hier heb je 1 voorbeeld maar er zijn er veeel meer.
SAAKAI0005-c082a1f.jpg


In step edit mode kan je de drum patronen programmeren en in sequence edit kan je hele tracks aan en uitzetten voor je drones. Een alles in 1 oplossing dus.
 
ik vind de discussie over sostenuto enorm interessant (...) maar moest eerlijk gezegd op wikipedia nazoeken wat sostenuto nu werkelijk is (ik speel 25 jaar piano en heb nog nooit gebruikt!). Het is hier een klassiek gevalletje synthforum: iemand heeft een probleem, en we gaan direct met technologie en midicharts smijten ipv uit te zoeken, wat deze iemand nu eigenlijk wil bereiken, en wat de muzikale context is!

Stel je voor, Antoinius huppelt nu naar de synthesizerwinkel met een midichart in de hand en roept "meneer de verkoper ik moet een synth hebben met sostenutofunctie!". Verkoper: "????"

Of misschien heeft die verkoper in de muziekwinkel wél al eens het middelste pedaal van een serieuze vleugel leren gebruiken, en weet hij dus perfect wat sostenuto is. Misschien weten degenen die hier met midicharts en technologie smijten ook wel wat sostenuto is. Het is niet omdat jij het niet weet etc. En dat is geen verwijt naar het feit dat jij iets niet weet, maar dat je dit op iedereen projecteert (tenzij dat een gevalletje van the royal we was natuurlijk).

De S80 synthesizer (en waarschijnlijk hogere modellen dus ook) ondersteunen bij mijn weten sostenuto. Maar die zou ik dan weer niet gebruiken om ook drums mee te spelen; dan zou ik eerder een workstation met sostenuto zoeken of gewoon meerdere apparaten aan elkaar hangen.
 
Basisfuncties van een synthesizer?

Dank voor jullie bijdragen.
De demonstratie met de Minimoog heeft me overtuigd: een synthesizer is niks voor mij. Het geluid klinkt echt als een synthesizer. Ik dacht dat er tegenwoordig heel andere geluiden uit zouden komen dan vroeger.
Zo'n MPC 500 trekt dan meer mijn aandacht.
Nogmaals bedankt.
Wat je wél wilt kom je soms achter via de dingen die je niet wilt.

Groet,
Antonius.
 
Dank voor jullie bijdragen.
De demonstratie met de Minimoog heeft me overtuigd: een synthesizer is niks voor mij. Het geluid klinkt echt als een synthesizer. Ik dacht dat er tegenwoordig heel andere geluiden uit zouden komen dan vroeger.

....ja? Want:



en



zijn apparaten die gewoon naast elkaar bestaan. De ene sluit de andere niet uit. Het zijn beiden synthesizers; beiden laten ze je toe dat je het geluid aanpast.
 
Dank voor jullie bijdragen.
De demonstratie met de Minimoog heeft me overtuigd: een synthesizer is niks voor mij. Het geluid klinkt echt als een synthesizer. Ik dacht dat er tegenwoordig heel andere geluiden uit zouden komen dan vroeger.
Zo'n MPC 500 trekt dan meer mijn aandacht.
Nogmaals bedankt.
Wat je wél wilt kom je soms achter via de dingen die je niet wilt.

Groet,
Antonius.

dat lijkt me geen slecht idee.
misschien ook eens naar pc/ kontakt gaan kijken.
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top