TB-303 sync'en met Cubase?

Chwhynny

Nieuwkomer
Lid sinds
1 januari 2009
Berichten
21
Het is waarschijnlijk iets heel doms wat ik over het hoofd zie, maar ik kom er niet uit...

Ik heb een TB-303 (zonder mods) die ik via een Doepfer MSY2 sync box wil sync'en met Cubase 6.5.

Ik maak gebruik van een MOTU Midi Express 128. De MIDI Out (poort 3) daarvan is verbonden met de Doepfer MSY2 MIDI In poort via een MIDI-kabel, en de Sync poort van de Doepfer MSY2 is verbonden met de Sync In van de TB-303 met een DIN Sync kabel.

Ik heb Cubase zo ingesteld dat er MIDI Clock informatie naar poort 3 van de MOTU Midi Express wordt gestuurd.

Ik paste even een stukje van een post van iemand anders die hetzelfde probleem had (maar geen antwoord kreeg):

"The problem is, is that when i press play on cubase, the light does go red on the doepfer msy2 's start/stop LED (and turns off again when i press stop on cubase). But what happens on my 303 is the opposite. The run/stop LED turns off when the sequencer is started on cubase and on when i stop it."

De TB-303 maakt ook verder geen geluid, alleen zo nu en dan een enkele korte toon, maar de patterns speelt hij niet af. Heb al wat met jumper 6 achterop de Doepfer MSY2 geprutst maar zonder succes.

Iemand enig idee? :(
 
bij mijne was de dinsync connectors niet zo sterk , bij een beetje bewegen ging het soms wel. opnieuw gesoldeerd en toen deed hij het wel, gelijk even over alles de soldeerbout opgezet. nu doet hij het wel gewoon. als de module wel aanspringt en knippert bij start zou ik denken dat het ook aan de dinsync connectors zou kunnen liggen.
 
Hmm, de TB-303 is in perfecte conditie, heb hem van iemand gekocht die hem van nieuw had en nauwelijks gebruikt heeft. De knoppen zijn zelfs nog stroef! Maar het kan best dat er iets onzichtbaar verkeerd is natuurlijk, ik zal eens kijken, bedankt!
 
Probeer eens een andere kabel tussen de MSY-2 en de TB-303.
Ik heb wel vaker gemerkt dat een minimale MIDI kabel soms aders kan missen die wel worden gebruikt bij DIN Sync.
DIN Sync /Sync-24 gebruikt nl. pins 1 en 3, die blijven bij MIDI ongebruikt.
Zie illustratie op http://www.doepfer.de/msy2_m_e.htm
 
bij mijne was de dinsync connectors niet zo sterk , bij een beetje bewegen ging het soms wel. opnieuw gesoldeerd en toen deed hij het wel, gelijk even over alles de soldeerbout opgezet. nu doet hij het wel gewoon. als de module wel aanspringt en knippert bij start zou ik denken dat het ook aan de dinsync connectors zou kunnen liggen.

sorry ik had het over de MSY-2 niet over de tb-303. ik heb ook geen pegels voor een tb-303 dat terzijde
 
Okay ik heb wat gejutterd aan de connectie met de MSY2, maar helaas zonder resultaat. Bedankt iig! :)
 
Probeer eens een andere kabel tussen de MSY-2 en de TB-303.
Ik heb wel vaker gemerkt dat een minimale MIDI kabel soms aders kan missen die wel worden gebruikt bij DIN Sync.
DIN Sync /Sync-24 gebruikt nl. pins 1 en 3, die blijven bij MIDI ongebruikt.
Zie illustratie op http://www.doepfer.de/msy2_m_e.htm

Ik gebruik tussen de MSY2 en de TB-303 een echte DIN Sync kabel ipv een MIDI kabel, en tussen de MSY2 en mijn MIDI interface een MIDI kabel. Is dat verkeerd?
 
Je moet iets veranderen aan je instellingen in Cubase

Ik heb Cubase m.b.t. MIDI Clock Out zo ingesteld dat er een Start Message wordt gestuurd naar de MIDI poort waarop de MSY2 is aangesloten. Is dat wat je bedoelt? Of zie ik iets over het hoofd?

Verder kan ik dus ook zodra ik de DIN Sync kabel in mijn TB-303 plug geen patronen laten afspelen, ook niet via de TB-303 zelf: de 'Run' knop lijkt dan niet meer te werken. Zodra ik de kabel eruit haal functioneert de 303 normaal. Ik neem aan dat dit zo hoort?

Wanneer dient de 303 via sync te gaan spelen? Zodra ik in Cubase op 'Play' druk, of moet ik iets op de harware unit doen?

Sorry voor de domme vragen maar ik heb de unit tot nu toe alleen maar los van Cubase gebruikt! :o:
 
Back
Top