Kurzweil pc3 le

JohnDoe24

Gedeactiveerd account
Lid sinds
23 juni 2003
Berichten
1.853
Ik heb nu een Alesis qs 8 welk ik gebruik in een band, prima ding niets mis mee. Echter is het apparaat wel heel erg zwaar en onhandig groot dus nu zit ik toch te kijken voor iets "kleiners" en "lichters".

Nu ben ik dus geintereseerd geraakt in een kurzweil pc3 le 6, maar ik huiver altijd een beetje voor "LE" versies, en ik zou graag willen weten of er hier mensen zijn welk ervaring hebben met deze synth. Ook zou ik graag willen weten of het een zware synth is en of dat LE gedoe nou echt veel uitmaakt voor iemand die in een band speelt in vergelijking met bv een studio of solo muzikant.

Als ik de omschrijving lees van deze synth op de website van BAX, klinkt het allemaal wel goed en zeker voor die prijs (€ 1199)

Alvast bedankt.
 
Als je twijfelt over een LE-versie, dan kun je de Kurzweil PC361 overwegen. Die kost bij Musicstore nu 1.099 euro. Dus: goedkoper en een uitgebreidere versie. Met een gewicht van 14Kg is hij ook lichter dan de Alesis qs8 (21.8 kg) en zelfs lichter dan de Kurzweil PC3LE6 (14,06 Kg).
 
Als je twijfelt over een LE-versie, dan kun je de Kurzweil PC361 overwegen. Die kost bij Musicstore nu 1.099 euro. Dus: goedkoper en een uitgebreidere versie. Met een gewicht van 14Kg is hij ook lichter dan de Alesis qs8 (21.8 kg) en zelfs lichter dan de Kurzweil PC3LE6 (14,06 Kg).

Klinkt niet slecht, maar de pc3le heeft piano toetsen en de pc361 helaas niet, alhoewel er wel op de sie van musicstore staat dat de pc361 semi gewogen toetsen heeft...

En wat is nou precies dat LE gebeuren, een "light version"? Aangezien ik in een band speel neem ik aan dat een LE versie opzich meer dan genoeg moet zijn.
 
De LE versie heeft minder polyfonie en kan niet samplen. In het begin was ook het editen beperkt tot een paar parameters, maar door een recente update kun je gewoon overal bij. Zo light is hij dus niet meer. Hij heeft dezelfde engine als de PC3. Op de site van Kurzweil kun je er van alles over lezen. Ik heb de LE6 een tijdje geleden voor 899 gezien, maar dat was voor de update... Perfecte all round machine die bovendien heerlijk speelt!
 
De LE heeft maar 10 FX blocks terwijl de 'gewone' er 16 heeft. Dat gaat met name fout bij de vette hammonds (KB3 mode). Daarvoor heb je meer dan 10 FX blocks nodig ivm de 'double leslie'

Er zijn dus wel beperkingen...... Maar voor het geld is het zeker een mooi ding.
 
Klinkt niet slecht, maar de pc3le heeft piano toetsen en de pc361 helaas niet,

Voor de specs van de Kurzweil PC3LE en de Kurzweil PC361 kun je, zoals al opgemerkt, op de website van de fabrikant terecht. Je hebt gelijk dat de toetsen verschillen; dat wist ik niet. De PC3Le heeft Fatar TP8 toetsen (semi-weighted action with velocity and aftertouch sensitive keys) en de PC361 Fatar TP9 toetsen (lightly-weighted synth action with velocity and aftertouch sensitive keys). Andere verschillen:
1. Desktop-editor. betaald v. gratis
2. Presets: 1061 v. 1072.
3. Gebruikersgeheugen: 1600 v. 2000
4. Sequencer: 16 tracks v. onbeperkt
5. Analoge uitgangen: 2 v. 4
6. Flash memory port: nee v. ja
Maar de PC3LE lijkt mij zeker niet slecht; zo groot zijn de verschillen inderdaad niet.
 
Ik ben nu eigenlijk weer in de war wat betreft de PC3 en de LE, ik las hier dat er een update beschikbaar was waardoor de LE ommenabij net zo'n volwaardige synth wordt als de pc3. Ik neem aan dat er dan nog steeds geen sample functie in de LE is bijgekomen, maar wel de "rest" van de pc3 synthengine beschikbaar is (voor zover dat mogelijk is natuurlijk).

Dus als ik het dan goed begrijp, is het grootste verschil (na het toepassen van de update) tussen de LE en de pc3 dat de LE aanslag gevoelige drum/trigger pads heeft, en de PC3 een sampler???

Klopt dit?
 
De PC3 heeft geen sampler, daarvoor moet je de PC3K hebben.

Naast de drumpads zit het verschil ook in het feit dat de PC3LE maar 10 FX blocks aankan. Op de PC3 is dit 16 FX blocks. Dit verschil zal je niet altijd merken maar juist bij 'zware' programs waar veel FX-blocks worden gebruikt kan je de boot in gaan. De FX blocks bij de LE bestaan uit presets en bij de PC3 kun je die helemaal zelf programmeren.

Verder heeft de PC3LE minder polyfonie ten opzichte van de PC3 ( 64/128 ). Ook dit kan je bij stapelen van sounds (layers) tegenkomen. Daarnaast heeft de PC3 faders ipv draaiknoppen. Met name voor de KB3 organmode werkt dat wel fijn.

En in de PC3LE kan je geen ROM expansie stoppen. Deze lijkt er nu eindelijk echt aan te komen......De eerste demo staat al op youtube!

Gezien het relatief kleine prijsverschil zou ik voor de PC3 gaan en niet voor de PC3LE (als je tenminste nog ergens een PC3 kan vinden)
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top