A&H ZED R16 bezitters in het huis?

nielsderckx

chaoz please...
Lid sinds
22 juni 2009
Berichten
629
Locatie
weert
Zijn er hier forumleden welke in het bezit zijn van een Allen& Heath ZED R16 firewier mixer?

Ik heb er sinds kort een, en ben erg enthousiast tot nu toe, en omdat het mijn eerste echte (analoge) mixer is, is het voor mij ook erg leerzaam om te zien en begrijpen hoe dit in zijn werk gaat.

Ik loop daardoor alleen nog tegen wat dingetjes aan, met name wat betreft de routing van kanalen en hardware effecten, en het opnemen van de aparte kanalen in mijn DAW. Ik vind o de diverse fora niet echt mijn issues terug.

Zou daarom graag eens van gedachten wisselen met een wat meer geroutineerde bezitter.

Mijn dank is groot bij voorbaat :halleluja
 
Laatst gewijzigd:
ok, komtie;

  1. als ik een hardware reverb gebruik, dan stuur ik een signaal via een van de ST kanalen daar naar toe, dan regel ik per track/kanaal via de AUX hoeveel ik naar de reverb stuur. Maar nu vraag ik me af wat ik doe met het signaal dat dan terugkomt uit de reverb (of compressor of ander extern hardware effect) Moet ik dit op een apart kanaal als audio weer opnemen?
  2. De inserts op de kanalen, hoe werkt dit precies? Ik heb hier aparte send/return kabels voor nodig lijkt me? En dan staat het betreffende effect altijd volledig wet op dat kanaal?
  3. Ik heb Ableton nu bijvoorbeeld zo ingesteld; ik heb 16 kanalen welke als midi-in de fader van de desk hebben zodat ik de faders van ableton kan bedienen, dan ga ik eerst in ableton aan de slag, en als ik op een bepaald punt ben aanbeland dat ga ik de eq van de desk gebruiken, ga dan dus over van van digitaal naar analoog zeg maar. Maar nu zit ik te denken, ik bedien via midi de fader van ableton, die bepaald dus het volume van het signaal dat ableton per track uitzend, dat audiosignaal gaat per track weer naar de desk, waar het ook weer door de fader "bewerkt" wordt. Klopt het dan we, die werkwijze van mij. Of denk ik te ingewikkeld.
  4. Als ik elke track weer wil opnemen met de eq van de desk terug ableton in, hoe moet ik dat dan doen?
  5. ALs ik de complete mix als audio wil opnemen in ableton, dan zou ik itb te track bouncen of het master signaal naar een nieuwe audio track zenden en dit recorden. Maar vanuit de desk lukt dit niet (althans; ik kan de mnaster niet als audiokanaal selecteren in ableton) Ik heb overigens mijn monitor-speakers rechstreeks op de "2 track 1 out XLR outputs" aangesloten. Neem aan dat dit correct
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk omschrijf, en alvast excuses als er complete newby domme vragen bijzitten.
 
1: de uit van je reverbunit naar een van de stereo ins vande zed routen

2 altijd wet; dat is altijd zo met inserts (itt sends) speciale splitkabels heb je nodig

3 klopt

4 betreffende signaal naar een van de outputs in ableton routen; kijken in handleiding welk knopje dan onderaan je mixer moet instellen (dacht 2 en 3 zo uit het hoofd) en dan in je daw weer een inputsignaal aanmaken om het ge-eqde signaal te horen en op te nemen

5 master uit van de zed zijn kanalen 147 en 18 op de zed; gewoon input aanmaken in ableton en outputs 17 en 18 van de zed opnemen; dat is dan je mix

hoop je hiermee opweg te kunnen helpen

veel succes!
 
:okdan: thanks, ik ga er vanavond mee aan de slag!


1: de uit van je reverbunit naar een van de stereo ins vande zed routen
En dien ik dan de audio van deze stereo ins toe te wijzen aan een kanaal in ableton, of kan ik deze door een kanaal van de desk sturen? Of is die in een eigen kanaal?

2 altijd wet; dat is altijd zo met inserts (itt sends) speciale splitkabels heb je nodig
Helder.

3 klopt
Thanks!

4 betreffende signaal naar een van de outputs in ableton routen; kijken in handleiding welk knopje dan onderaan je mixer moet instellen (dacht 2 en 3 zo uit het hoofd) en dan in je daw weer een inputsignaal aanmaken om het ge-eqde signaal te horen en op te nemen

Dus even als voorbeeld; track 3 in ableton, instellingen;
midi in:fader kanaal 3 ZED
Audio to: kanaal 3 ZED

Zed zo instellen dat kanaal 3 het ge-eq-de signaal uitsend.

In ableton nieuwe audio track aanmaken welke als audio in kanaal 3 van de zed heeft.

check!

5 master uit van de zed zijn kanalen 147 en 18 op de zed; gewoon input aanmaken in ableton en outputs 17 en 18 van de zed opnemen; dat is dan je mix

Ah ok, dat is het...dank u

hoop je hiermee opweg te kunnen helpen
veel succes!

Thanks again voor je hulp man!
 
even proberen, en handleiding lezen; staat er in principe allemaal in en met de tips die ik je gaf moet het lukken; zed r16 heeft heel veel mogelijkheden daarom kan hij in begin wat verwarrend overkomen, gewoon paar uur mee spenderen en het zal wel lukken!
 
ja klopt, zeker omdat het mijn eerste desk is, is het wat overweldigend, door de mogelijkheden ga je snel aan het twijfelen.
maar ik kom er wel aan uit, vanavond weer verder, bedankt voor je tips in elk geval!
 
wat kan je eigenlijk doen met de ADAT inputs ?
Kan je die dan tegelijk met firewire gebruiken (volgens manual wel, als je op 44,1 of 48 kHz blijft) maar het is me niet duidelijk naar waar de ADAT inkomende signalen dan gaan ?
 
Back
Top