ableton slave sync probleem

Draakje

Stamgast
Lid sinds
6 november 2003
Berichten
274
Locatie
Udenhout
Ik zit met een probleem waar ik zelf niet uitkom.

Ik heb nummers in Ableton die ik Live wil afspelen. Daarbij wil ik met een hardware drumsequencer Abletons drumrack live bespelen. Maar er zit een lichte vertraging op het Live bespelen van het drumrack. De drums komen er niet lekker in te liggen. Tenzij ik de sporen van de 'kant en klare' nummers een delay van 24 ms geef, dan ligt het geheel wel lekker.
Maar nu wil ik met meerdere mensen Live jammen. Daarvoor heb ik een heel mooie midimasterclock gebouwd en dat werkt perfect. Behalve dat ik Ableton dan moet 'slaven' aan de masterclock en dan kan ik de individuele sporen geen delay meer geven. Die delay zou er trouwens ook voor zorgen dat ik weer niet lekker met mijn jam-maatjes strak op de tel zit. Iemand enig idee of ik dit op kan lossen?

Wanneer ik Ableton slave aan de masterclock en de drumsequencer (die ook geslaved is) een hardware drummodule laat aansturen loopt alles weer rete strak. Maar ik wil de audio juist allemaal uit mijn laptop halen.

Groeten,
Roel
 
Als ik Ableton slave aan een hardware sequencer, dan lopen audio clips niet lekker mee, zit een soort non-stop micro vertraging en versnelling in het geluid, komt volgens mij door jitter in het tempo, b.v. nooit strak 127 BPM, maar fluctuatie tussen 126 en 128. De hardware sequencer stuurt wel superstrak midi clock uit, maar Abetlon pakt midi clock niet strak op. Schijnt in de laatste versie van Abelton verbeterd te zijn, ik heb geen idee of dat ook zo is.

Misschien moet je je eens verdiepen in DAW's voor live toepassingen, Bidule (geen sequencer, meer een VST host met heel veel mogelijkheden), of AudioMulch, deze zijn veel meer gericht op syncen, slimme routings van audio en midi, syncen, vertragen van audio en/of midi signaal, en jammen met andere gear.

http://www.audiomulch.com/
http://www.plogue.com/products/bidule/
 
Bekend probleem, zelfs in de laatste versie van Live werkt het niet optimaal.

Issue is dat het meerdere oorzaken kan hebben en een delay van 24ms is wel wat veel (als we het over midi jitter hebben dan gaat het er ook m.n. dat de clock instabiel is).

Dus hoe heb je de drumdoos aangesloten (midi/usb), wat voor OS gebruik je (Windows7 sucked echt hard met midi)?

In de midi-instellingen in LIVE kun je switchen tussen MME en de andere mode.
Verder natuurlijk de buffer size aanpassen, maar ik denk dat je dat al geprobeerd hebt.

Mijn ervaring is helaas dat het na wat aanpassen EVEN werkt, en dan denk je dat het is opgelost, maar later is het weer instabiel. Ik werk nog op XP en mijn midi-interfaces hebben een midi-jitter van tussen de 0.5 en .70ms (zo goed als strak) dus het probleem zit zeker in LIVE zelf.

Enige opties die je dus hebt is toch LIVE slaven, of een andere oplossing zoals zo'n innerclock sync kastje.
 
Als ik Ableton slave aan een hardware sequencer, dan lopen audio clips niet lekker mee, zit een soort non-stop micro vertraging]

in je midi settings in ableton een negatieve delay ingeven aan de midi IN poort waarmee je synct...
 
Bedankt nog voor de tips.
Het aansturen van een VST in Ableton met mijn hardwaresequencer, terwijl Ableton slave is en audioclips speelt is niet gelukt. De VST geeft teveel latency. Als ableton master is kun je de VST track negatief delayen en lukt het wel, maar dus niet als slave. Misschien is dit wel op te lossen met software dingen als hierboven getipt, daar ga ik nog achteraan.

in je midi settings in ableton een negatieve delay ingeven aan de midi IN poort waarmee je synct...

Dit had ik dus even over het hoofd gezien maar is wel een super tip want daarmere kreeg ik mijn externe drumcomputer dus superstrak gesynced met ableton, terwijl beide slave waren.]
Ik heb eerst een audioclip van mijn exyterne drumcomputer in ableton opgenomen en strak op de tel 'gewarped', en deze daarna synchroon laten lopen met de gebruikte pattern in mijn drumcomputer. Vervolgens met de'sync-delay' van de Midi In port gaan spelen totdat laptop en drumcomputer precies synchroon speelden, werkt super!
 
Back
Top