Advies gevraagd Nord Stage 2 of Kurzweil PC3K of Korg Kronos

robbieuswain

Nieuwkomer
Lid sinds
25 januari 2012
Berichten
14
Hallo - ik ben van plan te investeren in een nieuw klavier (momenteel heb ik een Nord stage EX88 te koop staan). Bedoeling is een all-in-one keyboard (geen gesleur) met hoogstaande klank kwaliteit voor live optreden en misschien ook wat studio gebruik.

Ik twijfel tussen de nord Stage 2 (die nu ook samples toelaat), de PC3K (ruim arsenaal aan klanken maar vrees dat de KB3 minder goed is dan de nord hammond en misschien ook wat outdated in het algemeen ?) of de Korg kronos (misschien wat te veel van het goeie maar zelfde prijs als de nord stage 2 maar dan weer zwaarder als je voor 88 toetsen gaat en vrees ook weer iets te digitale klank ...).

Enig advies is welkom ! Bedankt - Robbie
 
dat is wel erg lastig en ook enorm persoonlijk natuurlijk.

Op basis van jouw lijst zou ik voor de nord stage 2 kiezen aangezien ik die goed vind klinken en die heeft een goed keyboard.

Voor live is de korg kronos op dit moment ongeschikt vind ik, aangezien de rh3 keyboards fouten bevatten waardoor je er niet goed op kan spelen. (double strike probleem, waarbij een noot 2 keer aanslaat op random momenten). Wie weet dat dat later opgelost beschikbaar komt in nederland, maar op dit moment is dat niet zo.

De Kurzweil hoor ik altijd goede verhalen over, maar daar heb ik zelf geen ervaringen mee.
 
Ik zelf heb een PC3K8 en ben daar uiterst tevreden van.
De kronos blijkt inderdaad met wat bugs te zitten.
De klanken op de Kurz komen misschien van oudere modellen, maar zijn alles behalve out-dated. De strings klinken ongelooflijk goed, leuke pads, goede blazers, ....
Het hangt een beetje af van welk soort muziek je wil maken.

De Kurz is naar mijn menig 1 van de meest flexibele synths. Je zal er nooit iets NIET mee kunnen doen.
Ik ben overgestapt van Yamaha naar Kurz en heb en tot op heden nog nooit spijt van gehad.
Naast de Kurz heb ik een yamaha module en een Roland module die ik perfect kan sturen via de Kurz.
Hij is enorm uitgebreid en hij kan echt alles.

Maar het blijft een kwestie van smaak natuurlijk. En van het soort muziek dat je maakt.
 
De Kurz is naar mijn menig 1 van de meest flexibele synths. Je zal er nooit iets NIET mee kunnen doen.
Ik vond het toch beetje tegenvallen op de PC3X/K.. alles daarvoor, K- series, dan ben ik 't met je eens.

Zou voor de Nord Stage gaan, die is ook veelzijdig en imo toegankelijker (en meer hands-on) dan de Kurzweil ; ik zocht me rot in 't begin, verborgen toetsencombinaties om een arpeggiator normaal te bedienen etc.. dat soort dingen, moet ik niks van hebben, wees duidelijk! zeker bij een live-bak
 
In je overwegingen is het misschien ook goed te bedenken waarom je je Nord Stage EX88 wilt upgraden... Wat mis je? Wat heb je meer nodig?
 
Bedankt voor de raadgevingen - ik ben zeer tevreden over mijn huidige EX88 maar mis de "bread & butter sounds" en heb geen zin om met 2 keyboards of module te sleuren elke week ... dus Nord 2 is mijn eerste keuze maar budget is wel veel hoger dan de Kurz ... enfin -eerst de rooie EX zien te verkopen natuurlijk ! Groeten - robbie
 
Ik zit zelf momenteel met een soortgelijke afweging.

De Kronos is op zich interessant, maar daar zijn toch wel wat problemen mee. Enerzijds is er dat double-strike probleem; dit wordt veroorzaakt door het RH3 keyboard en ik begreep dat er een fix is, waarbij je keyboard door een iets nieuwere versie vervangen wordt, in combinatie met nieuwe firmware, maar dat is allemaal nog erg vers. Daarnaast heb je die lawaaierige fan (tijdens een optreden natuurlijk geen probleem).

De Nord Stage 2 is iets minder een preset speler dan de Korg en leent zich ook uitstekend om zelf nieuwe sounds te maken. Veel knoppen, niet al te zwaar en stevige gebouwd met metalen behuizing (aan de Kronos lijkt toch best veel plastic te zitten). De Stage 2 heeft nu ook 389 MB (flash) ruimte voor eigen samples in de synth sectie en die kan zeg 90% van wat de Nord Wave kan. Je kan met de Stage 2 dus ook uitstekend het geluid van andere instrumenten nabootsen, maar je moet er wel een beetje moeite voor doen. Er staan wel veel geluiden in de Sample Library sectie van de Nord website (incl. audio previews).

De Kurzweil PC3 K8 is het goedkoopst. Het is eigenlijk een PC3x met 128 MB FLASH voor samples, waardoor die programs van de K series (m.b. K2000, K2500 en K2600) kan gebruiken. De PC3x heeft ten opzichte van de K2600 een hogere polyfonie, meer DSP power en de VA-1 engine voor VA geluiden (de DSP oscillators van de K2600 aliassen nogal bij hogere frequenties, de VA-1 engine heeft hier geen last van). Bij de Kurzweil kan je waarschijnlijk het meest uitgebreid geluiden aanpassen en zelf maken, maar het is ook geluid het meest complexe en lijkt zelfs een beetje op programmeren. Sommige geluiden klinkend wel wat ouderwets, maar dat ligt op zich niet aan de hardware. Kurzweil belooft al een tijd een ROM uitbreidingsbord met geluiden die beter voor moderne muziek bruikbaar zijn (electronica, betere drums, etc.) en dat zou nu toch echt in de komende maanden uit moeten gaan komen. Dat is overigens meer een issue voor de PC3x dan de PC3 K8, aangezien je daar toch al eigen samples kunt laden.

Ik neig zelf naar de Kurzweil, juist omdat je daar zoveel met de DSPs kunt doen. Ik vind de vele mogelijkheden om zelf sounds te maken juist ook zo leuk aan mijn Blofeld, Virus TI en Poly Evolver.

Als ik goed genoeg zou kunnen spelen om op te treden, dan zou ik waarschijnlijk toch voor de Nord gaan. Ik zie daar minder de noodzaak om zelf met geluiden te pielen, hoewel het wel kan (en vrij gemakkelijk zelfs) als je dat wilt. Die is ook het lichtst en (denk ik) het stevigste gebouwd.

De Kurzweil heeft een beetje het imago van een synthesizer uit 1999 en de Kronos lijkt soms een beetje op speelgoed (maar 'ie kan wel bijna alles). Maar ja, dat Nord rood moet je ook maar mooi vinden :P
 
Neem in je keuze ook mee wat je ermee wilt doen - niet alleen morgen maar ook komend jaar. Ik ben Kurz-fan dus zou ik Kurz nemen. Echter, ik heb de Nord Stage gezien en gehoord en sja, niet mis!!!!! Ook he synth gedeelte klinkt als een beest. In programmeermogelijkheden is de PC3K8 baas boven baas. Suc6 met je keuze.
 
tja wordt dus moeilijker en moeilijker ... iemand ervaring met de musebox (music research en peavey) ?
 
Ik heb lange tijd met een Nord Stage (classic) gewerkt. Nu overgestapt naar een Korg Oasys, de voorganger van de Kronos dus, qua geluiden heel erg vergelijkbaar, hoewel de piano van de Kronos een stuk beter is. Ik moet zeggen dat hoewel de Oasys ongelooflijk veel meer kan, ik uiteindelijk de Nord Stage erg ben gaan missen. Was toevallig bij Feedback en heb de Nord Stage 2 en de Kronos naast elkaar geprobeerd. En wat mij opvalt is dat de speelervaring op de Nord veel meer is alsof je een echt instrument bespeelt. Bij de Oasys en Kronos voelt het allemaal digitaler en indirecter.

Nu de Nord Stage 2 zoveel meer kan dan de Nord Stage 1 denk ik er serieus over om weer over te stappen naar de Nord en de Oasys toch maar weer in te ruilen. :eureka:
 
tja wordt dus moeilijker en moeilijker ... iemand ervaring met de musebox (music research en peavey) ?

Niet met de musebox, maar wel de muse receptor. Deze stuur ik echter aan via een nord stage 2 of een ax synth. Klinkt erg goed btw, maar vergt toch behoorlijk wat inspanning om in je live setup te integreren. Vergeet niet dat je wat extra investeringen moet doen in vst plugins, tenzij je handig met linux commands bent en wilt gaan hacken natuurlijk :-).

De Nord stage 2 heeft icm de nord sample editor een bruikbare en krachtige sampler die tot mijn verbazing verrassend goed en snel werkt. Dit is praktisch gezien ook de enige echte nuttige toevoeging t.o.v. je Nord stage ex naar mijn mening .. oh ja, het orgel model is wat verbeterd ook.

Persoonlijk zou ik een nord stage (welke dan ook) nooit meer willen missen in mijn basissetup, dus die houden en aanvullen met een 2-de board of een module. De externe zones werken heel handig vanaf een Nord Stage (ex of 2).
Je wilt er geen module bij, maar de stage ex houden en een receptor erbij zou wel je bread en butter probleem oplossen.

Mocht je wat meer willen weten over de receptor help ik je graag!

Succes met kiezen .. heb zelf de kronos overwogen, maar heb een stage 2 genomen (mede omdat ik al een receptor had).
 
Ik heb een stage classic gehad en nu heb ik een PC3K. Je hoeft je geen zorgen te maken over de hammonds, die zijn prima. Wel jammer dat er een nogal omslachtige workaround is om de Hammond uit de aux outputs te laten komen als je ze bijvoorbeeld door een Neo Ventilator wil sturen. Dat gaat bij de Nord veel eenvoudiger.

Ik vind de Kurzweil veelzijdiger maar minder gebruikersvriendelijk dan de Stage. De orchestreer geluiden zijn overtroffen. Geen enkel werkstation komt daar maar bij in de buurt. De va moet ik nog een beetje ontdekken, maar de presets vind ik niet geweldig. Kurzweil heeft wel fantastische effecten.

Je keuze moet vooral afhangen van wat je nodig hebt, hoe vaardig je bent in het instellen van je setup presets en waar je persoonlijke smaak ligt.
Ik ben een Kurzweil fan, dus een advies zou niet helemaal eerlijk zijn.
 
Een V-Synth is een totaal andere machine. Niet te vergelijken. Goede aanvulling, maar zeker geen vervanging van een workstation/stagepiano.
 
Back
Top