ADAT kabel en geluidskwaliteit

aeroflux

Stamgast
Lid sinds
8 februari 2006
Berichten
200
Locatie
Gouda
Goedenavond
Ik wil het aantal inputs en outputs van mijn MOTU828 mk2 uitbreiden.

Mijn oog is gevallen op de behringer ada8000, deze kan via adat aangesloten worden.

Nu vraag ik mij af.... zijn er nog dingen om rekening mee te houden bij keuze van de ADAT kabel ?
maximale lengte ?
kwaliteit ?
Of maakt het eigenlijk niet uit omdat het digitaal is ?

dank en groet
aeroflux
 
zorg dat je kabel flexibel is, en zo kort mogelijk is altijd goed. goede connectoren zijn vaak wel een probleem bij toslink kabels.
 
ik bestel altijd al m'n studiokabels bij www.bluejeanscable.com
die gozer maakt perfecte kabels voor hele lage prijzen

natuurlijk kan je ook bij kabeltje.com voor de goedkoopste spdifkabel gaan, maar dan heb je toch vaak mindere connectoren, minder flexibele mantel dus eerder last van reflecties in glas e.d.
 
Ik wil niet het topic kapen, maar mijn vraag heeft wel enigszins raakvlak met de oorspronkelijke vraag.

Naast de mythe van is de kabel kwaliteit wel/niet belangrijk, vraag ik me af hoe belangrijk de kwaliteit (en daarmee bijbehorend hoge prijs) van de ADAT kaart zelf is? Er vanuit gaande dat deze puur voor de ADAT functionaliteit gebruikt wordt en dus niet in/outputs of andere zaken op de kaart zelf.

Zijn het puur de converters die de kwaliteit bepalen of doet het PCI kaartje zelf ook nog wat belangrijk werk?
 
SPDIF via TOSLINK (de optische kabeltjes dus, ipv. de 'tulp' verbindingen) is vrij probleemloos, zelfs op langere afstanden (tot een meter of 10 gaat makkelijk) en met wat goedkopere kabeltjes.
Het kabeltje zelf is vaak wat kwetsbaarder / dunner, dus je moet er niet overheen lopen etc. - maar als de verbinding eenmaal werkt hoef je niet bang te zijn voor kwaliteitsverlies / storing (want: digitaal) of vertragingen (want: snelheid van het licht...).
Laat je geen belachelijk dure kabels met blabla (gouden optische connectors...) aanpraten!
 
zitten vaak wel DSP's op zo'n kaart die worden aangestuurt door een ASIO driver
latency, driver stabilitieit e.d. zijn dus wel degelijk belangrijk
maar er zitten geen "converters" op dus DACS of ADCs, dus in die zin zou de kaart geen eigen sound moeten hebben
 
Naast de mythe van is de kabel kwaliteit wel/niet belangrijk, vraag ik me af hoe belangrijk de kwaliteit (en daarmee bijbehorend hoge prijs) van de ADAT kaart zelf is? Er vanuit gaande dat deze puur voor de ADAT functionaliteit gebruikt wordt en dus niet in/outputs of andere zaken op de kaart zelf.

Zijn het puur de converters die de kwaliteit bepalen of doet het PCI kaartje zelf ook nog wat belangrijk werk?

Ik zou zeker het belang van goede drivers, evt. CPU load, stabiliteit, OS support etc. niet uitvlakken.
 
SPDIF via TOSLINK (de optische kabeltjes dus, ipv. de 'tulp' verbindingen) is vrij probleemloos, zelfs op langere afstanden (tot een meter of 10 gaat makkelijk) en met wat goedkopere kabeltjes.
Het kabeltje zelf is vaak wat kwetsbaarder / dunner, dus je moet er niet overheen lopen etc. - maar als de verbinding eenmaal werkt hoef je niet bang te zijn voor kwaliteitsverlies / storing (want: digitaal) of vertragingen (want: snelheid van het licht...).
Laat je geen belachelijk dure kabels met blabla (gouden optische connectors...) aanpraten!

Klopt, ik ga altijd voor "mechanisch goed" dus degelijk maar geen audiofiele "voodoo"
 
Back
Top