HS80M of KRK RP8 of ?

blotter

Nieuwkomer
Lid sinds
24 juli 2010
Berichten
7
Groet!

Mijn zware marantz versterker heeft het na jaren trouwe dienst begeven. Ik gebruikte hem met 2 3-weg technics speakers en 2 bose speakers (overal en nergens op de kop getikt) maar zou ze nu willen vervangen door actieve monitors.

Het hoeft niet extreem luid te zijn, wel precies en degelijk in het laag.

Als studiomonitors heb ik een paar Adam A3x, en deze zijn voor mijn desktop 'studio' stevig genoeg. Maar iets te weinig in het laag om ze in te zetten als dj monitor. Daarom had ik gedacht aan een paar Yamaha's HS80M of KRK RP8 G2 omdat ik las dat deze een krachtige basweergave hebben.

Natuurlijk ga ik ze eerst eens beluisteren maar van 1 maal luisteren in de winkel weet je nog niet of je ze voor lange tijd OK vind.

Daarom had ik eens graag geweten wat jullie aanraden. Ik dacht aan een prijsklasse tot 500 euro voor een paar.

Het muziekgenre ik speel is vooral diepe techno / detroit, ... waarbij de nadruk vooral op de bassen en de kicks ligt.

Alvast bedankt!
 
hoi ik heb een paar rp8 alleen mk1s en die geven best wel goede bass. ook wil ik ze verkopen... in perfecte staat. Als je geïnteresseerd bent ff bpen.
 
Ik heb een tijdje gewerkt met KRK RP8, en werk nu met de HS80M's. Het is een wereld van verschil. De KRK's zijn verschrikkelijk hard in het laag en het hoog is een beetje verwaarloosd in mijn mening van de Yamaha's krijg je toch een eerlijker geluid te horen. Dus persoonlijk zou ik je de HS80M aanraden.
 
die hs80 zijn een stuk eerlijker.. iig niet gehyped in het laag. maar misschien zoek je dat juist wel? voor draaien is veeeel laag juist lekeker.. de hs80 heeft een mooi bereik in het laag en is niet overdone maar erop draaien zou de levensduur niet ten goede komen. KRK daarentegen kunnne wel tegen een stootje laag. dusseh.. gewoon gaan luisteren dude
 
Laatst gewijzigd:
HS 80m's
Lekker hard en stukken beter (in de zin van frisser helderder, duidelijker) dan alle krk's die ik ernaast heb gehoord.
De krk's vond in de punch wat harder klinken (rond 100-150 hz) wat nou niet echt een eerlijk beeld geeft.
Daarnaast klonken de krk's "warmer" omdat ze minder definitie hadden in het mid en hoog.
Doe mij dan maar een eerlijk geluid van de hs80m's.

Sublaag van de hs80m vond ik iets te aanwezig, maar dat lag ook aan de ruimte waar ik ze in hoorde, er is in ieder geval geen gebrek aan sub.
Vergeet niet dat je achterop switches hebt zitten om aanpassingen te doen (incl. een 80 en 100 hz cutoff, alsmede mid en hoog switches)

oja, het is niet voor niks dat die yamaha's moeilijk 2e hands te vinden zijn en de krk's niet ;)
 
Laatst gewijzigd:
Al fel bedankt voor de reacties!
Ik ben ook eerder opzoek naar een eerlijke weergave van mijn vinyls dan ze gewoon wat op te pompen.
Het is ook niet de bedoeling dat ik mij in een of andere club waan, ik mix het liefst met een aanvaardbaar volume zodat alle sounds duidelijk overkomen dus het lijkt erop dat de Yamaha's het zullen halen.
Ik ga ze een van de dagen eens beluisteren. Andere meningen zijn natuurlijk altijd welkom
 
hehe als mensen ze niet lekker vinden klinken worden ze niet gekocht dus zijn ze ook niet tweedehands.. natuurlijke sound is het zelfde als de waarde van een aandeel van ING.
 
De RP6 klinken zoals een goede set hi-fi speakers. Het hoog kun je bijsturen achterop elke speaker dus kleuren naar smaak. RP8 heb ik nooit gehoord maar die moeten in dezelfde lijn liggen met veel meer bass.

Verder zou ik de Yamaha's ten zeerste aanraden. Maar wel eerst zelf luisteren :D

Note: de yamaha's klinken wel erg schel in het hoog of is het erg veel?. Ik heb ze zelf daarom op -2dB staan met de switch achterop. Voorderest neutraal en dat is helemaal perfect zo.
 
toch wel een vreemd hoor. een referentie spieker moet je mee mixen en dan je mix luisteren op sony 10 euro boxen tot 20" Bösendorfer. dat is de waarde van een referentie spieker. anders is het een sigaar uit eigen doos niet waar. het gaat er om dat het +/- verhouding geeft aan de spieker. die er voor zorgt dat iemand anders op een ander spieker ook de juiste verhouding geeft/verkrijgt. anders word er bij gezet luister deze mix op een yamaha hs-80 spieker want daar is deze ook op gemixed. ik zeg ook niet dat krk goed is en de hs-80 slecht. ze hebben allemaal wel ee dipje ergens.
 
Om te mixen zou ik zeker voor de HS80m gaan, die zijn een stuk gebalanceerder en om muziek te luisteren de KRK's.
Heb zelf KRK RP6 om te mixen, maar als ik toen wist wat ik nu weet had ik de HS80m of HS50 gehaald.

De KRK's hebben wel lekkerder klinkende bas en klinken iets warmer als de HS80m dus vind ik die persoonlijk relaxter om muziek op te luisteren.

Als je voor de KRK's gaat zou ik trouwens eerder voor de RP6 dan de 8 gaan die hebben echt teveel bas imho en de 6 gaan ook hard zat, maar ligt er ook aan hoe groot je ruimte is natuurlijk, de studio waar ik de RP8 heb gehoord daar was het echt overkill. Scheelt je nog geld ook.
 
Ik zou liever voor adams gaan dan de HS80. Ik heb adams a5 in mijn slaapkamer en deze geven veel meer weer dan de hs80.
de hs80s komen echt wel definitie te kort in het mid, ook is de transient respons niet goed.
Ik had laatst een synth met ticks in de envelopes die gewoon niet te horen waren op de hs80, eenmaal in de auto ergerde ik me rot. Terug de studio in, en damn, gewoon niet hoorbaar die tikjes.
Heb de koptelefoon moeten gebruiken om het recht te zetten. En dat in een akoestisch behandelde ruimte is geen goed teken.

Sinds kort heb ik er focals naast staan en deze klinken veel eerlijker, geen foutjes meer.
 
Ik verkoop mijn 7 maanden oude set KRK VXT6 (staat op het verkoop forum), en als ik naar jouw budget kijk dan hoef je er maar een heel klein bedrag bij te leggen om deze van mij te kunnen overnemen.
En geloof me dat het verschil tussen een krk vxt en een rokit echt erg groot is, de vxt heeft veel betere en duurzamere componenten, en dat hoor je echt in alles, heel veel meer power, krachtig laag en strak.
Stuur me maar een mail naar davegorthuis@hotmail.com als je meer wilt weten .
 
@WillemV

De HS80 zij niet super-super nee en hebben zo hun tekortkomingen. Ik ben het er ook mee eens dat de Adams gedatilleerder zijn. Maar zij kosten wel weer twee keer zoveel. En alleen de adam a7 komen in de buurt van de yamaha's kwa laag.
 
Ik heb de Genelec 8040 in de winkel mogen beluisteren. Naast de genelec 8020, adam A7, yamaha hs80, seiwin classic 8 en een set tascam vl-a8. Ik was niet onder de indruk van de 8040 trouwens. En dat lag niet aan het hoge prijskaartje.
 
Heb hier zelf HS80 staan. Werkt prima voor mij, kan er goede mixes mee draaien, heb de Bass zelfs op -1 staan (kleine ruimte). Wel moet je rekening houden met een beetje ruis, voor mij persoonlijk het enige minpunt. Verder zeer tevreden.
 
Laat het toch maar even weten in dit topic, i heb mijn prijs verlaagd voor de KRK VXT6 naar 510 euro voor de set.
 
Kijk ook even bij Feedback naar de M Audio Studiophile CX8 ( kosten nu 249 p/stuk)!
Ik heb deze week de CX5 gekocht! Ik was van plan om de KRK RP6 te kopen maar die vond ik echt heel erg tegenvallen. Ik miste eigenlijk het laag waar iedereen het over heeft (het gehypde laag zeg maar). Ik vond ze ook erg schel/dun klinken, ik was al snel luistermoe!

Ik heb tijdens mijn luister sessie meerdere klanten en zelfs de verkoper verbaasd gezien over het mooie geluid van de M Audio's! Ook hoorde ik geluiden (o.a rimshot en een sub bass-line) in nummers die ik nog niet eerder gehoord had!
Het is en blijft natuurlijk een kwestie van smaak ( ik bedoel dus dat iedereen een eigen smaak heeft)!
 
Back
Top