Krk RP8 G2, te zwaar?

bobaphat

Ouwe rot
Lid sinds
19 Maart 2002
Berichten
3.265
Ik heb afgelopen woensdag de KRK rp8 G2 nieuw gekocht. In de winkel sprak vooral het krachtige laag mij aan. In de prijsklasse (400-600set) sprongen de RP8G2 en de Yamaha Hs80M er het meest uit.

Nu heb ik een aantal dagen gewerkt op de Rp8 en vind ik het geluid erg goed. Ik hoor al heel snelle hele subtiele veranderingen in de eq en reverb tails die ik vroeger niet kon horen.
Alleen lijkt het of die speakers te zwaar voor mij zijn. Ik heb een vrij grote kamer (32m2) maar ik krijg echt discotheek oren na een paar uur werken.
Het probleem is dat ik de speakers te ver weg moet zetten om een goede sweet spot te krijgen. Als ik te dichtbij zit, zijn ze weer veel te zwaar. Blijkbaar zijn de rp8's meer mid- dan near field speakers.

Zou het misschien beter zijn om een stapje terug te gaan naar de RP6 of hs80m? Adam a5 zat ik ook aan te denken omdat die A7's zo verschrikkelijk goed zijn.
 
Ik ben sowieso van mening dat de gemiddelde 8 inch bassmonitor op 1,5 meter van je oren overkill is. Die RP6 G2 zou een goede kunnen zijn, misschien kun je ook kijken naar de KRK VXT6?

Ik vond destijds vooral het midden van de RP8's tegenvallen, zeker als je de 6 daarna ging luisteren.
 
Als je twijfelt/niet tevreden bent eigenlijk, zou ik zo snel mogelijk de RP8-jes terugbrengen (iig voor woensdag a.s.), want dan kan je wettelijk zonder problemen terugbrengen en je geld terugkrijgen (en laat je niet afschepen met een tegoedbon als je dat niet wil).

Uiteraard moet je ze wel in orginele verpakking, zonder beschadigingen, etc. inleveren.

RP6 heb ik zelf en een maat van me heeft de versie 2, enne.. klinkt goed zat voor dat geld!! Bonkt genoeg :)

Stond zelf trouwens erg te kijken van de Genelec 8020A: klein, maar WAT een geluid! Wel weer ietsje duurder..

Succes iig!
 
Ikzelf ben ook bezitter van de RP8 G2 en moet zeggen dat ik erg tevreden ben. Je uitspraak over 'disco-oren' snap ik niet helemaal. Je kan ze toch gewoon zachter zetten? Of is dat het probleem niet?

Een vriend van mij heeft de RP6 G2 en die klinken echt stukken minder dan de RP8. Niet alleen gaan ze zachter, ook het laag is ver te zoeken. De RP8 is dus een stukje krachtiger.

Een probleem dat ik wel had met de monitoren is dat door een verkeerde plaatsing, ik een 'WOM' hoorde. Als je een nummer met veel bass draaide, galmde het als een gek. Het probleem is opgelost door de boxen anders neer te zetten en het geluid af te laten ketsen op 'hoeken', wat in mijn geval een kast is. Deze verandering is een wereld van verschil.

De monitoren staan trouwens langs mijn beeldscherm en op korte afstand (1/1,5 meter) van mij vandaan.
 
Ikzelf ben ook bezitter van de RP8 G2 en moet zeggen dat ik erg tevreden ben. Je uitspraak over 'disco-oren' snap ik niet helemaal. Je kan ze toch gewoon zachter zetten? Of is dat het probleem niet?

Een vriend van mij heeft de RP6 G2 en die klinken echt stukken minder dan de RP8. Niet alleen gaan ze zachter, ook het laag is ver te zoeken. De RP8 is dus een stukje krachtiger.

Een probleem dat ik wel had met de monitoren is dat door een verkeerde plaatsing, ik een 'WOM' hoorde. Als je een nummer met veel bass draaide, galmde het als een gek. Het probleem is opgelost door de boxen anders neer te zetten en het geluid af te laten ketsen op 'hoeken', wat in mijn geval een kast is. Deze verandering is een wereld van verschil.

De monitoren staan trouwens langs mijn beeldscherm en op korte afstand (1/1,5 meter) van mij vandaan.

De monitoren staan trouwens langs mijn beeldscherm en op korte afstand (1/1,5 meter) van mij vandaan

DUS HET KAN WEL krachtige low end speakers op koprte afstand

blijft altyd een gekut .
want je wilje speakers dicht by ,...en tocg de sweet spot ..beluisteren ,...
dat heb je meestal asje bv tegen een muur aan zit te werken zit je een muur lijn met je screen [cubase] en je speakers
niet lekker dus
ik zit ook 1a1.5 meter van t raam af en links en rechts van t raam mn monitors op best hoge tannoys eronder ...dus ask staan klinken mn speakers in mn gezicht ongeveer = egt beter
ligt mn bass ...uit mn directe gehoor ask zit
...is mn ervaring precies hangt weer helemaal af van je thuis situatie

uhh studio situatie
en asje dip sitchs heb opje speakers
bass off roll gebruiken
 
Ik ben sowieso van mening dat de gemiddelde 8 inch bassmonitor op 1,5 meter van je oren overkill is. Die RP6 G2 zou een goede kunnen zijn, misschien kun je ook kijken naar de KRK VXT6?

Ik vond destijds vooral het midden van de RP8's tegenvallen, zeker als je de 6 daarna ging luisteren.


Vxt6 vind ik net even teveel aan de prijs, voor bijna 400 ps zou ik toch liever voor die Adam A7 gaan. Dat zijn de best klinkende speakers onder 1000 euro die ik ooit gehoord heb.

Maar de RP8g2 vind ik opzich ook al goed, ik gewoon horen wat ik moet doen, ik spot meteen de problemen in mijn mix, en daar gaat het mij om.

Wat heel vet is aan die rp8's is dat je ontzettend goed het laag kan afmixen, je hoort zo goed of je tail te lang/kort verkeerd gepitched is. En je kan zo strak de kick en de bassline op elkaar afstemmen, je hoort precies die probleem frequenties.
Dat heb ik eigenlijk nog nooit eerder ervaren met monitor speakers. Ik ben dan weer bang dat dat veel minder is bij de rp6.
 
Overgestapt op de rp6 G2, couldn't be happier!:)
Het midlaag is wat beter bij de rp6. Ik vond het verschil tussen de vxt6 en de rp6 te klein om de hogere prijs te verantwoorden, maar dat is meestal zo (wet van de afnemende meeropbrengst).
 
Back
Top