Code rood wil volgens mij niet anders zeggen dat een partij goederen van waar ook vandaan nader onderzocht wordt op inhoud en consistentie tussen vrachtbrieven en daadwerkelijke inhoud. De reden hiervoor kan zijn omdat de partij willekeurig en steekproefsgewijs eruit gepikt wordt, maar dit kan ook zijn als e.e.a. verdacht is. De goederen zullen dus nog een apart beoordelingsproces doorlopen alvorens de inklaring voltooid is.
De douane zal eerst in het grote boek met EU-goederen codes nagaan of voor dit soort goederen (lees de DevilFish van TS) een specifieke douanecode geregistreerd is met bijbehorend tarief, invoerrechten, etc. Dan zullen ze de opgaaf van waarde vergelijken met een dergelijke code. Mocht die douanecode er nog niet zijn, zullen ze het item aan de hand van de handelsfactuur, de opgegeven waarde, omschrijving en eerdere praktijkgevallen tegen het licht houden en dan beoordelen wat de kosten zijn.
Toen mijn SL1200 destijds rood viel, hebben ze het hele pakket uit elkaar geknipt en daarna met wat plakwerk weer dichtgemaakt. Bezorgd werd dus een uit elkaar geknipte doos die daarna weer in elkaar geplakt was met tape (en inhoud uiteraard..
)