analoog opnemen met cassette-recorder

Hmmmm... ik ben vaak verrast over mijn eigen luiheid en gemakzucht :P
 
Je mix/master opnemen op band (spoelenrecorder als een Revox of Studer bv) en dat dan weer terug digitaal in je systeem (zodat je het ook nog op CD kunt zetten).
Zo doe ik het dus, opnemen op de Studer (A80) en afspelen op een Revox(A66 - voor mezelf in de woonkamer) en digitaal om te verdelen.
Als je degelijke tape gebruikt (RMGI, Quantegy of ATR)heb je zelfs bijna geen ruis en hoef je geen Dolby (heb er trouwens ook geen) =)
Cassette is een goed begin maar vanwege een beter dynamisch bereik zou ik toch minstens voor een VHS videorecorder gaan of een spoelenrecorder.
Grtz,
Exo. :mega:
 
Toen ik nog een werkend cassettedeck had, nam ik regelmatig te digitaal klinkende geluiden (toen nog meestel amiga-samples) op op een bandje en samplede dit terug amiga of pc in. Dat gaf wel een heel lekkere feel aan bepaalde specifieke geluidjes, vooral als er veel hoog in zat, wat op mijn cassettedeck lekker ging waaien. Ooit heb ik het v-snaartje vervangen door een elastiekje en dat gaf een niet te evenaren randomized pitch-lfo!! En tape-saturation is ook een leuk effect btw... Ik heb laatst nog een deck gekregen van iemand voor deze toepassingen, maar de kop is zo verrot, dat 't niet veel meer uithaalt... Mss ga ik wel weer opzoek naar een wat beter deck; een 2e hands Onkyo moet wel erg goed zijn! Ik zou er gewoon lekker mee gaan experimenteren als ik jou was, maar idd wat je zelf zegt meer op analoge beats en zo, niet elke spoor, want al die ruis maakt het op een gegeven moment wel heel storend lijkt me! Gewoon 1 808-dreun op tape zetten en resamplen geeft wel een lekker effect lijkt me!
 
Tweedehands zijn topdecks van vroeger nu heel goed te krijgen.
Vorig jaar heb ik een hagelnieuwe TC-K808ES van Sony gekocht voor € 70 bij een high-end liefhebber.
Je kunt nu ook goedkope Nakamichi's en Onkyo's etc. vinden op Marktplaats. Het staat er vol mee. Wel testen natuurlijk en geluk hebben. Ga dan voor een zo nieuw mogelijk model, want die zijn waarschijnlijk het minste gebruikt. Mijn deck was één van de laatste modellen, en daar is 3x een bandje op gedraaid. Nieuw dus gewoon!
 
Leuk topic.
Eigenlijk precies hetzelfde wat ik binnenkort wil ga proberen Maar dan met zo'n (zie link ) jongen die ik van m'n ooms zolder heb kunnen redden. Iemand enig idee waar je binnen NL nieuwe banden kan halen?
 
Ga dan voor een zo nieuw mogelijk model, want die zijn waarschijnlijk het minste gebruikt.

Of juist niet... toen ze gangbaar waren werden ze misschien regelmatiger vervangen. De laatste exemplaren zijn mogelijk noodgedwongen veel langer gebruikt dan wanneer er gewoon weer een nieuw model op de markt was gekomen... Het is maar hoe je het bekijkt.

Bij mij is dat in ieder geval wel zo. Mijn laatste (en nog steeds huidige) deck doet al 20 jaar dienst (uiteraard de laatste jaren minder), maar is wel mijn meest gebruikte deck. Daarvoor verving ik ze regelmatig.
 
Of juist niet... toen ze gangbaar waren werden ze misschien regelmatiger vervangen. De laatste exemplaren zijn mogelijk noodgedwongen veel langer gebruikt dan wanneer er gewoon weer een nieuw model op de markt was gekomen... Het is maar hoe je het bekijkt.

Bij mij is dat in ieder geval wel zo. Mijn laatste (en nog steeds huidige) deck doet al 20 jaar dienst (uiteraard de laatste jaren minder), maar is wel mijn meest gebruikte deck. Daarvoor verving ik ze regelmatig.

Ja, daar heb je ook een punt. Maar veel mensen hebben ook nog een deck staan, maar gebruiken het al 10-20 jaar nauwelijks nog. Geluk hebben dus. Het beste gewoon ter plekke checken met een bespeelde tape waarvan je weet dat die goed is. En visueel de kop eerst bekijken natuurlijk. Kan je een cassette kosten............;{

Zelf heb ik 2 decks in gebruik (sporadisch hoor: 1 in de woonkamer en 1 in de studio), en 2 'in reserve'. Nostalgie ook vooral een van die 2 reserve.
 
Het deck dat ik nu heb, heb ik toen zelfs bewust gekocht als "laatste deck dat ik ooit zal kopen" :D

Net zoals mijn huidige computer (drie maanden oud) het labeltje kreeg "laatste computer die ik ooit zal kopen waar nog een harddisk in zit" trouwens. De volgende, over een jaar of twee, zal zeker SSD zijn.
 
Hangt er ook van af welke sound je nastreeft he. Voor mij is het een bonus als dingen een bepaalde vervorming meekrijgen dus ik overweeg ook om mijn mixen gewoon op een Nakamichi op te gaan nemen.

Ik vind dit een rare kronkel die ik wel vaker tegenkom. Mensen die bewust een analoog apparaat kiezen om analoge onvolkomenheden toe te voegen, OK. Maar dan gaan ze een topproduct kiezen dat ontworpen is om juist zo weinig mogelijk van die analoge onvolkomenheden te hebben. Ik heb zelf die fout gemaakt door naar tape op te nemen op een Technics RS-1500 reel to reel. Die opnames klinken identiek aan de bron als je niet overstuurt.

@Raphie: het geluid van een VHS recorder gaat echt niet beter zijn dan van een goed cassettedeck. Goede cassettedecks halen de 20kHz en meer, en met een goed bandje is het dynamisch bereik ruim goed. Ik heb hier bv Heather Nova op MC, ik zou willen dat ik zo'n opnamekwaliteit kon halen in mijn studio.
 
Ik vind dit een rare kronkel die ik wel vaker tegenkom. Mensen die bewust een analoog apparaat kiezen om analoge onvolkomenheden toe te voegen, OK. Maar dan gaan ze een topproduct kiezen dat ontworpen is om juist zo weinig mogelijk van die analoge onvolkomenheden te hebben. Ik heb zelf die fout gemaakt door naar tape op te nemen op een Technics RS-1500 reel to reel. Die opnames klinken identiek aan de bron als je niet overstuurt.

@Raphie: het geluid van een VHS recorder gaat echt niet beter zijn dan van een goed cassettedeck. Goede cassettedecks halen de 20kHz en meer, en met een goed bandje is het dynamisch bereik ruim goed. Ik heb hier bv Heather Nova op MC, ik zou willen dat ik zo'n opnamekwaliteit kon halen in mijn studio.

Onzin, alles heeft altijd een bepaalde karakteristieke vervorming. Een CD-speler vervormt geluid anders dan een platenspeler, ook als je een top Thorens tafel zet tegenover de beste Sony CD-speler. En die CD-speler zal altijd anders klinken dan een top 24/96 of beter geluidskaart waarop je een .wav afspeelt van diezelfde CD.

Als je een goed deck een tikkeltje te heet instuurt en/of Dolby gebruikt krijg je een cassettedeck specifieke vervorming, als je een gaar cassettedeck gebruikt krijg je een bak ruis, wow, flutter en dat soort ellende er bij.
 
Vandaar ook dat er in mijn post stond:

als je niet overstuurt.

Dus...

Ik ben ermee eens dat ook een goed cassettedeck specifiek zal vervormen bij (licht of hard) oversturen. Oversturing hoor je altijd.

In mijn voorbeeld (en de post waarop ik reageerde) ging het om naar tape te masteren (dus niet bv een hardcore kick lekker oversturen) voor een warme klankkleur van tape, maar ik had daarvoor een deck en tape gekozen dat zo neutraal klonk dat je er niks van merkte (niet uit elkaar te halen in ABX test). Met een iets "slechtere" tape en deck (minder neutraal dus, geen jengelbak of ruisbak) zou je wel dat effect krijgen, en het zijn nog goedkopere apparaten ook. :) Nu zal het met een top cassettedeck misschien net iets beter hoorbaar zijn dan met een top tapedeck, maar ik zou dan toch maar een Normal cassette gebruiken of je hoort er (weerom, zonder echt te oversturen) waarschijnlijk nog steeds maar zéééér weinig van.

Ik ben het er mee eens dat een draaitafel anders klinkt dan een CD speler en dat die anders kan klinken dan een geluidskaart, maar het ging me erom dat mensen een tape-effect willen bekomen en daarvoor dan apparaten zoeken die dat tape-effect juist zo weinig mogelijk probeerden in zich te hebben (als je niet overstuurt), want dat was dus de bedoeling van die high-end spullen.

Dat je geen ruisende jengelbak wil hebben spreekt voor zich. Maar als je tapekleur (zonder oversturing) wil, zou ik zoeken naar een cassettedeck met beperkte bandbreedte (16kHz, 14 met simpel bandje :)) ipv een Nakamichi die net naam gemaakt hebben met de claim dat het de eerste decks waren die de 20kHz en meer haalden (met de "dakpan", de 600 als eerste met die claim). En dan zou ik een goede normal tape gebruiken ipv een Sony Metal Master tape, want die laatste is dus weerom ontworpen om juist zo weinig mogelijk saturatieproblemen te krijgen.

Hetzelfde met tapedecks: wil je zo goed mogelijk op tape masteren, koop dan een studiodeck. Wil je vooral duidelijke saturatie (zonder echt te oversturen), koop dan een eenvoudiger home recording deck. Tenslotte: met 4 sporen of smalle tape zit je veel sneller aan saturatie dan met 2 spoor brede tape. Idem voor de snelheid waarmee je opneemt.

Wil je gewoon lekker in de oversturing knallen, dan is het allemaal niet zo relevant want vervormen doen ze dan allemaal.

Om even een analogie te maken: als je een oude niet gestabiliseerde achterwielaandrijver zoekt om lekker mee te driften, moet je uiteraard geen 36pk bakje kopen dat je nooit rond krijgt, maar het heeft ook geen zin om een porsche 944 te kopen omdat die met zijn gewichtsverdeling zo ontworpen is om zo stabiel mogelijk te zijn. Koop dan een eenvoudige oude BMW met wat vermogen en gaan met die kont. En leg er dan geen peperdure supergrip banden op, maar kale schuifbanden achteraan.
 
Back
Top