Roland System 100m 160 Computer Interface RARE

het zijn echte collectabilities !
of wordt er beter gefotoshopt ?
ben wel benieuwd wat er nog allemaal uitkomt.
overigens, die McLaren, wat is dat voor iets, ziet er veelbelovend uit, indeed.
 
Denk eens wat verder mensen...
MIDI bestond nog niet toen RSS 100M op de markt kwam.
Welk waren de 'computers' die indertijd wel al bestonden (voor muziek) ?
O.a. Roland MicroComposers... dus zoek daar eens naar overeenstemmende aansluitingen.
(Daar heb ik ook die MPX info vandaan bvb. MC8.

Klopt, MPX is een term die je alleen op de Roland MC4, MC4b en MC8 micro composers tegenkomt.
Zover ik begrepen heb gewoon een soort programmeerbare 'gate' die je kon aansturen, bijv. voor het gebruik van portamento. De m-165 'dual portamento' module heeft ook een tweetal MPX inputs.
De System 100m werd door Roland in ieder geval vaak samen met de MC4(b) op de foto gezet.

Voorkant MC4b (met 4x MPX aansluiting)

w_roland_mc4.1_a.jpg


Nog zo'n interessante term op het label van de M160 module: "CMT".
Dat is ook al een term uit de MC-sequencer serie, en staat voor "Cassette Memory Transfer".

Achterkant MC4b (met CMT / Tape Sync aansluiting)

w_roland_mc4.1_d.jpg


De vierkante blauwe plug is in ieder geval geen DCB aansluiting, en wordt ook niet gebruikt op de MC familie.
De MC-8 heeft inderdaad een interface (genaamd 'interface'...) die erop lijkt maar veel breder is. Zie http://www.flickr.com/photos/matrixsynth/533421983/in/set-72157600318682607/
Nog zo'n vreemde eend in de bijt uit ongeveer dezelfde tijd, de Roland CMU-800R 'compu music', gebruikt weer een heel andere interface (bandkabel a la floppydrive).
Kortom, mijn conclusie is dat het echt een aansluiting is die uniek is voor de m-160 module. Misschien een wat uitgebreidere verbinding met een tape unit, of een kabel die (typisch Roland 100m) een aantal verbindingen (bijv. de 4x MPX) over 1 kabel bundelt?
 
Laatst gewijzigd:
het zijn echte collectabilities !
of wordt er beter gefotoshopt ?
ben wel benieuwd wat er nog allemaal uitkomt.

Nee, er zijn een handvol 100m die het prototype stadium amper zijn uitgekomen.
Van een aantal heb ik wel eens een (prive of publieke) foto voorbij zien komen.
Van Wikipedia:
Unverified modules:
111 VCO/VCF
120 VCF/VCA
141 Dual Envelope/Gate Delay/Inverter-Adder
160 Computer Interface
170 Pitch to Voltage converter/Envelope Follower/Amp

Overigens, die McLaren, wat is dat voor iets, ziet er veelbelovend uit, indeed.

Een COTK Polyclavier. Te krijgen in hout of tolex.
Zie http://www.cluboftheknobs.com/polyclavier.html
Persoonlijk zou ik meteen voor die French Connection gaan. Maarja... 2000 euro? Auwww...
 
Dan is een 184 toch net ietsje minder prijzig. :) De 184 is inderdaad de rolls royce: de klassieker waarbij de specs niet meer dan "sufficient" melden. :)
 
ik heb lang de 184 gehad, mooi klavier, enige nadeel was : geen velocity/ aftertouch , natuurlijk
en de poly uitgangen heb je alleen echt wat aan als je minimaal 4 complete voices hebt.
inmiddels met de rest van het sys100m verkocht, dus nu stuurt de jp8 de boel aan, en dat gaat ook wel oke. ( behoudens de portamento dan )
de prijs voor die cotk polyclavier valt me eigelijk wel mee, nieuw ca 850 euro, tis veel geld maar toch. hij biedt wel echt veel
 
Voor die 184 moet je inderdaad wel minstens 4 VCO VCF VCA ADSR en een mooie multiples en mixer unit hebben om er echt zwaar mee te gaan spelen, en een bult kabels. Maar dan wordt het ook echt heel leuk. Vergelijk het met een Oberheim 4 voice, maar dan helemaal modulair dus zo wacko als je zelf wilt.

Volgens mij is een 184 met 4 VCO in 1 voice al een leuk begin trouwens, dan heb je een parafoon beest.
 
heeft iemand de

120 VCF/VCA
141 Dual Envelope/Gate Delay/Inverter-Adder
170 Pitch to Voltage converter/Env. Follower/Amp

wel eens echt gezien?

had dat MC 8 stuk van Chris (& Cosey) Carter ook gevonden, zou het toch een beetje een dure portamento worden met minder mogelijkheden dan de normale portamento module... als er ook CV bij in had gezeten had je wellicht nog iets met de mate van CV per step gekund, leek me leuk

vraag me nog steeds af of ook gewone gate in zo'n mpx ingang kan, gezien het om multiplied gates gaat vermoed ik van wel, heb helaas niets met mpx ingang om te experimenteren...
 
Back
Top