Denk eens wat verder mensen...
MIDI bestond nog niet toen RSS 100M op de markt kwam.
Welk waren de 'computers' die indertijd wel al bestonden (voor muziek) ?
O.a. Roland MicroComposers... dus zoek daar eens naar overeenstemmende aansluitingen.
(Daar heb ik ook die MPX info vandaan bvb. MC8.
Klopt, MPX is een term die je alleen op de Roland MC4, MC4b en MC8 micro composers tegenkomt.
Zover ik begrepen heb gewoon een soort programmeerbare 'gate' die je kon aansturen, bijv. voor het gebruik van portamento. De m-165 'dual portamento' module heeft ook een tweetal MPX inputs.
De System 100m werd door Roland in ieder geval vaak samen met de MC4(b) op de foto gezet.
Voorkant MC4b (met 4x MPX aansluiting)
Nog zo'n interessante term op het label van de M160 module: "CMT".
Dat is ook al een term uit de MC-sequencer serie, en staat voor "Cassette Memory Transfer".
Achterkant MC4b (met CMT / Tape Sync aansluiting)
De vierkante blauwe plug is in ieder geval geen DCB aansluiting, en wordt ook niet gebruikt op de MC familie.
De MC-8 heeft inderdaad een interface (genaamd 'interface'...) die erop lijkt maar veel breder is. Zie
http://www.flickr.com/photos/matrixsynth/533421983/in/set-72157600318682607/
Nog zo'n vreemde eend in de bijt uit ongeveer dezelfde tijd, de Roland CMU-800R 'compu music', gebruikt weer een heel andere interface (bandkabel a la floppydrive).
Kortom, mijn conclusie is dat het echt een aansluiting is die uniek is voor de m-160 module. Misschien een wat uitgebreidere verbinding met een tape unit, of een kabel die (typisch Roland 100m) een aantal verbindingen (bijv. de 4x MPX) over 1 kabel bundelt?