DIY Handklap

puik! er is iets fundamenteels goed aan het gevoel, de vorm van het geluid :)

misschien omdat het hier 6 uur 's morgens is en ik het voor de eerste sloot koffie op een flaptop beluister...

maar... Ik mis de 'a' klank van de clap een beetje, voor mij klinkt ie nu veeleer als 'clip, clip; clip' ipv het vette 'clap clap clap'

(met clip bedoel ik niet clippen, is louter geluidsnabootsing (poging)
 
Thanks, en zou goed kunnen, ik moet zelf af en toe naar m'n 808 luisteren om de referentie weer "goed" te zetten, en als ik zo terug luister wordt wel het VCA IC wat overstuurd, alhoewel ik ook verdenk dat het IC een beetje rot is, ze zijn behoorlijk gevoelig voor mis aansluitingen en gaan snel stuk.
Ik ben bezig om het hele circuit opnieuw op 1 kartonnetje op te bouwen met frisse nieuwe onderdelen en dan ga ik wat meer laten horen van al de parameters die ik erop wil laten, is nu een beetje lastig om dat ze nogal een ruim bereik hebben en dus snel vervallen in "ruisgeluid" en dan moeilijk te beoordelen is wat het doet.
 
Zit op wat onderdelen te wachten dus ben ik vast aan het printje begonnen, vroeg me af of het nog wel allemaal past en dat is idd behoorlijk puzzelen, krijg alles er wel (net) op maar printspoortjes schijnen ook noodzakelijk te zijn...

attachment.php


Een stuk meer componentjes dan de kick, ik moets hiervoor me CAD prog zelfs upgraden van light naar smart, 400 printgaatjes was niet meer genoeg, nu mag ik er 700 gebruiken, voorlopig nog genoeg, hoop ik...:)

Zal nog wel wat aan veranderen maar het idee is er.
 

Attachments

  • MWSnap001.bmp
    1,1 MB · Bekeken: 77
2 printjes hoog is toch geen probleem? Maar m'n gevoel zegt dat je wel van een uitdaging houdt.

Bij 2 printjes hou je wel nog ruimte over voor een extra potmeter. :D
 
Nog een potmeter, niet genoeg nu dan :D , maar het gaat passen hoe dan ook, de meeste spoortjes liggen al en parameters genoeg denk ik, heb nu links klaps speed, aantal klaps en env voor klaps decay, midden zit tune, ambient tone en amb. decay, en recht volume en trigger.
En idd zonder uitdaging is er weinig aan ;)
 
Dat ziet er uit als één groot diode en transistor feest :okdan:

Ik ga alvast een +/-12v voeding knutselen.

:biertje:
 
Ja idd geen klap aan :D

In het eerdere ontwerp zaten nog meer transistors, stuk of 30, maar dat nam nog meer printruimte in dus heb ik ze vervangen door opampies, en ik heb van het bandpass filter toch maar een 12dB gemaakt, moest er wel nog een hipass ladder bij, zijn ook weer 12 diodes, gelukkig kosten ze bijna niks.
 
En toen vroeg ik me plotsklaps af of er nog nieuws was over de handklap ?
 
Ja ben druk bezig nog, ik was toch niet helemaal happy met het audiocircuit, de klank was redelijk maar de electronica was omslachtig en instabiel dus heb het hele audiopad compleet veranderd.
Ik heb m'n BPF brouwsel verbeterd, werkt nu met 1 ladder ipv 2 en de LM13700 is ook verdwenen, ik heb het VCA type wat in de 909 kick wordt gebruikt symetrisch gemaakt, voordeel van dit VCA is dat door zijn werking bijna niets meer van het modulatie signaal te horen is en ook geen symetrie afstelling nodig heeft, nadeel is wel dat deze de audio enorm verzwakken, dus je moet flink versterken wat weer wat ruis als gevolg heeft en ze vervormen enigzins, met de ruis voor de handklap is dat geen probleem maar voor schone audio zijn ze bijna niet geschikt, alhoewel die als ranzig synth VCA niet verkeerd zal zijn denk ik.
Dit is allemaal klaar en werkt toch wel mooier met een stuk minder onderdelen dan het eerste ontwerp zeker de "tune"doet het nu veel mooier.
Ben nu bezig met wat finetunen, de juiste Ctjes voor in het filter en overige filters, dit is binnekort wel klaar en dan zal ik wat plaatjes en samples plaatsen, wordt vervolgt dus...
 
Back
Top