DIY Handklap

Ben met die piekjes bezig die in het 808 klapgen zitten en dat heeft best een positieve invloed op de klank, dat geeft net een mooi hoog randje aan de klap.
Door het VCA van de 808 en de mijne vol open te zetten kon ik goed de ruisen met elkaar vergelijken en viel me al op dat de 808 toch doffer gefilterd was dan ik dacht, maar juist door die piekjes krijg je toch een "hoog"randje erin zonder dat het krasserig of scherp gaat klinken.
Ben het nog aan het fijntunen en laat het horen als ik er klaar mee ben,
He Richard ik vroeg me af hoe je die piekjes er dan in krijgt? Is dat een kwestie van filteren?
 
Nou ok dan.... 8o)

Ik heb nog wat eigenaardigheidjes met m'n 808 ontdekt en had daarom een meetfout in de klaps env,
Om makkelijk te meten heb ik de klap op de 808 op elke 16e gezet met max. tempo, dat gaat lekker snel en dan triggert me scoop wat makkelijker en krijg een duidelijk plaatje, maar dat houd m'n ouwe 808 niet meer bij waarschijnelijk en maakt ie maar drie pulsjes ipv vier, zie het scoopplaatje boven.
Bij lager tempo komt die vierde weer terug maar die komt "eerder" dan de voorgaande 3, op het scoopplaatje zie je dat de tussenliggende tijd van de pulsen gelijk is, maar de vierde, die daar dus niet opstaat, komt al op de halve tijd van de vorige, weet niet of dit nou alleen bij mijn 808 is maar het leek me wel geinig om dat bij mijn klap ook in te bouwen, dus heb ik een "sweep" parameter bijgebakken die de freq. van de klap gen. omhoog sweept, de sweep kijkt ook naar de freq. van het klapgen zodat ie linieer meegaat met de freq parameter en niet pas begint als de laatste puls al geweest is.

En een CV in heb ik er bij gebakken, lijkt mij toch natuurlijker als de klapgen freq ook hoger wordt bij hogere tune, natuurlijk is het juist tegennatuurlijk, maar ik denk omdat we dat zo van de gesampelde klaps gewent zijn het mischien wat beter klinkt, maar dat moeten we nog eerst even horen denk ik....;)

Het is nu nog een grote spinnenkop met aan elkaar gesoldeerde zooi en geluid komt er op dit moment ook niet uit, ik heb nog steeds een groene lijn over me netvlies lopen van de scoop :D dus als ik wat audio en plaatjes heb zet ik ze hier neer.
 
Klap!!!,

Nou wil niet helemaal geweldig lukken met m'n zelfgebakken VCA, blijft allemaal wat rasperig en krakerig klinken, denk dat het zit in het moment van open en dicht gaan van de VCA torren en dat zou ik wel kunnen oplossen met stroombronnetjes en bla bla maar dan kan ik net zo goed een standaard VCA IC gaan gebruiken, die neemt minder plek in op die manier, die zijn nog redelijk te krijgen dus heb 4 verschillende besteld.

De klaps gen heeft een beetje redesign gehad, de bandbreedte (freq.bereik) was wat krap en met wat truukjes had ik dat wat opgeruimt maar zoals de meeste truukjes vallen ze uit eindelijk door de mand :) en omdat de core toch al veel weg had van een standaard zaag VCO heb ik een vrij simpel zaag VCO ervan gemaakt waarvan ik dan alleen de puls gebruik, voordeel is dat deze dan ook volt per octaaf werkt en genoeg range heeft en uiteindelijk met net zo weinig onderdelen werkt maar wel stabiel is, het eigelijke zaag VCO werkt met 5 torren 1 opamp en 1 FET, als er intresse is zet ik het schema wel neer.

Ik heb mijn klapgen in mijn 808 geprobeerd en dat was wel geinig, leuk om te horen wat nou meer of minder klaps klinken en wat de speed en envelop instellingen enzo allemaal doen, en heb de ruis uit de 808 weer in mijn klaps toegevoegt maar daar hoordde ik weinig nieuws, de ruis namaken uit de 808 is niet moeilijk, maar je moet wel het filter opnieuw maken, met het filtercomponent waardes rondom de opamps in de 808 kom je niet mee weg want die werken niet rondom een TL opamp ivm de lagere impendantie en waarschijnelijk capaciteit van de opamps in de 808.

Ik had een plaatje beloofd dus bij deze, helemaal links de krakkel/klaps gen, of eigelijk uitgebreidde zaag VCO, midden de klaps en recht het k*t VCA ;)
Als de VCA'tjes binnen zijn en heb wat audio kpmt er een update....

attachment.php
 

Attachments

  • 100_2010.jpg
    100_2010.jpg
    72,9 KB · Bekeken: 59
1. BoRDeR beats (compleet werkend)
2. Barn
3. demian - 2 stuks (alleen pcb)
4. synnys - 2stuks
5. BIAM (complete kit)
6. Catscan (euro rack werkend)
7. Vic (Complete kit + onderdelen set extra)
8. Lacrosse (Euro rack kit)
9. Syntax
10. StiebZ (complete kit)
11. JWHagenbeek (kit zonder frontje)
12. Anoniempje, euro rack compleet werkend.
13. Barno (complete kit inc. front)
14. Cornerman (compleet werkend)
15. Kieftenbelt (complete kit incl. front)
16. Kneelz (Complete kit incl. front)
17. Rxke (kit zonder frontje)
 
1. BoRDeR beats (compleet werkend)
2. Barn
3. demian - 2 stuks (alleen pcb)
4. synnys - 2stuks
5. BIAM (complete kit)
6. Catscan (euro rack werkend)
7. Vic (Complete kit + onderdelen set extra)
8. Lacrosse (Euro rack kit)
9. Syntax
10. StiebZ (complete kit)
11. JWHagenbeek (kit zonder frontje)
12. Anoniempje, euro rack compleet werkend.
13. Barno (complete kit inc. front)
14. Cornerman (compleet werkend)
15. Kieftenbelt (complete kit incl. front)
16. Kneelz (Complete kit incl. front)
17. Rxke (kit zonder frontje)
18. Gein complete kit)
 
jaahoooor Gein, eerst je 909Basskick in de verkoop gooien en dan weer een Klap bestellen. achja tis een vrije wereld.

Maarhe doe mij ook maar een klap, ben erg tevreden over de Kick!

1. BoRDeR beats (compleet werkend)
2. Barn
3. demian - 2 stuks (alleen pcb)
4. synnys - 2stuks
5. BIAM (complete kit)
6. Catscan (euro rack werkend)
7. Vic (Complete kit + onderdelen set extra)
8. Lacrosse (Euro rack kit)
9. Syntax
10. StiebZ (complete kit)
11. JWHagenbeek (kit zonder frontje)
12. Anoniempje, euro rack compleet werkend.
13. Barno (complete kit inc. front)
14. Cornerman (compleet werkend)
15. Kieftenbelt (complete kit incl. front)
16. Kneelz (Complete kit incl. front)
17. Rxke (kit zonder frontje)
18. Gein complete kit)
19. Draakje (kit zonder frontje)
 
Hey Roel, het lijkt inderdaad raar, maar heb ipv. de ridrum een tiptop 909 gehaald, die neemt wat minder plaats in (en klinkt iets minder goed...). Daarnaast is het toch leuk om iets te bouwen, kan ik hem lekker in elkaar solderen en vervolgens een tiptop clap halen :0
 
Wat een gezelligheid allemaal, als ik het minder druk heb staat het boven aan mijn lijstje.
 
Hey Roel, het lijkt inderdaad raar, maar heb ipv. de ridrum een tiptop 909 gehaald, die neemt wat minder plaats in (en klinkt iets minder goed...). Daarnaast is het toch leuk om iets te bouwen, kan ik hem lekker in elkaar solderen en vervolgens een tiptop clap halen :0

Dat kan ook natuulk :) , wel(tip)top dat je de mijne beter vind klinken, :okdan: en wat vind je beter klinken?
 
Back
Top