Stroomvoorziening; Sinus omvormer - regeneratie

Jayce

Niet-Betalend Lid
Lid sinds
5 december 2004
Berichten
338
Ik probeer mij een beetje in te lezen in materie over stroomvoorziening / aardlussen / overige storingen in de studio. Daarbij kom ik vaak de volgende thema's tegen;

- Altijd goed aarden (wat complexer is dan het lijkt)
- Goedkopere Furmans (en soortgelijken) zijn veredelde stekkerblokken
- Meeste netfilters doen vrijwel niks
- Beste oplossing is; Pure sinus regeneratie van stroom

Rond apparaten uit de laatste categorie - zoals van PS audio, of Equitech - is veel te doen, ze zijn duur en toch is de uitgelegde werking is erg simpel: de meeste brengen het voltage terug naar bijv 12v en gaan dan met een pure sinus omvormer naar 230v - et voila, "schone" stroom. [Althans zo wordt het omschreven, het is niet mijn bedoeling om de kunde of kwaliteit van deze bedrijven ter discussie te stellen]

Nu vroeg ik mij af:
- Kun je zelf niet soortgelijke resultaten halen met een 12 voeding + pure sinus omvormer (paar honderd euro)? Dit wordt af en toe voorgesteld op fora, maar ik zie nergens echte ervaringen hiermee.

- Heeft iemand hier ervaring met de commerciele oplossingen, of de diy methode?

discuss:okdan:
 
Ja dat kan, maar hou er wel rekening mee dat er 12/24 naar 220V omvormers zijn met die geen sinus maar een trapeziumblokgolf aan de uitgang leveren, dit resulteerd in nog meer brom en strepen op je PC monitor, of ze maken de sinus dmv hoogfrequent schakelen en dat kan ook weer storing geven.
Daar moet je dus wel op letten, meestal zijn de sinusomvormers wel redelijk met nog een zware trafo erin, schakelen ook hoogfrequent maar die zware logge trafo filtert al een hoop rotzooi eruit.
Als je dat op een accu aansluit met constante lader moet je er iig voor zorgen dat de lader voldoende stroom levert, anders raken je accu's plat, of je moet bv snachts de accu's bijladen.

Maar personelijk zou ik dit niet doen, de sinus uit je stopcontact is mooi genoeg het is de investering niet waard, als je veel last van storing heb zou je beter een eigen groep aanleggen voor je studio en daar eventueel nog een netflter kunnen plaatsen, wat vooreen weet ik niet heb daar geen ervaring mee.
 
hou er wel rekening mee dat er 12/24 naar 220V omvormers zijn met die geen sinus maar een trapeziumblokgolf aan de uitgang leveren,

.. dat snap ik, maar een omvormer die wordt geadverteerd als 'pure sinus' omvormer zal er toch redelijk bij in de buurt moeten komen? :)

Is de opzet met een accu zoals jij die voorsteld, bedoelt als UPS, of heb je altijd een accu nodig met een dergelijke omvormer?
 
Ik had geen specifiek merk of model op het oog - heb er ook geen verstand van - was meer beetje aan het rondkijken. Hier zie je bijv wat van die pure sinus omvormers.
 
Ik heb een dikke UPS hangen die een nieuwe sinus genereert. Die zijn ook in allerlei maten en soorten te koop. De mijne kan ik ook instellen welke spanning ik wil hebben. Dat is ook de reden dat ik hem heb opgehangen overigens ik krijg 239 Volt binnen van de Nuon en da's best heel hoog voor veel oude apparatuur. Ik genereer nu vanaf de UPS een nieuwe Sinus met 220 Volt precies.
 
@Synthnl, Welke merk en type UPS heb je, En hoe lang gebruik je deze al?
 
Ik wil ook wel weten welke UPS dat kan.
Aangezien ik ook 234 volt binnen krijg (wat te hoog is voor wat vintage buizenbakken van me).
 
Bij een dergelijke online UPS wordt de accu continu gebruikt, en zal daarom eerder vervangen moeten worden toch?
 
waarom een UPS, je bent toch geen ziekenhuis of museum?

Zoeken jullie niet gewoon een ontstoringsfilter?
 
@alex - ik ben ook niet specifiek opzoek naar een UPS. Het discussiepunt is stroom / sinus regeneratie, en een van de manieren omdat te doen is via een UPS zoals Synthnl voorsteld.

Overigens kan een UPS ook handig zijn voor thuisgebruik hoor. In mijn oude woning ligt vliegt de stroom er toch zeker eens per maand uit - en dan nog periodes met meerdere keren in de week.
 
hehe luie aars, je hoeft alleen je klokjes toch op nieuw in te stellen? ;) Maargoed, ik ben alleen nieuwe huizen gewend...

Er zijn trafo's om op 220v terecht te komen....
 
... en je bent je werk kwijt van dat moment natuurlijk. Maarja het gaat hier dus niet per se om de UPS.
 
@alex - ik ben ook niet specifiek opzoek naar een UPS. Het discussiepunt is stroom / sinus regeneratie, en een van de manieren omdat te doen is via een UPS zoals Synthnl voorsteld.

Overigens kan een UPS ook handig zijn voor thuisgebruik hoor. In mijn oude woning ligt vliegt de stroom er toch zeker eens per maand uit - en dan nog periodes met meerdere keren in de week.

Ja en hier tijdens de verbouwing een paar keer per dag ;) Die UPS heeft al een paar opnames gered hier.
 
Ik heb een 'APC smart ups3000' en die kan volgens de manual ingesteld worden op 220v ipv 230v.
Moet dit gebeuren met de software van APC of kan dit anders?

Iemand ervaring?
 
Een PC en aanhorigheden zullen wel teveel stroom trekken voor volgende aanpak, maar wat men destijds bij NASA deed:

-een "vuile" bron voedt een high-end versterker (in dit geval Marantz 9120 = opgepimpte Model 9)
-het ingangssignaal komt van een sinusgenerator die een 50Hz sinus genereert van pakweg 2V PtP (lijnniveau).
-deze wordt door de versterker zodanig veel versterkt dat hij kan dienen als heel propere spanningsbron waarmee in dit geval klokken werden aangestuurd.

Dit is dus geen regeneratie van de bron, maar een vuile bron gebruiken om je eigen propere generator van energie te voorzien. Voorwaarde is dan dat de versterker ook aan een vuile bron nog een propere output biedt. En dat gaat. Maar jullie zoeken nu net een toepassing om het schijnbare probleem hierbij te voorkomen. Dus ik vrees dat jullie niet het doelpubliek zijn voor deze aanpak. :D
 
Back
Top