Crossover voor drum/bass sectie? (dus niet voor de speakers!)

SirSickSik

zwaar behaard lid
Lid sinds
18 januari 2008
Berichten
1.184
Locatie
Tussen me gear
ok, ik heb nagenoeg geen verstand van de verschillende hardware crossovers die er te vinden zijn... Ik snap het principe wat een crossover doet, maar wat betreft hoe je kunt zien dat de crossover voor mixer->crossover->speakers of voor synthesizer->crossover->mixer bedoelt is, heb ik geen kaas van gegeten..

Dus kan iemand me een beetje in de goede richting wijzen waar ik op moet letten en kan zien of een crossover voor het pre-mixer gedeelte bedoeld is?
Mocht je me meteen kunnen helpen met de volgende stap, des te relaxter: het is bedoeld om de laag, mid en hoog van de basskick en bass te splitsen voordat het door de effecten gaat.

sik
 
zijn er uberhaupt wel "instrument" crossovers?
 
Dat kan je doen met twee EQ's of filters.
Maar je kan ook een crossover gebruiken idd.
De meeste crossovers die te koop aangeboden worden zijn hiervoor geschikt.
Meestal wordt zo'n crossover gebruikt om het signaal te splitten en daarachter voor de hoge tonen en lage tonen 2 aparte versterkers te zetten die dan op hun beurt weer hoge en lage tonen speakers aansturen.
Deze crossovers zijn ook geschikt voor het werk dat jij ermee wil doen.

Crossovers na de versterkers zijn meestal passieve scheidingsfilters. Deze zijn niet geschikt.
Deze kan je herkennen doordat er meestal geen behuizing omheen zit (ze worden doorgaans in de luidspreker gebouwd) en dat er geen stroomsnoer aan zit (want ze zijn passief)
 
Ik denk alleen dat 'normale' eq's of filters het geluid iets te veel kleuren... Maar ik denk dat je dit altijd wel houdt in mindere of meerdere mate. Softwarematig kan het op zich redelijk eenvoudig, bijvoorbeeld met multibandcompressors waarbij je individuele bands kunt muten.
 
oftewel een actieve crossover gezocht met variabele bass-freq-knop

oftewel een actieve crossover gezocht met variabele bass-freq-knop