Crossover voor drum/bass sectie? (dus niet voor de speakers!)

SirSickSik

zwaar behaard lid
Lid sinds
18 januari 2008
Berichten
1.184
Locatie
Tussen me gear
ok, ik heb nagenoeg geen verstand van de verschillende hardware crossovers die er te vinden zijn... Ik snap het principe wat een crossover doet, maar wat betreft hoe je kunt zien dat de crossover voor mixer->crossover->speakers of voor synthesizer->crossover->mixer bedoelt is, heb ik geen kaas van gegeten..

Dus kan iemand me een beetje in de goede richting wijzen waar ik op moet letten en kan zien of een crossover voor het pre-mixer gedeelte bedoeld is?
Mocht je me meteen kunnen helpen met de volgende stap, des te relaxter: het is bedoeld om de laag, mid en hoog van de basskick en bass te splitsen voordat het door de effecten gaat.

sik
 
zijn er uberhaupt wel "instrument" crossovers?
 
Dat kan je doen met twee EQ's of filters.
Maar je kan ook een crossover gebruiken idd.
De meeste crossovers die te koop aangeboden worden zijn hiervoor geschikt.
Meestal wordt zo'n crossover gebruikt om het signaal te splitten en daarachter voor de hoge tonen en lage tonen 2 aparte versterkers te zetten die dan op hun beurt weer hoge en lage tonen speakers aansturen.
Deze crossovers zijn ook geschikt voor het werk dat jij ermee wil doen.

Crossovers na de versterkers zijn meestal passieve scheidingsfilters. Deze zijn niet geschikt.
Deze kan je herkennen doordat er meestal geen behuizing omheen zit (ze worden doorgaans in de luidspreker gebouwd) en dat er geen stroomsnoer aan zit (want ze zijn passief)
 
Ik denk alleen dat 'normale' eq's of filters het geluid iets te veel kleuren... Maar ik denk dat je dit altijd wel houdt in mindere of meerdere mate. Softwarematig kan het op zich redelijk eenvoudig, bijvoorbeeld met multibandcompressors waarbij je individuele bands kunt muten.
 
oftewel een actieve crossover gezocht met variabele bass-freq-knop

oftewel een actieve crossover gezocht met variabele bass-freq-knop

softwarematig kan ik doen wat ik maar wil.... dan maak ik het gewoon zelf met synthedit...geen probleem.
probleem voor mij is dat ik nu eenmaal te maken heb met benamingen die anderen verzinnen....dus weet ik niet meteen waarop ik moet zoeken..

Maar goed, ik moet dus op zoek gaan naar een actieve crossover... das mooi, want die staan er inderdaad genoeg. Ook mooi dat ik het vraag want door het overgrote aanbod van actieve crossovers dacht ik juist een passieve nodig te gaan hebben,,

Ik ga dus even verder op zoek naar dezen, mocht iemand nog een goede aanrader weten ergens in een thread... laat t me ff weten, ik wil m zo snel mogelijk hebben..:P
 
Sooo daar staan mooie spullen op die site !

Maar goed als je iets nieuws wil, miss iets van DBX ?
 
ok, ik had een mailtje binnen gekregen van een bedrijf dat vertelde dat je elke actieve crossover hiervoor kunt gebruiken. Voordat ik iets in mijn systeem opblaas.... klopt dit of moet ik alsnog ergens op letten voordat ik mijn spullen vergal?
sik
 
Een actieve crossover is niets meer dan een steil low pass- en high pass filter met dezelfde cut-off frequentie. Daar ga je je systeem niet mee opblazen (onder voorbehoud dat je geen exemplaar koopt waar een grappenmaker de 230V doorverboden heeft met de outputs natuurlijk, maar ja, dat geldt eigenlijk voor elk apparaat...).
 
ik heb zojuist ook een crossover in mn studiootje gezet met het bovengenoemde idee... kreeg m uit een ruil en ik wilde t altijd al eens proberen met 2 delays... 1 voor hoog en 1 voor laag met een andere delay tijd.

hebben anderen ook leuke dingen geprobeerd die de moeite waard zijn??
 
hebben anderen ook leuke dingen geprobeerd die de moeite waard zijn??

Ik heb wel eens een vergelijkbare setup gemaakt met compressors.
Een voor het hoog en een voor het laag.
Een Multibancompressor dus.
Leuk, maar niet meer dan dat voor mij.
 
op zich is dat nattuurlijk niet zo'n gekke oplossing voor multiband compressie. als je drums die niet gescheiden zijn, uit bijvoorbeeld tr505, wilt comprimeren. met een beetje overdreven instelling drukt de clap en de snare veel andere dingen weg. ga ik ook eens proberen
 
En als je een stereo crossover hebt met twee stereo compressors kan je ook je hele mix er doorheen jassen.
:)
 
hhm net wat zitten spelen met verschillende opstellingen en ik denk dat ik vaker wat met crossovers wil gaan doen... zijn toch best handig om ergens in de studio te hebben liggen... en ze kosten bijna niks dus ik ga op zoek naar een mooie en goede.
 
Zie mijn eerdere post: Urei 525 is een topding.
Dat is een crossover die zowel mono als stereo kan.
Mono kan hij tot maximaal 5 banden scheiden, en stereo tot maximaal 3 banden.
Dee crossover ben ik hier en daar tegen gekomen in high end audio installaties (not my cup of tea, maar misschien toch wel wat zeggend).
 
wat dacht je van

1. een stereo 3-way crossover, mixer met meerdere aux->sidechain en cross-over outs ook naar een compressor zodat je 3-way kan multi-sidechainen? :)

2. dubbele pitchshifter in een delay-loop:
alle onder bepaalde frequentie wordt omhoog geshift en alles boven een bepaalde frequentie wordt omlaag geshift. dit wordt gesummed en via een delay terug gelooped naar de input.

3. multiband distortion/bypass/boost?
 
Back
Top