Mid/Side compressie. Wanneer?

DarkChaos

just music
Lid sinds
24 april 2005
Berichten
745
Locatie
in de Studio
Kan iemand mij vertellen wanneer je in praktijk mid/side compressie toe past? Het nut van deze techniek is me nog niet helemaal duidelijk.

Met vriendelijke groet.
 
Hoi,

Ja dat snap ik ;) Maar ik bedoel, wanneer en waarom? Wat kun je er mee bereiken? Heeft iemand dit welleens toegepast in praktijk? Ik heb het 1 en ander gelezen over deze techniek, maar ik begrijp nog niet goed waar deze techniek handig voor is. Waarom zou je een dynamische breedte van je stereo veld willen hebben... meer om een bepaald effect te bereiken ?
 
Je kan met mid/side compressie verschillende doelen bereiken.
Hier twee voorbeeldjes:

1.
Iets wat in het midden van een mix staat wordt als belangrijker/luider ervaren.
Met een mid/side opstelling kan je, afhankelijk van het volume, dingen naar het midden trekken.
Hiermee kan je signalen dus luider/belangrijker laten lijken dan je op basis van de volumetoename zou verwachten.

2:
Als je twee dezelfde compressors hebt die je niet kan linken, of die door bijvoorbeeld ouderdom niet 100% gematcht zijn, toch stereo wil gebruiken zit je met een probleem. Met een mid/side opstelling kan je dit probleem een beetje verzachten. Je zet 1 op de mid en 1 op de side. Dan is het verschil tussen de compressor niet meer te horen in links/rechts fluctuaties. Beetje omslachtig zou je denken, maar als je twee Failchilds uit de jaren 40 koopt kan je het grif vergeten dat die ook een gematcht paar zullen worden. Dan is dit een aardige aanpak.
 
Ok kijk daar kan ik wat mee, wat ik nog me nog afvroeg is, onstaan er geen fase problemen zodra je mid/side compressie toepast zoals in voorbeeld 1?
 
Poeh,

Zo ver reikt mijn ervaring/kennis niet.
Wat ik wel weet is dat mid/side over het algemeen een zeer fase reine manier van werken is.
Als je twee microfoons een mid/side opname laat maken en je zet die mono dan heb je een mooi mono geluid zonder dat er frequenties wegvallen. Ik denk dat dit ook geldt als je een totale mix via mid/side gaat compressen.
Eén van de mastering engineers op het SF zal hier vast uitsluitsel over kunnen geven.
 
euh omdat je toch meestal probeert je laag mono te houden en (toch bij pop en dancemixen) zo centraal mogelijk; gewoon eens proberen laag aan buitenkanten te pannen, je zal wel zien dat er vaak faseproblemen ontstaan
 
euh omdat je toch meestal probeert je laag mono te houden en (toch bij pop en dancemixen) zo centraal mogelijk; gewoon eens proberen laag aan buitenkanten te pannen, je zal wel zien dat er vaak faseproblemen ontstaan

Met mid/side heb je volgens mij geen last van dat fenomeen.
Als er een faseprobleem ontstaat in het laag, dan zal dit links en rechts precies tegenovergesteld zijn. Dit betekent dat het elkaar dus zal uitdoven.
 
Het side kanaal bevat stereo info.
Als in dat side kanaal een fase verschuiving plaatsvindt zal die cancellen.
Dat betekent niet dat de originele stereo informatie zal vervallen.
 
En M/S wordt niet alleen toegepast op dynamische bewerken, er zijn ook genoeg EQ's die mid/side processing mogelijk maken.

Bedenk wel dat dit soort specifiek technieken worden gebruikt om problemen op te lossen. Fase problemen zijn van een andere orde en zullen ook opgelost moeten worden. Je zult ze wellicht sneller ontdekken door M/S processing.
 
ik vind eerlijk gezegd m/s breedband compressie niet echt een functie hebben. het komt erg snel in de buurt van remixen in het geval van mastering.

m/s dynamische eq daarintegen is wel heel functioneel, omdat je flink kan inzoomen op een instrument dat uit de bocht vliegt, of een stukje daarvan. bijvoorbeeld de bell van een ride of hihat ietsje temmen terwijl je de rest met rust laat.

om faseproblemen hoef je je niet zo druk te maken, tenzij je extreme dingen gaat doen. maar dan krijg je sneller problemen op andere vlakken dan fase :)
 
PMX,

Mag ik vragen wat u bedoeld met "m/s dynamische eq", ik ben bekend met de m/s eq techniek, maar deze term had ik nog niet eerder gezien. :)
 
voor u ben ik nog niet oud genoeg hoor ;)

dynamische eq is eigenlijk het omgekeerde van multiband compressie, je zoomt in op een stukje spectrum en past alleen daarop compressie toe, bijvoorbeeld om te de-essen. als je dit alleen in het mid of in de sides doet heb je m/s dyn eq.
 
Wouw dat klinkt als een prachtige techniek. Daar had ik nog nooit van gehoord. Mag ik vragen wat voor plugin jij daar voor gebruikt, want wat ik had gelezen over mid/side eqén is dat je altijd linear phase eq's moet gebruiken. Ik gebruik momenteel PSP Neon, maar deze is dus niet dynamisch. Als ik het goed begrijp moet die dynamische eq dus wel linear phase zijn ?
 
Probeer eens verschillende delay tijden voor de mid en side kanalen.
Bv. kort met relatief veel feedback en lang met wat minder feedback is leuk.
Echt leuk word het als je de delay´s gaat cross moduleren: Space mayhem. Ga je dan ook nog phasers in het feedback pad zetten, dan smelten je hersenen. Een toefje reverb en je kan de toekomst voorspellen.

Ik overdrijf wat, maar het zijn een paar ideeen.
 
Back
Top