Hulp bij juno6 probleem

Jena_mu6

Ouwe rot
Lid sinds
27 februari 2002
Berichten
3.527
Locatie
Rotterdam
Heb onlangs van een uitermate vriendelijk forumlid een juno6 gekocht.

Ik wist dat hij niet helemaal OK zou zijn......zo werkt bv de arp mode schakelaar niet. Die ga ik ooit eens vervangen......maar dat heeft nog geen haast.

Wat een groter probleem is, het volgende:

Als de sustainschuif van de juno onder de 1e twee streepjes blijft, speelt he apparaat perfect.
Zodra de sustain schuif hoger wordt gezet, begint de juno als vanzelf geluid te maken.

Dus zonder het toetsenbord aan te raken, gaat de VCA open en hoor je dus de sound.......die dus ook gewoon doorblijft klinken.

Wat kan dit zijn?

Is de schuif stuk?
Is de ADSR stuk?

Lijkt me niet aan de VCA's te liggen aangezien dat er 6 zijn.......en hij doet het bij alle 6 de stemmen.


Ben benieuwd of iemand dit herken/mij kan helpen.

Alvast bedankt
 
Hoi Nicolas.......

Print gebroken?? Hoop het niet :)

Heb hem al open gehad en volgens mij zijn de printen helemaal OK. Zal vanavond eens goed kijken.

Maar er circuleert dus een dergelijke juno blijkbaar?


Iemand die me verder kan helpen???

Vic? Of was jij aan het grappen?
 
IC 11 waar VIC het over heeft is een dual opamp TA75558S. De ene helft van deze opamp is voor de Sustain en de andere helft voor de Release. Ik ben zelf helaas niet zo technisch maar misschien heb je iets aan de volgende documenten:

http://manuals.fdiskc.com/flat/Roland Juno-6 Schematic.pdf
 

Attachments

  • TA7558S_datasheet.pdf
    347,2 KB · Bekeken: 25
Ik heb die arp schakelaar nog wel liggen trouwens, mocht je een keer in de buurt zijn en toevallig de juno bij je hebben.
 
Hoi Nicolas.......

Print gebroken?? Hoop het niet :)

Heb hem al open gehad en volgens mij zijn de printen helemaal OK. Zal vanavond eens goed kijken.

Maar er circuleert dus een dergelijke juno blijkbaar?


Iemand die me verder kan helpen???

Vic? Of was jij aan het grappen?

Er bestaat inderdaad een Juno met gebroken print. Door hun constructie is er ook niet zoveel nodig om een print te breken: gewoon een stevige slag op schakelaar of schuif. Maar dat zou je wel opgevallen zijn: die print in het exemplaar waarover ik het heb is dus zwaar gebroken geweest en de banen zijn hersteld. Maar de arp werkte toch nog niet zoals het hoort. Dus jij zal wel een andere hebben. :)
 
sc6 project khoopte paar jaar terug ook nogeen juno 6 voor 250a 300 te scoren
gaat nu ookniet meer lukke
denkik;-[
 
IC11 was geen grapje hoor :D
Het is idd een opamp die (in lekentaal) er voor zorgt dan de bediening van de shuif netjes vertaald wordt in een CV voor alle 6 de VCA's/EG.

Als de schuif dus goed is en de printbaantjes en zo OK is de kans groot dat deze IC zijn werk niet goed doet.
Voorbij deze IC splitst het op in een 6 vertakking dus daar hoef je niet zoveel aandacht aan te geven. gezien ze het alle 6 doen moet je de oorzaak er voor zoeken.

Als de rest van de synth het goed doet is de voeding zelf OK ;) even nieuwe Caps en indien mogelijk wat afregelen is altijd aan te raden.

groetjes,

Vic

:mega:
 
IC11 was geen grapje hoor :D
Het is idd een opamp die (in lekentaal) ......
De beste man heeft MTS electronica gedaan .....
Iig zat ie toen in de klas bij een maat van me en daar ken ik Jena van :D

Zonder schema zal het moeilijk te zien zijn wat IC11 is :P
 
Hallo, dit is een oud draadje maar ik heb exact hetzelfde euvel in mijn Juno-6.

Echter IC11 is bij mij een IR3109 en zit in de sectie van de VCF van Waveform 3??!! (board code is 052H370)

Zelf zat ik te denken aan IC23, de reden is omdat dit een TA75559S is die in het VCA gedeelte zit en niet behoort tot een van de voices( de 6 voices zijn per sectie identiek qua componenten en layout).

Ik heb overigens nog niks gemeten ( daar heb ik nauwelijks ervaring mee).
 
Nils,

Het is ic11 van de controler pcb niet van het moeder/voicebord.

149H165A pcb.

Als het nodig is: Er zijn meerdere E-techneuten op het forum die je graag helpen met solderen en uitmeten voor een enkele 10tjes
 
Nils,

Het is ic11 van de controler pcb niet van het moeder/voicebord.

149H165A pcb.

Als het nodig is: Er zijn meerdere E-techneuten op het forum die je graag helpen met solderen en uitmeten voor een enkele 10tjes

Vic, bedankt!!!
Ik had daar nog niet aan gedacht/naar gekeken.
Ik hoop dat hier het probleem ook echt zit (ik hoor maar 1 noot/toon ook al sla ik er 6 aan).
Ik heb overigens een nieuw draadje gestart. :D
 
Back
Top