Teveel hoog absorbtie compenseren

musicheaven

Ouwe rot
Lid sinds
4 december 2008
Berichten
3.794
ben studio akoustisch aan het optimaliseren en wil het echt wel goed doen..
==> over heel de studio (7 op 5 m) ligt er tapis-plein (die kan niet weg) dus er wordt zowieso in het hoog al wat geabsorbeerd

==> er komen 4 monstertraps (superbasabsorbers met heel veel rockwool) en broadband-absorbers op verschillende plaatsen. Deze broadbandabsorbers maak ik zelf met rockwool, houten kader en katoen erong (het bekende procede dus)

==> vermits er heel wat absorbers komen + het tapijt vrees ik dat het hoog teveel geabsorbeerd zal worden

==> zou het helpen de rockwool eerst in een plastiekenzak (een vuilzak bv :D) te doen, en dan pas in het katoen? of doe ik daarmee de werking van de rockwool teveel teniet?

==> of zouden er nog andere manieren zijn om het hoog weer een beetje te herstellen? met hout? andere zaken (ps: ik ben niet van plan iets van eq of dergelijke op de master te zetten)
 
en die strategisch opstellen, net zoals je eigenlijk je absorbers zou opstellen?
 
je moet alles strategisch opstellen, dat is akoestiek :)

er zijn meerdere manier om het te doen, dat is een kwestie van inlezen in de literatuur. op de bonnefooi absorbtie en reflectie gaan plaatsen heeft niet zoveel zin, dan kan je het beter niet doen imho.

simpel gezegd: reflecties wil je zo laat mogelijk bij je oren aan laten komen, dwz later dan 20 ms. dat doe je door te 'biljarten' met geluid via harde oppervlaktes. sommige reflecties kan je niet zo laat laten aankomen, die moet je dan absorberen. daarnaast zal je wat aan basstrapping moeten doen, maar zover was je al. basstrapping kom je door trial en error best ver mee, maar de rest vernaggel je snel als je zomaar wat doet. little babysteps :)
 
dan moet je wel oppassen dat ze niet te stijf of te losjes in een frame zitten ivm resonanties. je kan ze ook heel soepel ophangen, dan worden het juist weer absorbers.
 
pmx, ben redelijk tot serieus ingelezen hoor (maar niet zoals jij veronderstel ik), en natuurlijk moet je alles strategisch opstellen :)
 
denk dat ik (om klein te beginnen:) ) een plastiekzak ga spannen over mijn rockwool, maar dit enkel aan de kant van de kamer.
hiervoor zal ik 1 enkele zijde van een standaard vuilzak nemen en die over het kader spannen (niet te hard aangespannen) en dan hierond de katoen..
 
(ale met voorlaatste post bedoelde ik dat ik er toch iets van ken, maar zoals ik het daar formuleer komt het nogal pretentieus over, is ook weer niet de bedoeling, ik vraag hier juist om tips:) )
you know what i mean... :) :)
 
het gaat om luchtweerstand, de plastichzak zal je demping volledig teniet doen
beter is het om de hoeken goed te dempen en de grotere vlakken onbenut te laten.
ook is overabsorbtie niet per definitie slecht. Kan je een waterfal posten met REW? meten is weten
en als de nagalm uniform is dan hoeft er niet zo veel aan de hand te zijn.
 
Check de VPR absorber....

Schijnt dat die meer laag absorberen dan tot nu toe mogelijk was met helmholz, broadband of getune-de absorbers.

VPR absorbers kun je zelf maken door een stalen plaat op een stuk melamineschuim (basotect) te lijmen.
Hier een thread over het zelf maken

http://www.nrgrecording.de/nrg/viewtopic.php?t=21&highlight=vpr

het begint met een gewone absorber maar wat naar beneden scrollen brengt je bij het verhaal van de VPR absorber.
 
yep zal zo snel mogelijk een meetresultaatje posten

ben je zeker dat dat die demping teniet zal doen?
hoe bedoel je dat teveel hoogabsorbtie geen kwaad kan? in principe toch wel? want dan ben je toch geneigd teveel hoog bij te boosten/maakt de kamer nogal dood toch...
 
het zal meer het geluid gedefineerder maken, maar het hoog verdwijnt niet, het reflecteert alleen minder en reflectie is aangenaam voor ons gevoel van ruimtelijkheid
 
ben je zeker dat dat die demping teniet zal doen?
hoe bedoel je dat teveel hoogabsorbtie geen kwaad kan? in principe toch wel? want dan ben je toch geneigd teveel hoog bij te boosten/maakt de kamer nogal dood toch...


Plastic om je rockwool wikkelen is wel een goed idee. Trek maar een plastic zak over je kop, dan hoor je wat er nog doorheen komt qua frequenties.
 
Back
Top