Roland Juno 2, plots klankprobleem

NRJay

Stamgast
Lid sinds
16 januari 2007
Berichten
303
Locatie
Lier, Antwerpen
Hoi,

Kheb net één week een Alpha Juno 2 en een PG-300 controller. Sinds gisteren doet de juno enorm raar.
Khad hem op de pc aangesloten om een reverbje en wat filtertjes te proberen (dus alleen audio, geen midi).
Tot plots na een half uurtje ineens mn volume half wegzakt. Met als resultaat dat die nu enorm flets en dof klinkt!
Als je hem opzet blijf je precies een constante grondtoon horen met wat gekraak op.

De meeste presets zijn echt totaal niet meer hoorbaar, zoals strings/bassen/orgels ... Alleen snoeiharde leads zoals de What The en de patches die ik zelf maak op de PG-300 zijn nog enigszins verstaanbaar.Alle functies doet die nog wel, zowel via de alpha-dail als via de PG-300, alleen de klank...

Daarnet heel de boel open gegooid, en alles ziet er prima uit. Niets uitgelopen of verbrand ofzo. Beetje stoffig, maar dat is nu wel weg. Resultaat, exact hetzelfde als voordien.


Hoe los ik dit nu op ??


Bijlagen:
TOON: dit geluid maakt die nu constant (36db volume geboost)
ORGAN: eerst die grondtoon, dan met chorus aan, dan een cheesy organ geluid en dan met chorus aan (36db volume geboost)
WHAT THE: deze kent iedereen wel, en zeg nu zelf, dat klinkt nergens meer naar! (zonder volume boost!)
(De filter staat overal volledig open en de key follow overal uit, dus dat is niet het probleem.)
 

Attachments

  • Toon.mp3
    329,4 KB · Bekeken: 82
  • Organ.mp3
    517,3 KB · Bekeken: 80
  • What The.mp3
    470,2 KB · Bekeken: 83
Misschien een overbodige vraag maar heb je andere audiokabels geprobeerd?

Geeft de Headphone output hetzelfde probleem?
 
Ja dat had ik er moeten bij zetten, de headphone out geeft idd exact hetzelfde geluid.

Hey Raphy, solderen geen probleem, maar wat dan ??
 
ben geen techneut ,maar lijkt me toch wel het versterkingsgedeelte dat niet helemaal goed meer werkt?
 
Hey Raphy, solderen geen probleem, maar wat dan ??

zorg dat de connector tussen main pcb en chorus pcb zeker goed zijn, even her solderen en nameten om zeker te zijn.

Ic2 en 3 op het main board er uit, als ze er af zijn gelijk de componenten nameten er rond vooral C4 lijkt me verdacht.

Op het chorus bord zal je ook nog zo'n zelfde 4570 tegenkomen deze kan het ook zijn.

Als solderen geen probleem is waarom meten en scematics lezen dan wel ?

Zou zeggen zoek maar tussen de summing na de dco's en de vca op het chorus bord.

De multiplexer 4052 (ic2) is een onbetrouwbare jongen, toch de opamps van de summing en HPF kunnen ook tot jou symptomen leiden.

IC's zijn makkelijk te vinden op ebay, moet kunnen onder de €5 excl verzending.

Suc6 :mega:
 
zorg dat de connector tussen main pcb en chorus pcb zeker goed zijn, even her solderen en nameten om zeker te zijn.

Ic2 en 3 op het main board er uit, als ze er af zijn gelijk de componenten nameten er rond vooral C4 lijkt me verdacht.

Op het chorus bord zal je ook nog zo'n zelfde 4570 tegenkomen deze kan het ook zijn.

Als solderen geen probleem is waarom meten en scematics lezen dan wel ?

Zou zeggen zoek maar tussen de summing na de dco's en de vca op het chorus bord.

De multiplexer 4052 (ic2) is een onbetrouwbare jongen, toch de opamps van de summing en HPF kunnen ook tot jou symptomen leiden.

IC's zijn makkelijk te vinden op ebay, moet kunnen onder de €5 excl verzending.

Suc6 :mega:

Solderen lukt wel, vooral kabels en dergelijke, maar kheb ooit al zelfbouw kitjes in mekaar gezet en dat lukt wel prima. Schema's lezen, ik kan wel de grote lijnen volgen maar heb niet genoeg kennis om in detail te gaan.

Waar kan ik ergens een schema vinden voor mn Juno 2 ?? Dat is me ook een raadsel.
 
Super bedankt quisquater!!

Meteen beginnen meten, en we hebben al direct prijs denk ik.
+5V (+-0,2V) = +4,93V
+15V (+-0,5V )= +14,64V
-15V (+-0,5V) = -20,6V

Dat zit er dus een dikke 5 volt naast. Lijkt me vrij logisch dat die daarom raar doet.
Hoe kom ik er nu verder achter welke componenten op het powerboard nu aan vervanging toe zijn?

Hier is het schema van het powerboard:
http://i52.tinypic.com/5bd35i.jpg

Zoals ik kan zien draait het rond IC3.
Hoe kan ik deze meten, plus de condensators en diodes die er rond zitten ?
 
Je kan de 7915 uitgang meten tussen de 2 buitenste pinnen.

Deze kan je er in stoppen als vervanger.

Link invoegen lukt niet.... naar conrad.nl en zoeken op 7915 kom je op:
Spanningsregelaar IC 7915 CKC

179272_BB_01_FB.EPS.jpg

Er is goedkoper te vinden op bv ebay etc.

Je mag er eentje gratis hier komen ophalen, zat van die dingen, als je in de buurt van de Belgische kust woont 8D

Suc6
 
Laatst gewijzigd:
Bedankt voor het aanbod, maar kheb er hier al 1tje gehaald, kostte maar één eurotje...
IC er in gezet, en jawel hoor, hij klinkt als vanouds :halleluja

Iedereen bedankt voor de hulp!
 
:okdan: Leuk voor je en gefeliciteerd :okdan:

Het zijn precies de opamp ics die de -15 en +15 nodig hebben of zeg maar de versterker IC's ic3 main board (4570) en 4570 op het chorus bord.

De digitale ic's doen het met + 5v en gnd

Blij dat ze die voltages overleeft hebben, dat was nipt denk ik.


Schema's en meten is het allerbelangrijkste wat er is :geslaagd:


En nu :dj::dj::dj: scheuren :mega:
 
Ik heb net een soortgelijk probleem gehad met mijn MKS-50 die ik net een paar weken in huis heb.

Meestal begon het na het opstarten meteen, en hij klonk dan een beetje als de voorbeeldjes van NRJay. Na een minuutje hield dit meestal op en dan klonk hij weer als normaal.

Na even zoeken op SF kwam ik deze thread tegen.
Hierdoor geinspireerd heb ik de MKS gisteravond even doorgemeten en in mijn geval waren het niet de spanningsregelaars maar losse soldeerpunten van de connector van de trafo. (Het zijn toch vaak ook de mechanische punten die het begeven....)

Deze opnieuw gesoldeerd, en ja hoor: dit was de oorzaak. Problem Solved!

Mijn dank gaat uit naar de leden die verslag doen van hun reparaties op dit forum. Dit is altijd zeer nuttige informatie! :koffie:
 
Ik heb net een soortgelijk probleem gehad met mijn MKS-50 die ik net een paar weken in huis heb.

Meestal begon het na het opstarten meteen, en hij klonk dan een beetje als de voorbeeldjes van NRJay. Na een minuutje hield dit meestal op en dan klonk hij weer als normaal.

Na even zoeken op SF kwam ik deze thread tegen.
Hierdoor geinspireerd heb ik de MKS gisteravond even doorgemeten en in mijn geval waren het niet de spanningsregelaars maar losse soldeerpunten van de connector van de trafo. (Het zijn toch vaak ook de mechanische punten die het begeven....)

Deze opnieuw gesoldeerd, en ja hoor: dit was de oorzaak. Problem Solved!

Mijn dank gaat uit naar de leden die verslag doen van hun reparaties op dit forum. Dit is altijd zeer nuttige informatie! :koffie:


Het is ook niet verkeerd als je meteen de spanningsregelaars en de condensators vervangt in de voeding. Ik doe het vrijwel standaard bij elk apparaat wat ik in huis krijg van deze leeftijd.
 
Het is ook niet verkeerd als je meteen de spanningsregelaars en de condensators vervangt in de voeding. Ik doe het vrijwel standaard bij elk apparaat wat ik in huis krijg van deze leeftijd.

Dit leek mij zelf ook een goed idee, dit ga ik misschien binnenkort ook maar eens doen.


Ik wist wel dat condensators op den duur de geest geven, maar van spanningsregelaars had ik dit niet gedacht. (eigenlijk logisch want ze worden vaak wel behoorlijk warm). Ik vraag me af of dit vaak voorkomt...
 
het werkt na zoveel jaren allemaal nog wel maar het blijft gewoon slijten tot dat het op raakt. Vergelijk het met een set nieuwe banden en een grote beurt bij de garage,
 
En als het op raakt dan krijg je gevaarlijke situaties waarbij ook andere minder makkelijk vervangbare en duurdere componenten gevaar lopen.
 
Back
Top