Welke buizen kan ik het beste in m'n compressor raggen?

Ik heb zelf hier een paar Hitachi 12AX7A buizen, die toch snel een dike 20 euro per stuk kosten, en kan die vergelijken met Sovtec ECC83 buizen in een Engl 530 preamp. Maar het is niet aan mij om met bewijs te komen, dus wacht ik op anderen om met geluid op de proppen te komen.

Ik wil me niet in de discussie mengen over de al dan niet verschillen tussen merken, en heb er ook geen verstand van, maar een 12AX7A is toch een ander type buis dan een ECC83? Ik wist niet dat/of die onderling uitwisselbaar zijn.

Ik heb bv een Digitech TwinTube (gitaar) pre-amp met 2x 12AX7, daar kan ik toch niet zomaar ECC83's in zetten? Of heb ik het mis?

En wat zegt de prijs van een buis?
 
Okay, even Wikipedia erbijgehaald:

http://en.wikipedia.org/wiki/12AX7

Citaat:
Although commonly known in Europe by its Mullard-Philips tube designation of ECC83, other European variations also existed including the low-noise versions 12AX7A, 12AD7, 6681, 7025, and 7729; European versions B339, B759, CV492, CV4004, CV8156, CV8222, ECC803, ECC803S, E2164, and M8137; and the lower-gain low-noise versions 5751 and 6851, intended for avionics equipment.

Deze schijnen dus allemaal uitwisselbaar te zijn met de 12AX7. Lower-gain versies dan weer niet wegens de lage(re) output. Maar keuze genoeg dus.

En ik denk wat kleuring betreft inderdaad wel trial and error. Er is zoveel over te lezen op internet, ook hele behandelingen op harmony central etc. Wat de een mooi vind, vind de ander niks. Of ze hebben slechte productie, kan ook nog!

Ik heb weer wat geleerd :geslaagd: dus vandaag :okdan:
 
Ha luitjes!

Ik krijg vandaag m'n TL Audio Ivory binnen.
Vaak hoor ik dat het cool is om m te modden met andere buizen..

Welke buizen adviseren jullie? Waarom? En niet onbelangrijk, wat kosten ze ongeveer?

Thanks!

Laat je achteraf nog weten welke het zijn geworden en wat je ervan vind?
Ben ik wel benieuwd naar.

En misschien helpt dit iets bij de keuze....http://www.tonefactory.nl/shop2/tube.pdf ?
 
het ligt ook aan de schakeling in hoeverre je echt verschil hoort.
ik had een MPA gold waar eerst chinese in zaten, heb er toen JJ ecc803sGP ingezet. subtiel verschil, helderder, minder krassend, alsof je meer headroom hebt.

in m'n versterker en limiter is het verschil beter hoorbaar, waarschijnlijk omdat deze op een hogere anodespanning werken en volledig trafo gekoppeld zijn. in die laatstehad ik er eerst een JJ803s in zitten, gewoon prima. maar toen ik een oude Tung-Sol probeerde klonk het toch echt beter, helderder, strakker. nog steeds hele kleine verschillen, maar toch.

Had een tijd terug een EHX black finger. voor bass gebruikte ik een oude Sylvania, maar voor gitaar klonk de standaard goedkope EHX /sovtek weer beter. De verschillen zitten voornamelijk in headroom, oversturings curve, freq. respons.
 
Nu begin ik alweer te twijfelen of ik verschil hoor. Foobar abx heb ik nog niet geprobeerd.

Iig hier zijn de files, zodat je zelf een abx testje kan doen. Ik hoop dat er een hoop mensen hun scores willen posten hier.
Het is een 303 door 2 ecc83 buizen met heel veel vervorming. Het enige verschil zijn de buizen.
Suc6 ermee.
 

Attachments

  • ecc83.zip
    2 MB · Bekeken: 77
bij een sound zonder arpje zou je het beter kunnen horen, maar verschil is er toch wel
 
Thanks! Ik ga het zo meteen eens beluisteren! Iedereen overigens bedankt voor de reacties! Wat mij betreft mag deze discussie lekker doorgaan, met geluidsfiles indien mogelijk :)
 
het verschil tussen goeie en slechte buizen;

veel van de goedkope ecc83´ halen hun spec´s niet helemaal qua emissie.
om over microfonie en ruis maar te zwijgen.
wat op dit moment redelijk is; de JJ buizen.
kosten iets tussen de 8 en 15 euro

goeie buizen, als je eraan kan komen ;
philips, siemens, telefunken, pope, rca ( wel vaak microfonies), en nog zo wat merken.
een probleem met deze buizen, je kan niet zien of ze goed zijn, dus moet je verkoper maar geloven dat ze goed, cq nieuw zijn.
en dat is vaak niet het geval.

dus koop JJ´s, voor de zekerheid, zal vaak voldoen.
en stink niet in lulverhalen over NOS, met bijbehorende prijzen.
in 9 van de 10 gevallen wordt je getilt.

:mega:
 
de verschillen zullen misschien klein zijn. maar ze zijn er wel degelijk.

Het bewijs daarvoor kan je krijgen als je de buis licht gaat oversturen.

Dan kan je op een scope of spectrometer zien dat de verhouding van de harmonischen anders is.

Ik ben wel in voor een luister proef:D
 
sodeju jullie zijn snel...

of ik ben langzaam:D

heb net die files gevonden..

Ik hoor wel verschil maar doordat de 303 al erg overstuurd is kan je het moeilijker beoordelen.

Een tv kan je het beste beoordelen op hoe de huids kleur van een mens eruit ziet.

Bij audio werkt muziek met vocalen, strijkers ed beter. of muziek die je heel goed kent.

Maar toch weer bedankt.

:okdan:
 
Back
Top