Summing mixer

Maks

Gromit the Evil Operator
Lid sinds
2 juni 2004
Berichten
3.810
Locatie
Antown
Hoi
Ik werk uitsluitend met software, in the box, maar na vandaag in een collega's studio een analoog/digitaal vergelijking te hebben gehouden, zou ik willen beginnen met out of the box mixen...
(En dan te zeggen dat ik mijn Presonus Firebox net wou gaan inruilen voor een Apogee Duet, want 'ik heb toch niet meer out's nodig uit m'n mac :p )

Anyway, ik maak voornamelijk house/techno/hiphop/electronica, en iets als een SSL X-desk lijkt me wel wat, alleen ziet m'n bankrekening dat op het moment niet zo zitten, en misschien hoef ik niet eens zo ver te gaan... Een Ebony van TL-Audio lijkt me ook mooi, en kost minder dan de helft van de SSL

Ik vroeg me af wat jullie zouden aanraden?
Wat wel, wat niet?
Ik had vroeger een soundcraft -weet niet meer juist welke- die ik ook best lekker vond klinken. Zou dat ook verschil maken tov 'in the box'?

Gedachten welkom...

M.
 
Waarom zo overduidelijk overtuigd naar OTB als ik vragen mag? Niet cynisch bedoeld he, ben gewoon benieuwd..

Grt,

ens
 
Mijn collega/vriend vertelde me over hoe summing werkt en liet me wat dingen horen, ITB vs Otb gemixte dingen (blinde test), en ik hoorde wel degelijk een (vaak groot) verschil.

Dingen kwamen los, stonden niet meer op 1 lijn, verdrongen mekaar niet, begonnen te leven... Weet niet net hoe ik het moet omschrijven ;)
Vaak was het vooral in het laag merkbaar...

Ik had al meer over summing gehoord, maar vandaag heel wat bijgeleerd,en het lijkt me erg leuk om het te gaan gebruiken
 
Je hebt toch juist wél meer outputs nodig als je elk kanaal analoog wilt mixen?
 
Lijkt mij dat de mixer/summer zo weinig mogelijk met je geluid doet, als summen je enige doel is. In feite hoeven er dan nieteens schuiven op te zitten, alleen maar ins en outs.. zo discreet als mogelijk.
 
Heb zelf geen ervaring, maar heb er goeie dingen over gehoord:
http://www.speck.com/xsum/xsum.shtml

Toch vraag ik me af in hoeverre het echt helpt als je puur en alleen het summen analoog doet, en al het mixwerk alsnog ITB. Heb erg goeie dingen gelezen over het ITB mixen van muziek, en eigenlijk hoeft het niet zoveel merkbaar anders te klinken dan wanneer je analoog gaat summen. Het wordt een ander verhaal als je ook het mixen analoog gaat doen natuurlijk. Mijn inziens kan je ITB geweldig klinkende mixen maken, als je maar weet hoe het moet. Ik leer ook nog elke dag bij. Het ging bij mij een stuk beter toen ik veel meer op mijn input volumes ging letten.. omlaag met die volume voordat het je plugins in gaat.. zorg voor headroom!

Toch zou ik, als het geld het toe zou laten, ook graag gedeeltelijk OTB gaan werken, maar dan ook omdat het gewoon veel lekkerder werkt om aan echte knoppen te draaien en echt af te gaan op je gehoor. ITB betrap ik me zelf er vaak op dat ik met mijn ogen mix, inplaats van met mijn oren.

Ik volg mezelf niet meer.. dus ik ga weer even aan 't werk. Succes met je keuze!
 
Die Speck kende ik nog niet en ziet er cool uit.
Thanks!
 
Er stond een maand (of 2) geleden in FutureMusic een summing test. Voor de Ebony was de conclusie dat deze goed te gebruiken was maar dat je dan de tube gain stage maar beter achterwege kon laten. Het is wel 1 van de goedkoopste manieren om te summen.

ik heb wel eens gelezen dat summing voor minder dan 8 kanalen weinig toevoegt, het liefst minimaal 16 kanalen of hoe meer hoe beter.
 
Ja, dat Future Music artikel heb ik na het posten van de post hier ook nog gelezen :)
 
Back
Top