opnemen op pc vanaf keyboard (MidiPlus Vega 61p)

ratje-toe

Nieuwkomer
Lid sinds
26 februari 2011
Berichten
2
Beste allemaal,

Ik ben totaal nieuw en een absolute beginner en nitwit. Ik weet er zo weinig van dat ik zelfs geen idee heb waar ik op moet zoeken, en ik begin dus toch maar een nieuwe thread, ook al weet ik dat je natuurlijk eerst uitgebreid hoort te zoekn.

In december 2008 heb ik een keyboard gekocht bij de winkel Music House aan de Oudegracht in Utrecht: een MidiPlus Vega 61p. Volgens mij is het ding gemaakt door www.miditech.de, maar op hun site staat niets over dit keyboard.
Er zit een heel aardig piano-geluid in, dat ik gebruik om mezelf zo'n beetje te begeleiden bij het oefenen voor zangles, en waarmee ik af en toe kan controleren of ik nog een beetje op toon ben in een liedje, of een melodietje voor mezelf voor kan spelen als een liedje nog nieuw is.

Hoe dan ook, mijn vraag: hoe kan ik met dit keyboard een melodietje dat ik speel opnemen op de pc?
Ik heb een pc met Windows 7 Professional.
Ik zou graag het geluid kunnen opnemen om mezelf bij het zingen te begeleiden en me alleen op het zingen te hoeven concentreren.
Dat is alles.
Het liefst wel met een piano-geluid, overigens.

Volgens mij heb ik het een op mijn vorige pc wel voor elkaar gekregen met veel gepiel, maar ik weet eigenlijk niet meer zo goed hoe, en bovendien had ik ook toen al het idee dat het handiger moest kunnen.
Ik geloof dat ik toen een cd-tje met Ableton-software had geleend van een vriend. En daar had ik geluidjes voor gedownload.

Kunnen jullie mij helpen?

Alvast bedankt,
Laura
 
Wacht even, wil je nu het geluid van je keyboard gebruiken of je keyboard als midicontroller gebruiken en een virtuele piano op je pc aansturen?
Is het nummertje één: zeer simpel: kabeltje uit de stereo line out van je keyboard naar de line in op je computer (blauw), dan opnemen vanaf line in met een geluidsprogramma.
Is het mogelijkheid 2: als je het keyboard wilt gebruiken als midicontroller, moet je je keyboard met USB aansluiten op je pc, wat drivertjes installeren, en dan een piano VSTi downloaden/kopen. Er zijn er gratis genoeg te vinden. Dan moet je een miditrack in je DAW maken, je VSTi daarin plaatsen en dan kan je de midi signalen opnemen.
 
Tjee, Je vraagt lijkt makkelijk maar is het niet. De meeste onder ons willen juist programma's die zo veel mogelijk kunnen wat ze ook gelijk moeilijk maakt om te leren(vooral tijdrovend). Een niet zo uitgebreide en gemakkelijk sequencertje zou je moeten Googlen :( wat ook tijdrovend is.

Even gemakkelijk een pianotje opnemen kan maar je zal even wat tijd moeten investeren.

Hier kan je wat gratis/demo's programma's vinden:

www.reaper.fm
www.ableton.com

Je leert deze programma's het makkelijkst door de bijgeleverde videotutorials te bekijken en natuurlijk staat Youtube ook vol met video's.

Investeer even 2 uurtjes van je tijd om de video's te bekijken en als het niet lukt vraag het dan gewoon hier weer :)

Success.
 
Beste PsYcHomAnTiS en Verio,
Hartelijk dank voor jullie reacties!
Ik denk dat wat ik wil inderdaad eigenlijk niet is 'het pianogeluid opnemen', maar 'het keyboard als midicontroller gebruiken'. Want in dat laatste geval kun je denk ik ook makkelijker transponeren en versnellen en evt. een ander geluid aan de opgenomen tonen toekennen etc., toch?
Volgens mij heb ik Ableton al eens een beetje gebruikt, hoewel ik de videotutorials nog niet tegen was gekomen. Ik ga gewoon even lekker met Ableton aan de slag, en het een beetje uitproberen.
Ik had toen zelfs al een aardig pianogeluidje gevonden geloof ik. Ik heb de bestanden daarvoor vast nog.... even kijken.... Misschien was het '4front piano module' ofzoiets?
Ik ga gewoon aan de slag, hartelijk dank, en misschien tot ziens hier!
Laura
 
Back
Top