Veel positieve geluiden hier. Ik heb best een leuke avond gehad maar laat ik dan toch maar de advocaat van de duivel zijn:
Ik moet eerlijk zeggen dat het mij eigenlijk een beetje tegenviel. Je verwacht van iemand als Jarre (die toch conservatorium achter de rug heeft!) iets meer keyboardskills. Die solo op de liberation... auw, het stukje op de accordion was ook niet echt virtuoos en zoals renepla al zei, dat constante geram op die cymbals was ronduit irritant. De theremin viel me mee, dat was in Carré tenenkrommend, maar nu lukte het hem wel om er iets van een melodie uit te halen. Misschien moet hij eens een lesje bij Fay Lovsky moeten volgen, die kan wel goed op een theremin spelen. Daartegenover had hij wel hele goede hulpsinterklaasen meegenomen die veel goedmaakte. Vooral die gast aan de linkerkant was echt heel erg goed!
De lichtshow was wel mooi, zeker een stuk indrukwekkender dan in Carré, maar er had nog iets meer variatie in gemogen. Na een paar keer heb je steeds diezelfde laserstralen ook wel gezien. De laserharp vond ik erg gaaf! Dit was mijn vierde Jarre concert maar de harp had ik nog nooit gezien. Tof!
En dan het publiek. Die arme Jarre moest er tijdens de eerste helft van het concert enorm hard voor werken om mensen een beetje aan het klappen en in beweging te krijgen. Ik moet eerlijk zeggen dat dit een trend is die me de laatste jaren vaker opvalt bij concerten. Het Nederlandse publiek lijkt steeds matter te worden. Op het eind, toen mensen naar voren kwamen, was dat gelukkig wel beter en zag je de muzikanten opleven. Als je zelf ooit op het podium hebt gestaan weet je hoe belangrijk een enthousiast publiek is. Het was inderdaad grappig om te zien hoe de beveiligingsmensen zich geen raad wisten met al dat naar voren stormende publiek. Eerst probeerde ze het nog een beetje tegen te houden maar dat hebben ze al snel opgegeven
Ik vond de mix ook niet overal even tof. Belangrijke instrumenten waren vaak niet of slecht te horen. De LFO/lasergun geluiden in oxygene II bijvoorbeeld. Je kon zien dat Jarre ze wel aan het maken was met de VCS maar er was niets te horen. De Eminent was op cruciale momenten ook niet goed te horen. Ik zag Francis Rimbert op een gegeven moment ook wild gebaren naar de geluidsman dat er iets harder moest. Bij een openingsconcert verwacht je zit soort dingen maar de tour is al een tijdje onderweg en dan moeten de geluidsmensen dit soort dingen precies weten. Wat me wel positief opviel was het stereo beeld, erg gaaf gedaan en dat is best moeilijk in een grote zaal!
Edit: Oh ja, ik zou het bijna vergeten. Neemt ie een CS80 mee op tour en het enige wat ie ermee doet is een soort van noise shot geluid. OMG, dat is toch heiligschennis!