Jean Michel Jarre, zaterdag 27 november in Ahoy, Rotterdam

hmm, ik had 2 kaarten maar ben niet meer geweest omdat ik mijzelf echt niet goed voelde. Maar uit de gemengde reacties in dit topic kan ik opmaken dat het niet al te best was? Heeft Jarre zn beste tijd nu echt (helaas) gehad, en is er geen ruimte meer voor andere live muziek ipv van dance, hiphop en slappe popmuziek?

Ik was eigenlijk al eerder afgeknapt op dit concert vanwege een intervieuw met jmj in de metro, daarin vertelde hij dat hij graag met tiesto en armin v buren zou samenwerken omdat hij ook "zoiets als hun" doet. Beetje opportunistisch als je het mij vraagt. Ik snap dat de man weer populair wilt zijn onder de jeugd, maar opzich is dat toch helemaal niet nodig?
 
Mja, ik vond het zelf een erg goed concert, maar mijn referentiekader is wat klein met slechts 2 concerten van JMJ achter de rug :)

Ik heb Jarre wel eens eerder uitspraken richting de housescene horen doen, maar op wat projectjes van hem na nooit iets concreets van gezien.

Vind het verder ook niet belangrijk, gisteravond was een geweldig optreden met de oude tracks die hem beroemd hebben gemaakt, klaarblijkelijk is dat toch wat de fans willen horen en dat verloochent hij gelukkig niet.
 
Nounou major-hostes, ik lees weinig gemengdheid in deze reacties eerlijk gezegd. Op koekenbakker na lijkt iedereen een topavond gehad te hebben? En natuurlijk valt er altijd wat op of aan te merken. Jarre is god immers niet! Als ik jou was zou ik in ieder geval toch best balen!
 
Op het podium was prachtig oud analoog spul te vinden. Ik zag diverse synthi's, 4 eminents, een Arp 2500, een Moog modular en nog veel en veel meer analoog spul.
Het logistiek en het technisch onderhoud on the road lijk me echt ... :bekdicht:
 
Volgende week gaan enkele synthforum.be leden naar Antwerpen 8)
 
Veel positieve geluiden hier. Ik heb best een leuke avond gehad maar laat ik dan toch maar de advocaat van de duivel zijn:

Ik moet eerlijk zeggen dat het mij eigenlijk een beetje tegenviel. Je verwacht van iemand als Jarre (die toch conservatorium achter de rug heeft!) iets meer keyboardskills. Die solo op de liberation... auw, het stukje op de accordion was ook niet echt virtuoos en zoals renepla al zei, dat constante geram op die cymbals was ronduit irritant. De theremin viel me mee, dat was in Carré tenenkrommend, maar nu lukte het hem wel om er iets van een melodie uit te halen. Misschien moet hij eens een lesje bij Fay Lovsky moeten volgen, die kan wel goed op een theremin spelen. Daartegenover had hij wel hele goede hulpsinterklaasen meegenomen die veel goedmaakte. Vooral die gast aan de linkerkant was echt heel erg goed!

De lichtshow was wel mooi, zeker een stuk indrukwekkender dan in Carré, maar er had nog iets meer variatie in gemogen. Na een paar keer heb je steeds diezelfde laserstralen ook wel gezien. De laserharp vond ik erg gaaf! Dit was mijn vierde Jarre concert maar de harp had ik nog nooit gezien. Tof!

En dan het publiek. Die arme Jarre moest er tijdens de eerste helft van het concert enorm hard voor werken om mensen een beetje aan het klappen en in beweging te krijgen. Ik moet eerlijk zeggen dat dit een trend is die me de laatste jaren vaker opvalt bij concerten. Het Nederlandse publiek lijkt steeds matter te worden. Op het eind, toen mensen naar voren kwamen, was dat gelukkig wel beter en zag je de muzikanten opleven. Als je zelf ooit op het podium hebt gestaan weet je hoe belangrijk een enthousiast publiek is. Het was inderdaad grappig om te zien hoe de beveiligingsmensen zich geen raad wisten met al dat naar voren stormende publiek. Eerst probeerde ze het nog een beetje tegen te houden maar dat hebben ze al snel opgegeven

Ik vond de mix ook niet overal even tof. Belangrijke instrumenten waren vaak niet of slecht te horen. De LFO/lasergun geluiden in oxygene II bijvoorbeeld. Je kon zien dat Jarre ze wel aan het maken was met de VCS maar er was niets te horen. De Eminent was op cruciale momenten ook niet goed te horen. Ik zag Francis Rimbert op een gegeven moment ook wild gebaren naar de geluidsman dat er iets harder moest. Bij een openingsconcert verwacht je zit soort dingen maar de tour is al een tijdje onderweg en dan moeten de geluidsmensen dit soort dingen precies weten. Wat me wel positief opviel was het stereo beeld, erg gaaf gedaan en dat is best moeilijk in een grote zaal!


Edit: Oh ja, ik zou het bijna vergeten. Neemt ie een CS80 mee op tour en het enige wat ie ermee doet is een soort van noise shot geluid. OMG, dat is toch heiligschennis!
;)
 
Laatst gewijzigd:
JMJ Was veel te kort gisteren!!

OFF TOPIC : vonnnet buiten de enorme impressive gear die ie had staan echt verschrikkelijk slecht.
Die gast is blijve hangen in 19-noach.

enige toffe aan de show was dat ie ook echt daadwerkelijk LIVE met zn synthmuseum optreed....

Voor de rest is de show al zo' n 15 jaar exact hetzelfde...was gewoon zonde van het geld / tijd....
 
Bericht door een moderator:
Alle JMJ 27 Nov draden samengevoegd. Het houdt de gemoederen duidelijk bezig, maar drie draden over dit concert is echt niet nodig.
 
Zelf heb ik al aardig wat concerten bezocht. In 1993 en 1995 hele grote concerten waar ie met nog meer mensen op het podium stond, een staand publiek (kan niet anders met 1 miljoen mensen) en een enthousiaste Jarre. Wel veel playback...
Later probeerde hij meer live te doen en stond ie op een gegeven moment alleen met Rimbert op het podium. Geen sprankeltje enthousiastme te zien en inderdaad, hij kan zijn eigen muziek niet eens fatsoenlijk spelen.
Nu probeert ie met de theatertourne's wel alles live te doen. Zijn enthousiastme is wat doorgeslagen, want een zittend publiek is moeilijker op te zwepen dan wanneer iedereen staat.
Zijn kunsten op de theremin zijn duidelijk gegroeid. Ook de laserharp ging erg goed!
Ze solo op Oxygene 5 was gelukkig kort en wat daarna kwam was fantastisch. Heerlijk hoe laag die tonen gingen. Denk je dat het niet lager kan, kan het toch en wapperen je broekspijpen aan je benen.

De lasershow vond ik wel mooi, evenals de gewone belichting.

Ik had in eerste instanie niet zo'n goede hoop, maar het is me achteraf erg meegevallen en vond het mn geld waard. Maar nu wordt het wel tijd voor iets nieuws!
 
Dit was nu m'n 3e indoorconcert van jarre,maar ik hoop toch wel nog een keer een van z'n mega openluchtconcerten te kunnen genieten.
Maar af en toe heb ik het idee dat de jarre van de laatste jaren een dubbelganger is,en niet de echte.
Toen ik thuis kwam nog even Houston aan gezet,en het lijkt wel compleet iemand anders die daar staat,niet alleen uiterlijk maar ook het gedrag,echt totaal verschillend.
Ik heb het idee dat ie het vroeger allemaal veel serieuzer nam,zowel muziek als concerten.Maar desondanks wel een leuke avond gehad.
 
Back
Top