Zeer slechtziend: beeldscherm vormt barriere tussen mij en monitoren

als de TS heel erg bijziend is en niet kan convergeren gaat dat het niet oplossen, net als projectie dan niet werkt.

dit is wel behoorlijk lastig voor je, heb er nooit zo over nagedacht. wel wat ik zou doen als ik blind moest masteren, maar mixen en editen is heel andere koek...
 
Ik werk ook al een paar jaar met mijn monitoren achter me, gaat prima, af en toe omdraaien inderdaad, maar alleen tijdens het aanpassen van de mix.
 
mischien zeg ik iets heels stoms maar werkt zoiets mischien voor je?

http://gadgets4evb.nl/index.php?_a=viewProd&productId=145

Zo te zien is het probleem voor de topicstarter dan ook niet de grootte van het scherm, maar de afstand. Zo'n bril laat het met lenzen lijken alsof het scherm erg ver weg is, dus dat werkt helaas niet. Ik heb wel eens een prototype VR-bril gezien voor ernstig bijzienden; die simuleert een monitor die heel dichtbij staat en beweegt met je hoofd mee. Dat zou een oplossing zijn, maar dat ding lijkt nog altijd niet op de markt te zijn...
 
simpel...
leg gewoon je flatscreen horisontaal, alsof je een boek leest.
Zo kijk je naar beneden en heb je geen barriere.
 
Een 25,5" of 27" monitor is een scherpere oplossing dan een (goedkopie) 32" lcd-tv. Het beeld van een lcd-tv is wel groter maar zeker niet scherper als je hier een pc op aansluit. In mijn vergelijking waren beide apparaten van samsung en kostten een rib uit mijn lijf, geen goedkope shit modellen dus. :D
 
de resolutie van die bril is wel om te janken.

duke3d_000.png
 
@Pelican:
Moet je ook zo dicht op je beeldscherm zitten als je software als Zoomtext of Supernova Magnifier (voormalig: Lunar) gebruikt? Ik ben helaas ook van dergelijke software afhankelijk en heb (mede) om die reden besloten helemaal geen computer te willen gebruiken bij m'n muziek. Ik zie naast de genoemde koptelefoon nog een mogelijke optie, en dat is een beeldscherm aan een beweegbare arm. je kunt het scherm dan naar je toe halen als je daar behoefte aan hebt, maar ook meer naar de muur bewegen als je ruimte nodig hebt om te luisteren. Aangenomen tenminste dat je niet tegelijkertijd luistert en het beeldscherm gebruikt.
 
Mannen, bedankt voor al jullie suggesties!

Twee vragen.
!. Als ik de luisterhoek groot maak (waarvan akte Martijn W) is het dan niet nog steeds een probleem dat het scherm voor mijn gezicht zit? Ook al heeft geluid redelijk vrij baan, er is nog steeds een relevant gedeelte niet toegankelijk.

2. In hoeverre is monitors achter me plaatsen een verantwoorde keuze qua goed de definitie van het geluid horen? Hoe betrouwbaar is dit?

Vooralsnog verwacht ik dat ik een goede koptelefoon ga aanschaffen. Werk veel 's nachts en heb te weinig geld voor het compleet omgooien van mijn productieomgeving.
 
Mannen, bedankt voor al jullie suggesties!

Twee vragen.


2. In hoeverre is monitors achter me plaatsen een verantwoorde keuze qua goed de definitie van het geluid horen? Hoe betrouwbaar is dit?

op zich is het geluid wat uit de monitors komt, afhankelijk van de soort monitors/ de wijze waarop een monitor het best tot z'n recht komt varieerd, ( bv kort tegen de muur, of juist vrijstaand bv ). als de monitor gewoon een betrouwbaar geluidsbeeld in de ruimte projecteert , dan is dat in ieder geval oke.

hoe jij die interpreteert is ook een kwestie van wenning . puur fysiologisch is er natuurlijk een verschil tussen van de voorkant of van de achterkant horen, echter als je je monitors leert kennen, moet dat prima te doen zijn.
ik heb zelf ( wegens plaatsgebrek ) een set voor en een set achter me staan ( dynaudio bm15p versus spirit abs2 ). schakel eigenlijk zonder veel problemen om , ter vergelijking.
als de mix al klote klinkt , dan ligt dat meer aan mij , dan aan de speakerplaatsing.
tis niet perfect, maar er is heel goed wat fatsoenlijks mee te doen. zeker als je ook nog soms de koptelefoon erbij pakt voor plaatsing in de ruimte en ter algemene check.
 
@ sunny-pedaal, ok, dat is goed om te weten. Thnx. Op dit moment is het niet mogelijk om monitors achter me plaatsen, heb de gear niet. Ik moet sowieso de hele akoestiek van de ruimte hier doorlichten. Kijk ik niet erg naar uit :(

M.b.t. VR-bril: een vriend van me zit in die business, hij maakt VR-simulaties voor defensie. Ik ga hem 'ns vragen of hij niet nog een brilletje heeft liggen wat direct op je oog projecteert... je weet maar nooit :-)

@audio-collage: braille-regel en text-to-speech zijn in mijn optiek geen serieuze hulpmiddelen. Daarvoor functioneren ze te slecht. Heb met beide gewerkt en is bij beetje tekstverwerken al uiterst onpraktisch.

@c-klein: mogelijk. Ik vermoed echter dat door de ernst van mijn beperking het scherm als het ver af staat zo vaak moet worden uitvergroot dat het compleet dodend is voor m'n overzicht.
Monitor-arm, goed idee! Gebruik ik nu ook om m'n op ooghoogte te krijgen :). In een nieuwe setup kan ik dat vast wel regelen dat ik 'm uit het veld van de monitors haal. Heel obvious eigenlijk, bedankt voor de tip. Kan ik een nieuwe setup bouwen in combinatie met een goede headphone.
 
Mannen, bedankt voor al jullie suggesties!

Twee vragen.
!. Als ik de luisterhoek groot maak (waarvan akte Martijn W) is het dan niet nog steeds een probleem dat het scherm voor mijn gezicht zit? Ook al heeft geluid redelijk vrij baan, er is nog steeds een relevant gedeelte niet toegankelijk.

2. In hoeverre is monitors achter me plaatsen een verantwoorde keuze qua goed de definitie van het geluid horen? Hoe betrouwbaar is dit?

Vooralsnog verwacht ik dat ik een goede koptelefoon ga aanschaffen. Werk veel 's nachts en heb te weinig geld voor het compleet omgooien van mijn productieomgeving.

1 is de luisterhoek groot, dan is het stereo beeld niet goed. Dat is zoals een koptelefoon. Maar je zit nog steeds met de hele sterke reflecties van je beeldscherm. Die zorgen voor zeer sterke kam filter werking, dus geen goed frequentie bereik.

2 Zet je de monitors achter, dan is het stereo beeld beter, maar je blijft de sterke reflecties van je beeldscherm houden.

Enige juiste oplossing in dit geval is een koptelefoon.
 
Alright, headphones it is.
In de toekomst ga ik een akoestishc verantwoorde ruimte bouwen. Mogelijk kan ik daar een scherm integrereren wat ik makkelijk op zij kan plempen of naar beneden, zoals @barno. Waarvan akte. Thnx!
 
Back
Top