Het SCHONE Synthese van een Stem Thread

Nee, hoe meer je erover nadenkt , hoe makkelijker het word.
Het kost mischien wat tijd, maar als iedereen zijn steentje bijdraagt...

De reden waarom ik voor vocal filter kies over een oscillator is omdat er mooie overgangen tussen klanken kunnen zijn, en ook nog veschillende pitch mogelijk voor de klemtoon.

Nee, hoe meer ik erover nadenk hoe moeilijker het wordt.
Ik kom steeds meer dingen tegen nu ik even aan het nadenken ben hoe woorden worden uitgesproken.
Best wel vreemd als je gaat nadenken over de meest simpele dingen die er zijn.

De koffiemachine was destijds een enorme sprong in de spraaksynthese.
Dat het in een museum stond en dat er zoveel achter het apparaat aan wordt gejaagd geeft wel aan hoe ingewikkeld het is om spraak op een analoge elektronische manier voort te brengen.
 
Alles wat we al gevonden hebben hoeft niet meer over nagedacht te worden !
Hoezo kan ik mn eerste post niet editten en wat letters toevoegen ???
 
Mn monomachine heeft de VO-6 machine in zich, waarmee je voice synthese kunt doen :).
Ook erg leuk maar zelfs met kant-en-klare basisklanken nog een draak om te programmeren.

-C-
 
A.u.b. als U niets toe te voegen heeft aan de synthese van een stem, zeg dan niets.
Ga niet intressant doen met onzin opmerkingen ik probeer dit serieus te berijken.
Ga dus geen filmpjes of fotos laten zien ( tenzij het stemsynthese is ) of linken naar onzin!!!
En ga ook niet praten over je persoonlijke leven, hoe zieleg kun je zijn.

Ik hoop dat jullie geen nutteloze onzin posten, greetz

Lees nu net je startpost ff door.. denk dat je wel wat meer te editten hebt dan die paar letters.

-C-
 
Nee, hoe meer ik erover nadenk hoe moeilijker het wordt.
Ik kom steeds meer dingen tegen nu ik even aan het nadenken ben hoe woorden worden uitgesproken.
Best wel vreemd als je gaat nadenken over de meest simpele dingen die er zijn. ...
Waarmee aangetoond is dat de menselijke spraak een zeer complex gebeuren is. Dat we het allemaal kunnen zegt nog niet dat het simpel is :D

En dan hebben we het alleen maar over het fysieke deel van de spraak!
Taal en vooral inhoud laten we gemakshalve nog weg! ;)

Dat was de reden dat ik Portables gedachtengang wat naïef vond...
Dus, Portable, ik denk dat het onbegonnen werk is en wat haalbaar is bestaat al.

Wout

Grappig, mijn tekst kan ik editten...
Maar ik heb dan ook een ForumFactor van 101!
;)
 
Nu zit ik te denken.
Je hebt hele vette reverb apparatuur die de reverb in een bepaalde ruimte kan meten, opslaan en dan te gebruiken is.

Als je vergelijkbare technologie ontwikkelt om de impulse van een mond te meten tijdens spraak, dan is de weg vrij naar stemsynthese... of denk ik nu te simpel?

-C-
 
Wat ik bedoel is dat je de stand van de muren meet per klank. Dus bij elke klank een snapshot.

-C-
 
Ergens op het net, sorry je moet dan echt naar google toe -maar 't zal het waard zijn I promise- staat een filmpje over een spraakcomputer die door een vrouw wordt aangestuurd.. een zwart-wit filmpje, jaren 60 gok ik (kan eerder zijn)

De vrouw is waarschijnlijk prof. datatypiste o.i.d. omdat ze haar gekozen hebben om het apparaat te bedienen.. iig, ze zit achter een apparaat die ze met 2 handen bedient, 1 hand voor de klinkers en de andere voor de medeklinkers.

Ze is zeer kundig op het ding en kan er heuse zinnetjes mee maken.. naast haar staat een man, in professorpak natuurlijk, en die stelt haar een simpele vraag, zij antwoord dan met de spraakcomputer.

Wie weet er welk filmpje ik bedoel ?? Volgens mij was het niet H.A.L. aangezien dat een spraaksynthesizer was, het apparaat in het filmpje werd echt met de hand bediend maar echt geen idee meer hoe / waar / wie.. is lang geleden dat ik die zag, volgens mij zelfs via dit forum uit linkje van iemand.

Als je 'm vind, check het filmpje goed, daar zie je de basis van wat jij wilt doen zo'n beetje (ja, toen al.. )

Het mooi van dqat filmpje vond ik, is dat je daar goed ziet wat de interactie is tussen de klinker en medeklinker, hoe ze dat bediend.
 
Laatst gewijzigd:
Heb je trouwens al eens proef op de som genomen, door een eigen "aaah" op te nemen en dat te analyseren? In zowel de frequency analyzer als de spectral analyser met bijv. wavelab / cool edit / audition / etc.. in de spectral-view kan je makkelijk de grenzen van de frequency band eruit pikken dan met een frequency analyzer; maar da's persoonlijk.

Als het goed is zou je die banden die je instelt op je 3 bandpass filters enigzins terug moeten zien in je analyse + nog meer natuurlijk.. zo kan je mss nog meer banden instellen a.d.h.v. wat je ziet in de analyse voor een echter resultaat.. hmm dat ga ik vanavond zelf eens proberen :P
 
Nee hè, heb ik weer tegen mezelf zitten praten.. wil niet echt vlotten met dit topic hè?

Iemand nog een idee welk filmpje ik bedoelde van die spraak-computer?
 
Stook het vuur nog even op.
Allemaal de koppen bij elkaar en binnenkort een nederlands sprekende ROBOTSTEM !!!! hoera
 
dat kan niet, een stem genereerd niet slechts 26 losse letters maar vele overgangs geluiden... je zou, als je het toch zou willen, al die overgangen moeten samplen incl. de vele pitchbends... en dan ben je er nog niet want dan moet je woorden nog gaan interpreteren en alle losse samples weer naadloosch samenvoegen...



volgens mij moet de tietel zijn: "De SCHONE Synthese van een Stem"... hij's nu vrij mocro's nl...
 
Volgens mij is het tamelijk simpel, alleen kost het heel veel tijd om alle klanken te maken. Als je de toonhoogtes ook wilt doen wordt het echter een ander verhaal...

Ik vond het een leuk idee en begon met de A. Toen de B. Maar de B is ook de M dus maakte ik eerst de M. En voordat ik het wist ontstond deze zin.. Wie verstaat het? :)

Allemaal met een zaagtand of ruis, en 3 filters. De tweede keer pitch ik het zaakje handmatig... Er waren 9 klanken nodig voor dit zinnetje.
 

Attachments

  • nl stem robot.mp3
    60,3 KB · Bekeken: 119
Back
Top