Het SCHONE Synthese van een Stem Thread

Portable Studio

Stamgast
Lid sinds
7 april 2010
Berichten
212
Hier overnieuw een thread over synthese van een stem.

A.u.b. als U niets toe te voegen heeft aan de synthese van een stem, zeg dan niets.
Ga niet intressant doen met onzin opmerkingen ik probeer dit serieus te berijken.
Ga dus geen filmpjes of fotos laten zien ( tenzij het stemsynthese is ) of linken naar onzin!!!
En ga ook niet praten over je persoonlijke leven, hoe zieleg kun je zijn.

Synthese van een stem tot zo ver wat berijkt is in de vorige threat :

Een vocal filter is 3 filters op de juiste frequencys.
Hiermee kunnen tonen als 'A' 'E' 'U' 'I' 'O' gemaakt worden.



Hier het alfabet van samengevoegde kennis van de mensen van dit forum :

A : klank
B :
C : klank
D :
E : klank
F :
G :
H : Volume-aanpassing van volgende of vorige klank.
I : klank
J :
K :
L :
M :
N :
O : klank
P :
Q :
R :
S :
T :
U : klank
V :
W :
X : combinatie van 'K' en 'S'.
Y : combinatie van 'I' en 'J' of nog niet in gebruik.
Z :

De letter H is puur en alleen de fade in of out van de volgende of vorige klank.

Ik hoop dat jullie geen nutteloze onzin posten, greetz
 
Verder schreven mensen over formant synthesis om klinkers te berijken.
En nog een andere methode.
Klanken zijn geen probleem meer mensen.
 
Eigenlijk begrijp ik niet helemaal waar je naartoe wilt.
Waarom zou je een synthesizer willen laten praten ?
Er zijn zat programma's die "text to speech" doen.
Bijvoorbeeld: http://www.acapela-group.com/text-to-speech-interactive-demo.html
Dat is toch veel gemakkelijker.
Of huur iemand in die kan praten en/of zingen.
Dat scheelt een hoop progammeerwerk.

Ergens heb ik nog een schema liggen van een apparaat dat ooit in het Evoluon in Eindhoven stond.
Dat apparaat kon "koffie" zeggen. Best wel een ingewikkeld schema kan ik mij herinneren.
Het bestond eigenlijk uit een 4-tal schakelingen die elk een bepaalde letter konden "uitpreken".
Die apparaten waren middels een andere schakeling in een sequence geplaatst met hier en daar een VCA om de overgangen wat mooier te laten verlopen.
 
... Ergens heb ik nog een schema liggen van een apparaat dat ooit in het Evoluon in Eindhoven stond.
Dat apparaat kon "koffie" zeggen. Best wel een ingewikkeld schema kan ik mij herinneren.
Het bestond eigenlijk uit een 4-tal schakelingen die elk een bepaalde letter konden "uitpreken".
Die apparaten waren middels een andere schakeling in een sequence geplaatst met hier en daar een VCA om de overgangen wat mooier te laten verlopen.
Sorry, porto, maar ik reageer toch even.

De koffieschakeling.
Een tiental jaren geleden heb ik een onderzoekje gedaan waar dat apparaat gebleven was. Phillips wist van niets, maar uiteindelijk kwam ik bij het TTC in Delft terecht, vlak voor de opheffing. Daar bleek het te liggen, althans, dat dacht men. Het was er ook, maar net een week eerder weggegeven aan een groep beeldende kunstenaars. Die groep wist ik ook te vinden.... Maar net een paar dagen eerder gesloopt en gebruikt voor, in mijn ogen afschuwelijk, beeld, maar dat kan ook uit teleurstelling zijn ontstaan...

Maar jij hebt het schema nog?
Bewaar het zorgvuldig. Misschien heb ik ooit nog eens zin om wat te knutselen...

Wout
 
Mokum en Wout , graag alleen nuttigge informatie zodat het overzichterlijk blijft voor de mensen die met spraaksynthese bezig zijn/gaan.
greetz
 
Ik denk dat als je echt iets wilt doen met analoge spraak-synthese dat je moet zorgen voor een aantal elektronische blokken die elk een bepaalde letter of delen ervan kunnen "uitspreken".
Door deze schakelingen achterelkaar te plaatsen via een soort sequencer kun je hele woorden of misschien zelfs zinnen maken.
Eigenlijk dus hetzelfde principe als de koffiemachine in het Evoluon.
Maar ik denk dat het nog best een ingewikkelde klus zal worden.
Een S is bijna hetzelfde als een Z. Een Z is eigenlijk bijna een S maar dan met een soort brom erdoorheen.
En zo zou je elke letter kunnen benaderen.
Om een Z te maken heb je dus een ruisgenerator nodig die de SSSSSS maakt. Dan heb je een toongenerator nodig die een lage toon voortbrengt. Beide sounds moet je dan summen in de juiste verhouding en je hebt een Z.
Filters moeten er dan weer voor zorgen dat je de A E I O U sounds gaat krijgen.
Al met al een hele klus.
Hoe meer ik erover nadenk hoe moeilijker het wordt,....
 
Laatst gewijzigd:
Nee, hoe meer je erover nadenkt , hoe makkelijker het word.
Het kost mischien wat tijd, maar als iedereen zijn steentje bijdraagt...

De reden waarom ik voor vocal filter kies over een oscillator is omdat er mooie overgangen tussen klanken kunnen zijn, en ook nog veschillende pitch mogelijk voor de klemtoon.
 
ja maar zo moeilijk is het niet toch?

6 schepjes koffie en dan heet water door de filter.
Na 1 slok heb je al een prachtig 'aaaah' gegenereerd

-C-
 
:koffie: goed plan!
 
Het koffie apparaat was niet obscuur, maar in electronica land en bij iedereen die electronisch met stemgeluid bezig was een waar 'landmark'! Niets te vinden op het net? Dacht het wel! Sinds een half uurtje weet ik dat het nu in Ontario staat. En misschien komt het schema ook nog boven water, want ik heb ook iemand gevonden die het ergens heeft. Dus zoeken heeft zin!
Er over schrijven ook, dus, nogmaals sorry Portable, maar er ging zeer zinnige informatie voorbij :D

De kracht van ieder forum.
Bedankt Mike!

Wout
 
Portable, misschien vind je deze wel interessant.
Een opname uit het Evoluon te Eindhoven, waarbij drie dingen te horen zijn, namelijk de KoffieMachine, maar er tussen door de spraak formant machine. Dat was een soort tekenbord-iniaal-systeem dat alle mondklanken kon maken. Beide apparaten stonden naast elkaar.
Het fragment eindigd met de Evoluon tune.

Opname waarschijnlijk nog voor 1970.

Wout
 

Attachments

  • Koffie_Machine_Evoluon.mp3
    473,1 KB · Bekeken: 139
Lekker met die dramatische scifi-geluiden er tussendoor ;).
geeft een beetje het buck rogers gevoel.

-C-
 
Erg gaaf. Dat waren nog eens tijden.
 
Back
Top