Monotron filter mods

renepela

Ouwe rot
Lid sinds
27 januari 2005
Berichten
2.014
Locatie
Barendrecht
Al een tijdje zou ik een LP en HP MS-20 filter gebaseerd op het Korg 35 IC in mijn modular willen hebben.
Kennelijk ben ik niet de enige die dat een mooi filter vindt, want Korg heeft een tijdje geleden de Korg monotron uitgebracht met een Filter dat gebaseerd is op de Korg IC 35.

Ik heb zelf geen monotron, maar ik vraag me af of dat ding te modden is.
Ik zou bijvoorbeeld de monotron pcb eruit kunnen halen en achter een paneel voor in de modular kunnen hangen. De LFO en VCO van de monotron kunnen me verder gestolen worden.
Uiteraard moet ik het filter wel vanaf een frontpaneel kunnen bedienen.
Ik heb dan een een knop nodig voor de cutoff, de resonance en wat CV's om bijvoorbeeld een envelope naar toe te sturen.
Die cutoff en resonance knop zit natuurlijk al op de bestaande pcb, maar vooral CV ingangen en "depth" knoppen voor de CV lijken me lastig.
Bovendien zal die pcb wel helemaal in smd zijn opgebouwd wat modden nog lastiger maakt.

Heeft een van jullie heel toevallig al eens gekeken naar de "modbaarheid" van de monotron?
Kan het monotron filter trouwens ook als HPF gebruikt worden?
 
CV input zou geen probleem moeten zijn als hij nu LFO->Filter kan doen. Depth is niks anders dan een soort volume-pot voor de CV input, dus CV jack -> depth pot -> printplaat.
 
zelf een korg35 filtertje bouwen is waarschijnlijk makkelijker en minder werk.

ik dacht dat de monotron voornamelijk SMD was, erg veel gepiel dus, met een grote kans op mislukken.

:koffie:
 
Volgens mij is deze makkelijk om te bouwen, kijk maar op Youtube monotron Mod
 
Ik denk dat het grootste probleem hem in het feit zit dat het allemaal SMD is. Het wordt denk ik lastig om te bepalen waar bepaald aansluitpunten zitten en welke printbaantjes (misschien wel meer dan twee lagen) ik eventueel door zou moeten krassen om bijvoorbeeld de bestaande oscillator en LFO van die monotron van de filterinput te halen.

Grootste uitdaging is echter misschien nog wel de filter ook geschikt te maken voor HPF. De MS20 is juist zo bijzonder vanwege de combinatie van een HPF en een LPF. In feite is de Monotron nu meer een MS10 dan een MS20.
Eigenlijk heb ik dus twee monotrons nodig en dan wordt het misschien een net wat te duur grapje, maar als ze ooit tweedehands voor een prikkie op marktplaats komen dan wordt het misschien wel leuk. Een originele Korg 35 IC is simpelweg niet meer te vinden anders ging ik daar wel voor.
 
zelf een korg35 filtertje bouwen is waarschijnlijk makkelijker en minder werk.

Dat blijkt nog tegen te vallen. Van het latere MS-20 filter is wel e.e.a. te vinden en zo'n soort filter ben ik al aan het bouwen, maar een perfecte Korg 35 kloon blijkt toch lastig te zijn. Jurgen Haible heeft iets gemaakt, maar meer op het gevoel. Hij heeft zeg maar een zeer goed overwogen gok gemaakt.
 
het moet idd niet al te moeilijk zijn om een monotron om te bouwen naar 'n module. Ik heb daar ook al over lopen nadenken.

de monotron voornamelijk SMD was, erg veel gepiel dus, met een grote kans op mislukken
ja en nee. het is idd SMD maarrrr.... alle interessante punten zijn duidelijk aangegeven en prima te solderen. doe maar eens een Google op 'monotron PCB' dan kun je zelf zien: de ontwerper heeft overduidelijk rekening gehouden met modificatie-wensen. Waarvoor alle lof richting Korg want helaas zullen de meeste bedrijven zoiets nooit doen.
 
vcf 35

vcf 35

Hey,

Op het web staat een verslag van tim stinchcombe waarin de schema's van de VCF 35 staan. Hiermee is een filter volledig na te bouwen wat ik al meerdere keren gedaan heb net als de VCF 35 modules klonen. Zo een kloon klinkt perfect als het origineel (getest door de kloon VCF35 in een MS10/20 te zetten). Zowel ik als de eigenaar van de MS synth konden het verschil niet horen... De VCF35 filters zijn ook makkelijk switchable te maken tussen LFP en HPF (zoek op mijn recente posts in een thread over gemodde MS synths gestart door monotron).

Heiko
 
Heb je toevallig de pcb layout van die VCF 35 printjes die je hebt gebouwd heiko? Of heb je het allemaal op gaatjesbord gemaakt of zo?
 
http://www.gearslutz.com/board/elec...korg-monotron-pro-cv-sequencer-real-fake.html

hier in het engels nogwat over de korg monotron : mischien heb je er wat aan

en hier een zlefgebouwde korg monotron modular system

p2.jpg
 
ps ja ik heb ook wat gegoolged maar ik ben nog geen site tegengekomen met een edutorial : iemand die met fotos enzo uitlegt wat de truukjes zijn om de monotron te modden : lang zal het niet duren voordat iemand dat doet denk ik want heel internet staat er mee vol over dit onderwerp....
 
Ik denk dat dat met name komt omdat men ervan uit gaat dat als je SMD-spul gaat modden je wel enigzins weet waar je mee bezig bent.
 
Ik denk dat dat met name komt omdat men ervan uit gaat dat als je SMD-spul gaat modden je wel enigzins weet waar je mee bezig bent.

ha nee ik heb wel eens smd gemod : is niet zo superingewikkeld : ja het is allemaal miniatuur dus je moet een soldeerbout hebben met een scherpe punt en vaak wil de soldeer niet gelijk pakken dus moet je het te solderen puntje lakvrij maken..... ( wat best nogwel lastig is maar niet geheel onmogelijk maar het is wel gemiere****** op de vierkante milimeter )

ook lekker werkt het dus de juiste soldeertin in huis te hebben ( van een dunste soort dus dat je niet gelijk hele klodders soldeer op je print hebt )

sommige chips die kunnen niet tegen spanning : ja en sommige gare soldeerbouten die hebben teveel lekspanning en dan kan je een chip opblazen .... ik weet niet of de monotron hier ook gevoelig voor is......

niet elk type draad werkt even lekker ( naar de potmeters toe enzo ) dus dat is ook nog iets wat je in huis moet hebben : draad dat dun is en ook nog eens het soldeer lekker pakt.......zelf heb ik wel eens een synth gerepareerd en toen zelfs met het allerdunste koperdraad gewerkt wat ik kon vinden : om helemaal gek van te worden (priegelwerkje ) maar het werkte dus.....

dan is het ook nog eens zo dat als je een draadje hebt gesoldeerd aan de print vast dat het sneller loslaat : dus dan moet je als het eenmaal werkt een druppeltje secondelijm erop doen ( deed ik zodat het muurvast zat en dan trek je de printplaat niet kapot ) ( als je eenmaal een stukje printplaat hebt losgetrokken dan is het vaak een hele lastige klus om nog een goed punt te vinden om verder te werken )

ja en je moet klein kunnen kijken ( of anders met een vergrootglas werken ) en ook nog eens stabiele handen hebben....... die niet teveel trillen.....

echt superveel verschilt het niet van ouderwetse electronica..........ja je kan zelf proberen zoals topicstarter wil de vco te isoleren en uit te schakelen : mischien te proberen zonder schema met een kansje dat je het fout doet eventueel :

ja dus een schema erbij werkt wel lekker...... dan zit je in een keer op de juiste plek en gaat er nix fout.......

de monotron is ook nog eens een vrij simpelel schakeling dus ja dat scheelt alweer een jas.....
 
Laatst gewijzigd:
Toen ik het topic begon realiseerde ik me niet dat ik twee van de monotrons nodig zou hebben om een MS20 filter te krijgen. De MS20 heeft een LPF en een HPF namelijk. De monotron is natuurlijk niet zo heel duur, maar net te duur om er even twee te kopen om daar mee te experimenteren.
Dan is het idee van J.Baars en Heiko toch beter. Zelf een clone maken.
 
ha ja dat weet ik ook niet : veel verschilt het ook niet : heb de monotron te koop zien staan voor 35 en is dus ook niet zo superduur.....

ps als je een korg filter hebt gevonden die makkelijk is in het bouwen laat het dan even weten op SF dat vind ik ook wel cool om te weten .....
 
de monotron PCB heeft redelijk soldeer-vriendelijke punten met daarbij een duidelijk label. zie foto !
 

Attachments

  • solder_points.jpg
    solder_points.jpg
    53,1 KB · Bekeken: 57
ikke niet... deze heb ik ergens van de internets dus die andere kant is misschien ook wel te vinden? Google Images is your friend.

Maar het punt is natuurlijk dat die foto duidelijk maakt dat de monotron PCB juist behoorlijk "mod vriendelijk" is. Helaas heb ik zelf twee linkerhanden en een lui oog... damn!

Grootste uitdaging is echter misschien nog wel de filter ook geschikt te maken voor HPF
" You can always make a HPF by flipping the phase on the source signal and mixing it with the output of the filter (which I guess is only an option if you’re using it to process external audio and only if you’ve got something to flip the phase with). Hack a patch point between the VCO and VCF and away you go."
 
Back
Top