vocoder reaktor

die voice module de bovenste output, is poly en geeft net zoveel outputs alsdat je voices hebt gekozen.
(instument properties : voices)
de truuk is, dat de eerste voice waarde 1 heeft, de tweede 2, en de derde 3 ect ect.
daarmee kan je rekenen,
Haha, dat is een leuk ding.
Dus als ik het goed heb, voor elke toets die ik indruk verhoogt die vcs, en wordt telkens een 'virtuele copy'
aangemaakt die met een ander filter-frequentie werkt omwille van de deler die per extra toets één verhoogt.
ik deel de bandbreedte (0 to 15000 HZ) door het aantal stemmen (2e output vd voicemodule)
iedere band is dan bijv 500. dat vermenigvuldig je met die poly output,
en dan krijg je op eens 500, 1000, 1500, 2000 ect, en die gebruik je om de frequenctie (soms omrekenen naar P(itch) van het filter in te stellen.

je hoeft dus maar een keer een band te maken, zoals in plaatje , in Reaktor herhaald hij zichzelf net zoveel als je voices hebt.
net als bij een poly synh.
Ja ik zal die outputs eens verder moeten bestuderen :
V is dus het aantal stemmen in gebruik (idem aan instument properties : voices).
Vcs het volgnummer van de laatst toegevoegde/gebruikte stem (4 indien een akkoord van 4 noten gespeeld wordt).

Thanks voor het ensemble.
 
hier een beter versie, waarbij je 127 (pitch) deelt door aantal voices,
en dan heb je meteen de jusite P waarden voor filter, en op een of andere manier kloppen de getallen dan beter . klinkt dus beter ook.

reden waarom mn cpu over the roof gaat is omdat ik de voice info niet heb gebruikt .
 
er zit trouwens een hele goede vocoder in reaktor heh?
32 banden geloof ik. die voldoet prima,
maar zelf maken is leuker, want dan leer je weer dingen die bij andere ideeen van pas komen.
 
er zit trouwens een hele goede vocoder in reaktor heh?
...
Die van Lazyfish bedoel je denk ik ?
('K kan hem niet testen momenteel omwille van hardware mixer herstel, zoals verteld).
Zover ik me herinner werkte die goed maar de opbouw is haast onbegrijpelijk
en net dat vind ik zo spijtig om iets bij te kunnen leren.
Weet jij daar meer over ? Ik heb met weinig succes al wat naar tut's gezocht over deze,
die man zou een zeker Peter Kirn zijn (woont en geeft cursussen in Amerika...bij de cowboys ;-).
Nu ja, vroeg of laat vind ik wel eens hoe die het doet, hoop ik.
 
Vraagje over de voice info module , was onlangs een ensemble aan het bestuderen ' animah van lzayfsih ...en is eigenlijk een filterbanck bestaande uit 32 banpass filets , maar het vreemde is dat het aantal bandpass filters wordt bepaald door het aantal voices van het ensemble , terwijl er maar 1 filter module aanwezig is .
Ik snap de voice info mod. wel ..uniqye value output voor elke voice ( voice 1=1 , voice 2 = 2 etc ) , en het aantal voices output ...maar hoe kan het aantal voices ( in dit geval 32 ) 32 bandpass filters moduleren in 1 enkele filter .
Hoe kan je 32 verschillende cut off points halen uit 1 enekele filter d.M.V. de voice info module ?
Maakt die dan virtuele copies van het filter ?
 
Ik vermoed dat dit is omdat Reaktor 32 parallelle filters aanmaakt, 1 voor elke voice. Elke voice krijgt een unieke waarde mee en daaraan wordt een bepaald filter cutoff gekoppeld (Bijv. Voice1: kanaal 1, cutoff P, Voice2: kanaal 2, cutoff p\2).

Daarom heb je in het filters macro na de filters twee audio voice combiner modules. Die brengen het polyfone parallelle signaal terug naar 1 kanaal. Anders zou je na de filters ook nog eens 32 waveshapers hebben. Nu is er maar 1 monofone voor elk stereokanaal.

Laat je niet vangen door de beschrijving polyfoon en monofoon. die duiden enkel aan dat het om parallelle en seriele verwerking gaat.
 
elke module die poly is, daarvan zie je er een, maar in Reaktor zijn er net zoveel als voices.
de truuk van voice info is, dat er een polyfoon draadje uitkomt, de waarde van voice 1 = 1, 2 =2, 3=3 ect.
zo kom je aan waarden, wil je die per voice aanpassen dan is dit een handige truuk.

maak een eventtable met op x netzoveel stappen als voices die je wilt gebruiken.
bijv. 16. nu sluit je de voiceinfo uit aan op de read x, uit de uitgang komt nu de waarde van je table.
voice 1 = x1, voice 2 = x2 ect.

ik gebruik een system info om de read te updaten met de control clock.

http://dl.dropbox.com/u/7868215/voice%20info.ens
 
jammer van de eventtable is. dat je de waarden niet gemakkelijk kan opslaan in een snapshot.

als je met een vast aantal stemmen werkt, kan je ook losse knoppen gebruiken,
en de waarden toewijzen een een stem met to voice modules.
http://dl.dropbox.com/u/7868215/to voice.ens
 
Laatst gewijzigd:
stevaux hier een poging om je vocoder ensemble m.b.v. het klavier te sturen (VP330 emulatie) :
* een 'toonvaste' carrier : zaagtand + noise... (zouden dus beiden beter monofoon zijn)
* enkel die filters openen (met gate element), die een overeenkomstige toetsaanslag kregen.

Ideeen, commentaar en verbeteringen welkom.

Verder nog een vraagje : welke modules zijn wel monofoon (buiten die to voice, audio voice combiner en voiceinfo dan) ?
Ergens een verwijzing naar overzicht in de handleiding ?
 

Attachments

  • 2010 08 vocoder poly opzet mandyleigh V3.zip
    4,9 KB · Bekeken: 64
Back
Top