MIDI controller(s!) setup (voor Ableton)?

ropstah

Professioneel amateur
Lid sinds
17 juli 2007
Berichten
71
Hey,

ik 'zit' met 2 MIDI controllers, een Keystation Pro 88 en een PadKontrol. Ik raak een beetje in de knoop in m'n hoofd met wat er nu precies aan de hand is op het gebied van MIDI signalen...

Ik heb wat lopen kloten met de presets op beide apparaten. Scene (preset) 1 op de PadKontrol regelt transport en navigatie + basis acties (launch scene, clip) op de clip view (Mackie control Emulatie). Op de Keystation gebruik ik preset 1 omdat dan de faders automatisch werken op kanaal 1-8 & het master kanaal. De transport buttons heb ik gewijzigd naar andere CC's omdat ze eerst program changes uitstuurden... Nu zitten die ook gemapped op de tranport in Ableton.

Maargoed, that's it. Omdat ik de Keystation als control surface heb aangeklikt wordt ie steeds geautomapped aan de VST die ik selecteer. Maar heel soms doen een paar van de rotaries iets, maar eigenlijk moet ik alles handmatig mappen en zijn deze mappings weer weg als ik een VST verwijder/opnieuw toevoeg. Wat ik ook merk is dat de controls op de apparaten (pk + ks) soms conflicteren.

Hoe moet ik de apparaten nou instellen om er het best gebruik van te kunnen maken? Wat moet ik precies doen met de MIDI channels en is het handig om bepaalde CC ranges wel/niet te gebruiken? Of heb je andere tips waar ik misschien mee verder kan?

Thanks!
 
Hey,

ik 'zit' met 2 MIDI controllers, een Keystation Pro 88 en een PadKontrol. Ik raak een beetje in de knoop in m'n hoofd met wat er nu precies aan de hand is op het gebied van MIDI signalen...

Ik heb wat lopen kloten met de presets op beide apparaten. Scene (preset) 1 op de PadKontrol regelt transport en navigatie + basis acties (launch scene, clip) op de clip view (Mackie control Emulatie). Op de Keystation gebruik ik preset 1 omdat dan de faders automatisch werken op kanaal 1-8 & het master kanaal. De transport buttons heb ik gewijzigd naar andere CC's omdat ze eerst program changes uitstuurden... Nu zitten die ook gemapped op de tranport in Ableton.

Maargoed, that's it. Omdat ik de Keystation als control surface heb aangeklikt wordt ie steeds geautomapped aan de VST die ik selecteer. Maar heel soms doen een paar van de rotaries iets, maar eigenlijk moet ik alles handmatig mappen en zijn deze mappings weer weg als ik een VST verwijder/opnieuw toevoeg. Wat ik ook merk is dat de controls op de apparaten (pk + ks) soms conflicteren.

Hoe moet ik de apparaten nou instellen om er het best gebruik van te kunnen maken? Wat moet ik precies doen met de MIDI channels en is het handig om bepaalde CC ranges wel/niet te gebruiken? Of heb je andere tips waar ik misschien mee verder kan?

Thanks!
ropstah droevig dat je nog geen antwoord hebt ontvangen, terwijl er zoveel controller-Ableton gebruikers hier op SF zijn (uitgezonderd ikzelf...
gebruik geen Ableton of zelden VST's. Doe haast alles met hardware en heb enkel een Novation Remote controller met diverse muziek-software.)

Ik probeer je dan maar op weg te helpen :
Normaal zou een vst voor elk van zijn vst-functies (draaiknop, schakelaar, e.d.) één midi-controller-nummer moeten hebben
(nummer maximaal van 0 tot 127 op een midi-kanaal van maximaal 0 tot 15, met waarden van maximaal 0 tot 127).
Je kan dus op éénzelfde midi-kanaal reeds 128 vst-functies bedienen.
Een schakelaar heeft maar twee standen, aan/uit, die dus zou je met een 0 en 1 (of 0 en 64) waarde moeten kunnen
bedienen, als het midi-controller-nummer en midi-kanaal juist gezet is.

Verder enkele niet onbelangrijke vraagjes (mocht je nog niet verder kunnen) :
* kan je die handmatig mappings niet saven in Ableton en/of in je controllers ?
(automap gooi ik weg omdat ikzelf controle wil hebben => vandaar de aanschaf van een controller);
* kun je de midi-controller-nummers (recieve) op die VST's aanpassen ?
 
je kan je vst venstertje in je instrnument/effect chain ( dus niet het venstertje van de vst zelf maar dat van live zelf) uitvouwen , en dan configure indrukken. Dan gaat ie alle knoppen mappen die je in het vstvenstertje(deze keer wel het vstvenstertje zelf) ff verdraait mappen. Deze knoppen worden utomatisch gemapped aan de rotarys van je control surface. Ik sla deze opstelling dan gewoon op en de volgende keer zijn mijn knoppen automatisch gemapped. Ik weet niet of het werkt als je de vst zo als preset opslaat, ik gebruik er instrument rack voor en dat werkt perfect :)

als ik herlees klinkthet niet zo duidelijk maar het is nog wat vroeg =_=
 
@Audiocollage

Het enige wat ik handig vind aan de automap (of eigenlijk de instelling 'control surface' in Ableton op 'Keystation') dat de faders werken met (nieuwe) kanalen. Dus ook na verwijderen. Normaliter verdwijnen de midimaps voor een kanaal wanneer het kanaal wordt verwijderd. Maargoed, de 'control surface' instelling zorgt er ook voor dat VST's idd geautomapped worden wat ik ook niet op prijs stel.

Ik heb nu dus gewoon de controllers gewijzigd. De Korg stuurt alles over kanaal 1, en de Keystation alles over kanaal 2. Volgens mij was het eigenlijk that simple. Ik begrijp dat ik bepaalde keuzes moet maken bij het toewijzen van controls en dat ik de Keystation moet gebruiken om meerdere VST's aan te sturen. Maar dat moet gewoon werken op deze manier.

Ik leid hier uit af dat ik dus met presets/scenes kan doen alsof ik meerdere apparaten heb. Elke preset stuurt dan over een apart kanaal. Als ik dan meer dan 15 presets wil maken, dan moet ik dus onthouden welke CC range in een bepaald kanaal ik al 'gebruik'? (in de controller, niet als mapping in de DAW, ff voor de duidelijkheid).
 
...
De Korg stuurt alles over kanaal 1, en de Keystation alles over kanaal 2. Volgens mij was het eigenlijk that simple.
Lijkt mij ook de beste oplossing (beter dan bvb. oplopende CC-nummers over beide toestellen op eenzelfde midi-kanaal, maar ook dat kan).
Ik leid hier uit af dat ik dus met presets/scenes kan doen alsof ik meerdere apparaten heb. Elke preset stuurt dan over een apart kanaal. Als ik dan meer dan 15 presets wil maken, dan moet ik dus onthouden welke CC range in een bepaald kanaal ik al 'gebruik'? (in de controller, niet als mapping in de DAW, ff voor de duidelijkheid).
Prima, zo is dat en eens je iets begrijpt kan jezelf gaan redeneren en dat doe je goed.
Enige ding is CC range moet zijn CC-nummer, de range voor alle controllers is en blijft van 0 tot 127.
Al zijn er wel CC-nummers die meer gebruikt worden voor switches andere voor draai of schuifknoppen, maar daarin is er geen echte standaard.
 
Geheel duidelijk. Thx!
 
Back
Top