Veranderingen aanbrengen in je productie zonder teveel cpu loss

innercity

Ingeburgerd
Lid sinds
12 mei 2010
Berichten
43
Doel
Gedurende het verloop van je track wil je veranderingen aanbrengen in je mix om het geheel niet te eentonig te maken.

Probleem
Ik loop tegen het volgende (beginners)probleem aan.
Op een gegeven moment heb ik, zeg maar even voor het gemak, een sound gemaakt in omnisphere. Natuurlijk moet er variatie worden aangebracht en moet ik kiezen uit 2 kwaden:

1. Of ik kopieer deze omnisphere track, met als gevolg dat ik, na dit 4-5x gedaan te hebben of veel modulatietechnieken heb toegepast mijn hele cpu resources heb opgesnoept en logic gaat 'klapperen' als ik de complete track afspeel;

2. Of ik maak een sample (audio file) van elke variatie. Echter vind ik dit weer niet handig, dit remt mijn workflow af omdat je niet adhoc variaties kan aanbrengen. Bovendien blijf ik een irritante tik krijgen als de sample loops achter elkaar zet. (wellicht dat ik hier de verkeerde instellingen gebruik op het moment dat ik het converteer naar een audio file)


Used Equipement: iMac 27'' (2009), 8gb RAM, Logic studio 9 in 64bit mode, apoguee duet, spectrasonics omnishpere, stylus rmx, trillian and rob papen predator.
 
2: zet de samples niet achter elkaar maar onder elkaar, en laat ze in elkaar over cross-faden als het geluid dat toelaat (lang uitlopende pads of zo).

In plaats van het maken van een sample, gebruik de freeze-optie:
http://www.ehow.com/video_2372651_freeze-tracks-apple-logic-pro.html

Wat voor soort geluiden gebruik je in Omnisphere? Gebruik een andere plugin om je melodie/variatie te "schetsen" en ga dan eerst verder met de rest van de track; vervang daarna de "schets"-versies door de zware Omnisphere-versies.

Kijk of er opties zijn zoals resampling - DCAM heeft bijv. resampling-opties voor rendering en realtime. Je zet 'm dan op realtime 1x (weinig CPU) en bij rendering op 8x; zo krijg je als tijd of CPU-kracht toch niks uit maakt wel het beste resultaat. Ik weet niet of Omnisphere dit ook kan.
 
Freeze optie lijkt me een hele goede tip. thx.

Om terug te komen op jouw vragen:
"Wat voor soort geluiden gebruik je in Omnisphere? Gebruik een andere plugin om je melodie/variatie te "schetsen" en ga dan eerst verder met de rest van de track; vervang daarna de "schets"-versies door de zware Omnisphere-versies."

Dit kan idd ook maar vind ik persoonlijk niet handig omdat je dan de "geschetste geluiden" gebruikt om je track uit te bouwen die later niet overeen kunnen gaan komen met je uiteindelijke geluiden/ mix.

En natuurlijk maakt het uit welke geluiden je uit bijv. omnisphere gebruikt (die bijv. vele honderden MB's groot kunnen zijn). Echter merk ik ook dat als ik veel modulatietechnieken op een geluidssample loslaat, filters, arp, FM en noem maar op ook mijn CPU (vooral processor) resources als sneeuw voor de zon verdwijnen.

Kijk of er opties zijn zoals resampling - DCAM heeft bijv. resampling-opties voor rendering en realtime. Je zet 'm dan op realtime 1x (weinig CPU) en bij rendering op 8x; zo krijg je als tijd of CPU-kracht toch niks uit maakt wel het beste resultaat. Ik weet niet of Omnisphere dit ook kan.
Ga ik ook proberen.... je kan wel het e.e.a. instellen dacht ik.

Ik vraag me steeds vaker af of ik niet teveel noten op mijn zang heb voor mijn huidige systeem/ wensen en ik niet gewoon moet overstappen op een macpro.... Ben nog niet zo heel lang bezig met produceren of beter gezegd een poging trachten tot.
 
Via een youtube filmpje met tips and tricks voor logic ben ik inmiddels de wondere wereld van de automation tegengekomen... hier kan ik in ieder geval met de eq, filter, delay etc dingen automatiseren en zo veranderingen aanbrengen in mijn mix in hetzelfde spoor.

Ik loop nu alleen tegen het volgende aan:

1. automation (probeersels) krijg ik niet verwijderd uit een spoor;

2. Kun je ook met automation interne softsynth plugins bedienen? zoals bijvoorbeeld het automatiseren van de cut-off in de plugin (softsynth) zelf?

wie o wie weet raad?
 
Via een youtube filmpje met tips and tricks voor logic ben ik inmiddels de wondere wereld van de automation tegengekomen... hier kan ik in ieder geval met de eq, filter, delay etc dingen automatiseren en zo veranderingen aanbrengen in mijn mix in hetzelfde spoor.

Ik loop nu alleen tegen het volgende aan:

1. automation (probeersels) krijg ik niet verwijderd uit een spoor;

2. Kun je ook met automation interne softsynth plugins bedienen? zoals bijvoorbeeld het automatiseren van de cut-off in de plugin (softsynth) zelf?

wie o wie weet raad?

In cubase kan het dus dat moet in Logic dan ook kunnen... Misschien automation verwijderen door de write enable aan te zetten? Ik heb geen idee hoe dit werkt in Logic dus als ik ernaast zit :erm:
 
Thx...

Ik heb nogmaals gekeken en geprobeerd... bij de Predator van Rob Papen kan ik dit wel besturen kom ik nu achter. De spectrasonics plugins geven alleen nummers aan? Misschien dat ik deze moet toewijzen op de een of andere manier?
 
Thx...

Ik heb nogmaals gekeken en geprobeerd... bij de Predator van Rob Papen kan ik dit wel besturen kom ik nu achter. De spectrasonics plugins geven alleen nummers aan? Misschien dat ik deze moet toewijzen op de een of andere manier?





One of the real strong points of Omnisphere is that most of its parameters can be easily midi learned and/or automated (modulated as well, more on that later). The ease in which this can be done caught me off guard. All you need to do is right click a parameter and choose either MIDI CC or MIDI note learn (or enable host modulation in the case of modulation) and then move the controller or play the note. And since most parameters are MIDI assignable, you can create some very handy Midi learn templates. Spectrasonics' idea to save these templates within each “multi” is a very good idea too. This means that you can have a different template for each multi, and therefore create different multis for specific purposes, such as for live situations or in the studio. This way, when you're playing live you can use a certain multi, and the saved MIDI learn template associated with it, that you specifically designed and adapted for live situations, while having other multis and midi learn templates for studio use. Automation, which also depends on the host, was also a breeze in my case (Sonar). Unlearning and/or showing existing learns is also extremely easy and requires no more than two clicks. Some very nice features here include the ability to control multiple parameters with a single physical control and the opposite, a single parameter controlled by multiple physical controls (this is convenient for making different group combinations


ik weet het een lap tekst maar met midi cc moet het dus werken dus die getallen die jij zegt te zien zijn dus de midi cc's deze kan je gewoon inkleuren...

maar misschien is deze vid iets...

 
Ga het zeker uitproberen vandaag of morgen. Veel dank voor je hulp
 
Gevonden! :okdan:

In Omnisphere kun je m.b.v. rechtermuisklik op bijvoorbeeld de filter cut-off via "enable host automation" toewijzen in logic.
 
Back
Top