Computer speelt verkeerde noten na aansluiten keyboard via MIDI

gerardmidi

Nieuwkomer
Lid sinds
12 augustus 2010
Berichten
4
Dag Syntpro's,

Ik heb een keyboard, een technics KN700. Dit keyboard beschikt over een MIDI-in en -out poort en in het verleden heb ik hem meermalen aangesloten op mijn oude PC, toen nog via de gamepoort.

De laatste maanden ben ik steeds drukker met Reason, en ik wilde nu mijn keyboard graag weer aansluiten op mijn PC. Ik heb daarom nu een (goedkoop) MIDI-USB kabeltje gekocht.

Toen ik het keyboard aansloot, verscheen na een halve minuut netjes de melding dat 'de stuurprogramma's waren geinstalleerd'.

Als ik in Reason aangeef dat er midi binnenkomt via een midi-usb-kabel, dan licht de regel die ik heb geslecteerd ook netjes groen op als ik een toets aansla.

Alleen, hij pakt steeds de verkeerde toetsten. Alsof het signaal niet goed overkomt, ik een driver mis, of iets dergelijks. Als ik 20 keer achter elkaar op de C druk, dan worden er op de PC zo 8 verschillende noten geraakt, sommige blijven hangen, andere verdwijnen weer, sommige noten komen helemaal niet door.

Is dit een bekend probleem? Heeft iemand het eerder gehad?

Ik ben benieuwd, alvast heel hartelijk dank!
 
Ja, even getest en helaas gaat het ook dan niet goed...

Een beetje extra informatie: Ik maak gebruik van Windows Vista, heb de 'In' van de kabel aangesloten op de 'Out' van het keyboard, en heb zowel een USB-poort aan de voorkant als aan de achterkant van m'n PC getest...

UPDATE: ik heb het keyboard via dezelfde kabel op een andere PC (met Windows XP) aangesloten. Ik heb hier het freeware progje 'MuseScore' even op geinstalleerd, en ook hier komen erg vreemde noten binnen als ik invoer via m'n keyboard: zelfde probleem dus op andere pc met andere operating system...
 
Het lijkt me in ieder geval sterk dat het aan je computer of Windows ligt; als daar iets mis was, krijg je hele andere problemen. Het probleem zit vrijwel zeker in het MIDI-gedeelte zelf; je computer en USB hebben namelijk allerlei maatregelen om dit soort verkeerde data te voorkomen. Dus doe geen moeite met drivers en dat soort dingen.

Hoofdverdachte lijkt me de MIDI-kabel, maar die hoeft dan niet meteen stuk te zijn; het zou ook kunnen dat ie storing oppikt van bv. de computer of vanwege een aardlus ofzoiets. Ik zou die kabel eerst eens even proberen te testen met een ander MIDI-apparaat. Verder even checken of je computer geaard is en of de Technics goed op het stroomnet is aangesloten. Als je technics ook nog op een andere manier op je PC is aangesloten (Audio IN?), kan het geen kwaad om het eens te testen als je de audiokabels ontkoppelt. En zorg dat je kabel niet in de buurt ligt van stroomkabels.

Mijn USB-to-MIDI kabel doet soms net zo raar.
 
Staat je technics wel goed ingesteld en gebruik je niet per ongeluk een Arpeggiator?
 
trek de de midi out van de pc maar uit de midi in van de kn.

Probeer eens zo, ;)
 
Zo super, wat een reacties!
Bedankt alvast allemaal...
@zmooc: Ik heb helaas geen ander midi-apparaat, dus dat kan ik in elk geval niet op korte termijn testen. Verder heb ik ook geen andere kabel tussen m'n keyboard en de pc lopen. Verder heb ik exact hetzelfde probleem bij een aansluiting op m'n laptop, dus ik denk dat het inderdaad meer structureel in de kabel of in het keyboard zit. Ik ben geneigd de cheap kabel te verdenken, maar zou dat ook vreemd vinden, omdat dat zo'n standaard ding is en de kabel gewoon nieuw is...

@manvsmachine: Technics staat goed ingesteld. Er is een speciale 'General MIDI'-stand en die gebruik ik. Dat gind bij de eerdere aansluitingen via gameport (wel een paar jaar geleden) altijd goed.

@vic: Ik snap niet precies wat je bedoelt. Voor zover ik weet heeft m'n pc geen 'midi-out'. Daarom gebruik ik zo'n USB-kabel. De 'in-stekker' van de 'midikant' van deze kabel plug ik in de 'out-port' op m'n keyboard.
 
Ik dacht eerst dat het met de transpose te maken had toen ik de titel las. Maar nu zou ik het echt niet weten
 
zou het kunnen omdat hij alle midi channels leest dat er ander songs door heen gaan. als je het keyboard 1 midi channel geeft om in te spelen en deze ook weer 1 neemt om af te spelen kan de oplossing zijn.

misschien zit er een drum computer op 10 door heen die ook noten af speelt.
 
@vic: Ik snap niet precies wat je bedoelt. Voor zover ik weet heeft m'n pc geen 'midi-out'. Daarom gebruik ik zo'n USB-kabel. De 'in-stekker' van de 'midikant' van deze kabel plug ik in de 'out-port' op m'n keyboard.

Er zit dus maar 1 midistekker in de kn700 ? namelijk in de midi out....juist.

Dat sluit namelijk uit dat je een midi-loop hebt.


Ik zet m'n geld op een defecte midi interface.

Ken je niemand met een midi apparaat, kan je de kn even testen op midi met een gewone midi-kabel! dan sluit je die al uit.
 
Kun je op PC met een midi-tool (MidiOx o.i.d.) exact bezien wat er binnen komt :
voor elke noot moet dat zijn noot-on en noot-off. Als dit niet zo is heb je mogelijk
een keyboard met release velocity (zoals bij de Novation Remote). Dan dient Reason daarop
afgestemd te worden (als dat kan). Meestal is de tweede noot-off waarde 0 bij een
release velocity niet. Zo wordt de noot-off dan niet geregistreerd en dat geeft rare
gevolgen.
 
Back
Top