studio: hardware of software sequencer (beide)

access1

Vintage lidl
Lid sinds
29 april 2008
Berichten
1.741
Beste Forumleden,

Na jaren met Cubase gewerkt te hebben, heb ik ontdekt dat een hardware sequencer voor de perfecte timing zorgt waar ik naar zocht. Ik heb nu een Korg m3 waarmee ik een Virus TI aanstuur. De m3 sequencer is echter 'beperkt' in de zin van real-time editing. Hierdoor ben ik op zoek naar een nieuwe (hardware) sequencer. Het hardware pad is echter duur, en zorgt voor beperkingen die door een software sequencer makkelijker worden opgelost.

Op de pc (windows XP) in combinatie met een audiophile/Cubase heb ik het nooit voorelkaar gekregen om de timing zo strak te krijgen als de m3. Wat ik me afvraag: in combinatie met welke geluidskaart/OS kan ik wel het gewenste resultaat krijgen? Dus superstrakke timing van een hardware sequencer. Is dit überhaupt wel mogelijk met een windows pc die niet gestript is to the bone? Dus services uitschakelen, tweak tweak. Misschien dat de Mac of een openlabs machine de oplossing is? Er zijn zoveel mogelijke oplossingen dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Hier mogen de hardware mannen van mij graag bij benadering een antwoordt op geven.

Of toch maar een hardware sequencer aanschaffen? En weer lezen over MPC versus MV.
 
Als je via moderne software geen sample accurate timing voor elkaar krijgt kun je er vanuit gaan dat er iets aan de hand is in je setup.

Tegenwoordig is de computer hardware dusdanig sterk dat timing echt geen probleem meer moet zijn.
 
Bedoel je dat je ingespeelde midi-sequences op de M3 strakker lopen dan iets wat je hebt ingespeeld in cubase op de pc???
 
Cubase en midi latency komt vaker voor. Oplossingen om de timing strakker te krijgen, staan o.a. in dit SOS-artikel. Als je de zoekfunctie gebruikt van het Synthforum vind je verschillende threads die over de midi latency van Cubase gaan. Misschien kun je zo je probleem oplossen.
 
Ik zoek vooral naar voorbeelden van setups die bewezen hebben de timing van bijvoorbeeld een MPC te evenaren. Mijn huidige midi probleem los ik alleen maar op door een nieuwe pc. De huidige is zeer oud. Toch is een gearlist handig :).
 
Cubase en midi latency komt vaker voor. Oplossingen om de timing strakker te krijgen, staan o.a. in dit SOS-artikel. Als je de zoekfunctie gebruikt van het Synthforum vind je verschillende threads die over de midi latency van Cubase gaan. Misschien kun je zo je probleem oplossen.

thx. ken ik.
 
Dit heeft denk ik te maken met het aantal ppq waarop je sequencer record...cubase is 960en de m3 heeft 480 Parts per quarter notes....Volgens mij kan zegmaar daardoor cubase eerder een toetsaanslag opmerken dan de M3...Dus cubase kan dan volgens mij in het zelfde tijdsbestek meer midi-data wegschrijven...of anders gezegd,cubase record juist beter en met meer accuraatheid dan je m3.
Maar doordat je m3 iets minder midi-data kan verwerken tijdens de opname klinken de sequences bij het afspelen een stuk strakker..
Beetje lastig om uit te leggen..Maar in het kort heeft cubase in hetzelfde oppervlak zegmaar 2 keer zoveel mogelijkheden om je midi-data te recorden

Kan je niet gewoon je midifiles exporteren van de M3 naar cubase en dan in cubase verder editten...Lijkt mij de goedkoopste oplossing....
 
Laatst gewijzigd:
Bedankt voor de tips. Zal het meenemen in mijn zoektocht. Ik laat zeker nog een keer weten of het een hardware sequencer of pc geworden is.
 
Niet twijfelen een hardware sequencer aanschaffen

Niets houd je tegen om cubase in combinatie te gebruiken met bv een mpc

Mijn gedacht... altijd hard en software door elkaar gebruiken en "best of both wolds" onder je vingers :biertje:

Suc6
 
Je hebt gelijk. Ik heb deze conclusie ook getrokken. Je moet gewoon even stunten met techniek & geld om daar achter te komen. Vandaar de niet subtiele ironie :). Wel cool by the way.
 
ik heb mijn mpc via een midi-usb ding aangesloten op mn oude laptop, deze draait nu enkele vsti's gestuurd door mn mpc als sequencer, latency valt redelijk mee.. maar ik heb er ook even op moeten zoeken hoor.. (laatste nieuwe asio4all deed wonderen)
 
Back
Top