Afmixen in FL studio

Een maat van mij gebruikt sinds een paar jaar puur alleen nog fruity loops voor zijn producties, en zijn producties klinken ver van dof, de Paremetric EQ2 heeft erg goeie audio kwaliteit, de native synths schijnen erg bruikbaar te zijn als je eigen patches maakt
zou alleen de standaard reverbs en compressors meiden. (Op maximus na)
De lovephiler en ja.. Vocodex zijn echt super, je kan er hele zweverige ambient sounds mee maken. Ik heb em zelf niet maar als ik bij die maat ben om te producen gebruik ik ook vaak FL studio (9) en persoonlijk vind het mixen daar in fijner dan het gemiddelde programma en de workflow die je er in kan maken kan het idee naar resultaat vrij snel verwezelijken.
Zou het overigens niet gebruiken als je er veel hardware bij hangt, de audio tracks zijn een beetje vaag vind daarvoor cubase en logic veel fijner vanwege het overzicht en makkelijke midi syncing/quantizing die ik in FL een beetje vaag vind.
FL studio kan een kraak heldere sound leveren mits je je effecten goed instelt.

Helemaal mee eens. :kroon:
 
Even een wat late reactie. Sowieso bedankt nog voor de reacties!
Wat ik uit de meeste berichten begrijp is dat de plugins nogal een grote rol spelen, in iedergeval van meer belang dan ik dacht.

Klein dingetje wat ik wel mis is wat betreft het stereoveld. Ik gebruik nu wel iets als een flangus of soms een chorus om iets op een 'andere plek' te zetten. Maar hier zitten dus ook weer de nadelen aan dat geluid wat vager wordt wanneer dit niet de bedoeling is. Is dit gewoon een kwestie van blijven aankloten tot ik een juiste preset heb of is dit voor een deel te verhelpen met een eq?
Beter gevraagd, op wat voor manieren kun je je stereoveld netjes en helder verdelen?
 
Wat Unic zegt bijv.

Doe dit alleen niet op een basgeluid (naja, op de lage frequencies van dat geluid dan). Grote kans dat je fase problemen krijgt waardoor óf je bas wegvalt in mono bijv, of opstapelt met gewring in het laag.

Een chorus/flanger (eigenlijk technisch gezien grotendeels hetzelfde), laat het geluid continu 'bewegen' in het stereoveld, dus echt iets op bepaalde plek vastzetten in je stereoveld gaat daarmee een stuk moeilijker. Of je moet een chorus nemen met een hele langzame sweep rate/lfo.
 
Ik verwachte eigenlijk al dat ik op een probleempje zou stuiten bij het '1 van de 2 sporen ietsje pitchen'. Dat is namelijk dat ik dan een soort 'faseverschil' krijg en soort 'shhh' sound krijgt. moet ik alsnog een eq hierop gebruiken dan? of doe ik weer verkeerd 8)
 
Ik vergeet trouwens iets. Op dit moment maak ik muziek op mijn laptop. Eigenlijk hoor ik dat op mijn pc te doen, maar daar gaat 't om.

Mijn pc doet alles prima, maar geeft geen geluid door. Mijn soundcard (emu 1212m) krijgt het wel binnen en zou het eigenlijk gewoon naar buiten moeten sturen, maar dat gebeurt dus niet. Ik had het idee dat het iets met de hardware zou moeten zijn aangezien niets op mijn pc erop wijst dat er iets verkeerd is met het geluid. Maar ik heb niets gevonden wat mis kon zijn. Iemand misschien een idee?
 
Ik verwachte eigenlijk al dat ik op een probleempje zou stuiten bij het '1 van de 2 sporen ietsje pitchen'. Dat is namelijk dat ik dan een soort 'faseverschil' krijg en soort 'shhh' sound krijgt. moet ik alsnog een eq hierop gebruiken dan? of doe ik weer verkeerd 8)

een shh? euh...

Het ligt er een beetje aan welk geluid je gebruikt denk ik? Maar heb eerlijk gezegt nog nooit een shh gehoord vanwege het iets pitchen... ik bedoel dan ook cents he? geen halve nooit ofzo;) dus meer iets als 1% van een hele noot naar boven of beneden.
 
Hehe foutje. Was helemaal vergeten te pannen! En ja dat 'shhh' geluid bedoelde ik zoals je dat uitspreekt, had net zo goed 'sjjj' kunnen noemen, kon 't niet echt anders uitdrukken. Maar goed dat probleem is al opgelost, het pannen en pitchen werkt inderdaad, maar ik kan dat niet op alles doen neem ik aan.
Verschuiven deed lijkt me het zelfde effect als met een stereo enhancer een vertraging tussen links en rechts te brengen toch, werkte overigens wel goed.
Sowieso bedankt weer voor de hulp!;)
 
Ik vergeet trouwens iets. Op dit moment maak ik muziek op mijn laptop. Eigenlijk hoor ik dat op mijn pc te doen, maar daar gaat 't om.

Mijn pc doet alles prima, maar geeft geen geluid door. Mijn soundcard (emu 1212m) krijgt het wel binnen en zou het eigenlijk gewoon naar buiten moeten sturen, maar dat gebeurt dus niet. Ik had het idee dat het iets met de hardware zou moeten zijn aangezien niets op mijn pc erop wijst dat er iets verkeerd is met het geluid. Maar ik heb niets gevonden wat mis kon zijn. Iemand misschien een idee?

patchmix?
 
Verschuiven deed lijkt me het zelfde effect als met een stereo enhancer een vertraging tussen links en rechts te brengen toch, werkte overigens wel goed.

Helemaal correct, een simpele stereo enhancer werkt met looptijd-stereo, dus gewoon het geluid dupliceren, en de ene een iets andere tijds offset geven. Moduleer die offset en je hebt een primitieve chorus ;)
 
Helemaal correct, een simpele stereo enhancer werkt met looptijd-stereo, dus gewoon het geluid dupliceren, en de ene een iets andere tijds offset geven. Moduleer die offset en je hebt een primitieve chorus ;)

Werkt inderdaad erg lekker. Een toch best wel groot nadeel als ik een geluid dus dupliceer (layeren wordt dat vaak genoemd toch?) is dat ik het opnemen van effecten niet kan kopiëren. Op een synth draai ik bijv. wat met de cuttof, dan is het echt bijna niet te doen om dat op de andere laag hetzelfde te krijgen. Tenminste, ik heb nog niets gevonden waarmee ik opname van zoiets kan meepakken.
 
Je kunt je synths toch gewoon automaten met events of automation clips? Gewoon de desbetreffende CC's (bijv van het filter) op zoeken, dan bij Midi Out een knop Configuren op die CC, en dan bijv een automation clip maken van die clip ;) dan automatiseer je het knoppengedraai
 
Je kunt ook één audio signaal, zoals de synth, routen naar een ander of meerdere kanalen.
De insert waar deze heen gestuurd wordt kun je een (track) delay geven om hetzelfde effect te bereiken.
Zo kun je het orginele signaal aanpassen, en wordt dit direct toegepast op de 'gelayerde' sound.
Ik weet niet of dit precies het effect geeft, zoals hierboven bv. wordt aangegeven.
In ieder geval gaat het orginele signaal naar de master, evenals het kanaal / insert waar heen gerout is.
 
Ja ik werkte daar al mee, maar ik kreeg nooit diezelfde automation op 2 verschillende synths. Zou in principe wel mogelijk zijn om het precies na te maken, maar dat is echt niet de tijd waard.
Heb het nu trouwens wel net gevonden, was eigenlijk nog best logisch, geen edit events in pianoroll kiezen maar alleen het events venster. Zo kon ik dan gewoon de automation kopiëren.
@ronaldoz, je bedoelt dus dat ik een synth naar meerdere mixertracks kan linken, het origineel op de master houdt, om dus te layeren met gewoon 1 synth? Excuses als ik het verkeerd begrijp, dan geef ik het wel af op het warme weer.
Trouwens weer bedankt voor de reacties, echt handig zo! ;)
 
Ik vergeet trouwens iets. Op dit moment maak ik muziek op mijn laptop. Eigenlijk hoor ik dat op mijn pc te doen, maar daar gaat 't om.

Mijn pc doet alles prima, maar geeft geen geluid door. Mijn soundcard (emu 1212m) krijgt het wel binnen en zou het eigenlijk gewoon naar buiten moeten sturen, maar dat gebeurt dus niet. Ik had het idee dat het iets met de hardware zou moeten zijn aangezien niets op mijn pc erop wijst dat er iets verkeerd is met het geluid. Maar ik heb niets gevonden wat mis kon zijn. Iemand misschien een idee?


Ik heb exact hetzelfde probleem met de Emu. Ik heb gezocht naar een oplossing maar nog niet gevonden. Het komt er meestal op neer dat ik mijn Ghost-Image ga terugzetten. Soms lost systeemherstel het probleem op.

Paul
 
@ronaldoz, je bedoelt dus dat ik een synth naar meerdere mixertracks kan linken, het origineel op de master houdt, om dus te layeren met gewoon 1 synth? Excuses als ik het verkeerd begrijp, dan geef ik het wel af op het warme weer.
Trouwens weer bedankt voor de reacties, echt handig zo! ;)

De bedoeling is dat je dan het signaal naar een ander kanaal / insert van de mixer stuurt.
Welke dat is, maakt niet uit.
Hierdoor heb je direct een duplicatie van het orginele signaal.
Beiden komen uit op de master.
Je kunt 1 signaal bv. 12 ms (track) delay geven.
Hierdoor wordt je orginele signaal gezonden, en eenmaal met 12ms delay.
Deze delay kun je via de mixer instellen, voor ieder kanaal / insert apart.
Je kunt zoveel routen als je wil.
 
Back
Top