Compressoren in Cubase 5 - sends -inserts- hoe???

nanostar

Nieuwkomer
Lid sinds
26 januari 2010
Berichten
7
Hallo,


Ik ben reeds een tijdje bezig met muziek en een collega muzikant vertelde me dat je compressie moet gebruiken op iedere track van je song.

Nu heb ik er ondertussen ook al heel veel over gelezen, maar duidelijke en volledige informatie ontbreekt me toch of ik weet echt niet hoe het moet...

Moet ik nu een compressor gebruiken als insert op ieder kanaal of als send en dan een multiband compressor gebruiken om de volledige track op te blinken?
Moet ik pre- fader of post -fader gaan?

Ik werk met Cubase 5 en ik heb de indruk dat die compressoren veel minder effect hebben als in eerste instantie beweerd wordt (het pompende ademende geluid dan bij het spelen met de parameters??)

IK probeer de compressor te gebruiken om voor bepaalde instrumenten voldoende dynamiek te hebben zonder dat ik begin te clippen...

Maar tevergeefs als ik naar de output kijk...

Doe ik iets verkeerd? :(

Weet iemand waar ik goede en duidelijke info kan vinden die zowel gaan over de setup (insert-send- pre-post) als over het gebruik van een compressor? Bestaat hierover een goed boek? :r

Er staan genoeg voorbeelden op youtube van wat het resultaat is met compressie, maar niet hoe de compressor wordt aangesloten en ingesteld..


Dank bij voorbaat
 
Compressie op iedere track lijkt mij ietwat onnodig, ik zou me eerst verder inlezen over waarvoor je compressie nodig denkt te hebben en hoe die toe te passen.
 
ik vind het persoonlijk verkeerd om op elke bus maar een compressor te zetten, dat verziekt je dynamiek van je mix, maar goed als je dat wilt dan zijn de volgende weetjes van belang:

- Compressor altijd als insert gebruiken.
- Inserts gebruik je als het geluid DOOR een VST effect moet gaan en er bewerkt uit moet komen (dus bijvoorbeeld compressor of EQ plugin)
- Sends gebruik je als het geluid VERMENGT moet worden met het VST Effect, dus bijvoorbeeld een reverb of Delay die het originele geluid verrijkt met de reverb.
- op de master bus in cubase zijn bus 1-6 prefader slots (dus geschikt voor compressor op de main bus, EQ, etc.), prefader wil zeggen dat alle sound die je door die slots heengooit niet door je master fader beinvloed wordt.
- op de master bus in cubase zijn bus 7 en 8 post fader slots (bijvoorbeeld limiter zodat je niet kan oversturen met je master fader). Dus bepaald de master fader dan ook hoe hard het signaal de FX wordt ingestuurd.
 
Hallo,

Ik ben reeds een tijdje bezig met muziek en een collega muzikant vertelde me dat je compressie moet gebruiken op iedere track van je song.

Nu heb ik er ondertussen ook al heel veel over gelezen, maar duidelijke en volledige informatie ontbreekt me toch of ik weet echt niet hoe het moet...

Moet ik nu een compressor gebruiken als insert op ieder kanaal of als send en dan een multiband compressor gebruiken om de volledige track op te blinken?
Moet ik pre- fader of post -fader gaan?

Eigenlijk zou ik in dit geval zeggen: doe een cursus studio techniek.

Ik kom toch vaak mensen tegen die het verschil niet weten. En dat is in software en hardware hetzelfde principe. Net als sporen en kanalen. Kunnen de meesten ook niet van elkaar onderscheiden 8) Daardoor krijg je nogal eens spraakverwarring.

En in het mooie boek dat je er bij Cubase bij hebt gekregen zal het in principe ook wel in staan. En er is zeer veel over te vinden op internet.

Maar ik wil wel een klein tipje van de sluier voor je oplichten:
Compressie op alle kanalen is onzin! Je zet compressie op kanalen daar waar je dat nodig acht, niet standaard omdat dat zo zou horen.

En even heel kort de basics:
Dynamische effecten sluit je aan op insert [edit:] serieel
FX effecten sluit je aan op send/return [edit:] parallel
:okdan:

En wanneer welk type compressor je kunt gebruiken hangt af van het doel dat je ermee wilt bereiken.

Edit: quifster was me net voor met zijn reactie. Deze voegt dan niet zo veel meer toe.
 
Dat van die cursus studiotechniek heb ik al voor gekeken.
Daarvoor ga ik geen 100km rijden.
In avondcursus kan je dat niet vinden, toch niet in België. 't Is hier een gat in de markt.
Dus ben ik verplicht alles uit boeken of forums te halen.
Daar ik werkende vader van 3 kinderen ben is dit niet zo'n goed idee... zie je...:D
Nu zo hopeloos ben ik niet hoor, ik vind de youtube filmkes meestal heel flauw. Ofwel zie je helemaal niks wat je wil weten ofwel maar een klein deeltje.
En dat mooie cubase boek is geen theorie cursus over hoe je een compressor gebruikt, maar eerder een opsomming van features.:stupid

Wat me nu ondertussen duidelijk is:

1) Compressor als insert gebruiken.. is dat ook zo voor 'multiband compressoren?)
2) Compressie op alle kanalen is onzin..

3) Moet ik een compressor gebruiken op het kanaal waar het te luid gaat of waar het te stil is? Een compressor geeft toch een verzwakking voor té sterke signalen mits instelling van treshold punt.

4) Hoe bepaal ik waar 'de knie moet zitten en hoe hij moet zitten' of is dat eerder een kwestie van luisteren en kijken?
 
Thnks DenDer,

Alvast al wat meer bruikbare info om mee te oefenen...

Mocht je nog zulke links weten staan mag je het laten weten..
 
Alles wat ik weet van compressors heb ik uit boeken, artikelen etc. Maar dan nog moet je gewoon er veel mee omgaan en dan krijg je de compressie techniek vanzelf onder de knie. Het kost tijd....
En een multiband compressor zou ik niet te snel inzetten: moet je goed weten wat je doet.
 
Back
Top