Een duik in synthwereld

Gnn

A D# F# E
Lid sinds
22 Maart 2010
Berichten
74
Hey,

Ik ben een beetje nieuw in synthwereld, en heb dus wat hulp nodig bij het uitzoeken van een (droom)synth. Op het moment heb ik een Tyros 2 staan, maar gebruik eigenlijk alleen het geluidendeel (niets van ritmen, enzo). Ben wel vaak bezig met die te mixen, effecten enz. maar dit is redelijk beperkt: dus ik dacht dat ik wel een synth zou kunnen gebruiken.
Ik snap dat hoe het apparaat gebruikt wordt erg belangrijk is, dus ff op een rijtje:
- 88 (gewogen) toetsen zijn allemaal nodig
- Redelijke Piano voor klassiek oefenen
- Goede geluiden die diep aan te passen zijn. Geluiden die ik nu gebruik:
* Panfluit met epiano
* Orgel met distortion
* Drie (e)piano's door elkaar
* Pads en strings met phaser en wah
* Brass met synlead
* Redelijk divers dus.
- Genre: prog metal (denk Dream Theater, Symphony X, Shadow Gallery)
- Ik speel live, met nummers mee of klassiek (oefenen): begeleiding niet nodig
- Ik neem niet op en wil het liefst dat alle geluiden (op een gelegenheids.wavje na) zelf gespeeld worden. (Denk aan filmpjes waarin een M3 een eigen saxsolo "improviseert")

Ik zoek iets wat zo goedkoop mogelijk is, maar ik kan de Tyros 2 inruilen (in een winkel waar ze mij nogal willen matsen) en de M-Audio verkopen (250 - 300). Dit rekensommetje geeft mij ong. 2000-2500 euro om iets van te kopen. Zelf heb ik de Korg M3 en de Yamaha S90 bespeeld, maar kon daar niet veel mee. Het was nogal kort en vluchtig en ik raakte snel de weg kwijt, omdat ik geen synths gewend ben...

Concrete vragen:
Waar moet ik op letten bij het kopen/hoe test ik een synth?
Welke synths kan ik het beste testen gezien bovenstaande kriteria? (M3, Motif xs8, PC3, S90, M50 of meer/totaal anders?)

Bij voorbaat superveel dank!
Gnn
 
ik denk dat je al snel bij kurzweil uitkomt..
ik heb zelf de k 2500 met gewogen toetsen. een top apparaat maar deze is al weer redelijk verouderd..