Een duik in synthwereld

Gnn

A D# F# E
Lid sinds
22 Maart 2010
Berichten
74
Hey,

Ik ben een beetje nieuw in synthwereld, en heb dus wat hulp nodig bij het uitzoeken van een (droom)synth. Op het moment heb ik een Tyros 2 staan, maar gebruik eigenlijk alleen het geluidendeel (niets van ritmen, enzo). Ben wel vaak bezig met die te mixen, effecten enz. maar dit is redelijk beperkt: dus ik dacht dat ik wel een synth zou kunnen gebruiken.
Ik snap dat hoe het apparaat gebruikt wordt erg belangrijk is, dus ff op een rijtje:
- 88 (gewogen) toetsen zijn allemaal nodig
- Redelijke Piano voor klassiek oefenen
- Goede geluiden die diep aan te passen zijn. Geluiden die ik nu gebruik:
* Panfluit met epiano
* Orgel met distortion
* Drie (e)piano's door elkaar
* Pads en strings met phaser en wah
* Brass met synlead
* Redelijk divers dus.
- Genre: prog metal (denk Dream Theater, Symphony X, Shadow Gallery)
- Ik speel live, met nummers mee of klassiek (oefenen): begeleiding niet nodig
- Ik neem niet op en wil het liefst dat alle geluiden (op een gelegenheids.wavje na) zelf gespeeld worden. (Denk aan filmpjes waarin een M3 een eigen saxsolo "improviseert")

Ik zoek iets wat zo goedkoop mogelijk is, maar ik kan de Tyros 2 inruilen (in een winkel waar ze mij nogal willen matsen) en de M-Audio verkopen (250 - 300). Dit rekensommetje geeft mij ong. 2000-2500 euro om iets van te kopen. Zelf heb ik de Korg M3 en de Yamaha S90 bespeeld, maar kon daar niet veel mee. Het was nogal kort en vluchtig en ik raakte snel de weg kwijt, omdat ik geen synths gewend ben...

Concrete vragen:
Waar moet ik op letten bij het kopen/hoe test ik een synth?
Welke synths kan ik het beste testen gezien bovenstaande kriteria? (M3, Motif xs8, PC3, S90, M50 of meer/totaal anders?)

Bij voorbaat superveel dank!
Gnn
 
ik denk dat je al snel bij kurzweil uitkomt..
ik heb zelf de k 2500 met gewogen toetsen. een top apparaat maar deze is al weer redelijk verouderd..
wel nogsteeds erg goede klanken (vooral de combi,s en piano,s)
de k 2600 was de opvolger.. en ik weet eigenlijk niet hoever ze nu zijn..
 
Bedankt voor de snelle reactie!
Ze zijn nu bij de PC3X, volgens internet. Ik heb 'm nog niet bespeeld, alleen filmpjes gezien en gelezen. Het zou hun beste ooit zijn.
Wat is het voordeel van een Kurzweil boven een Korg, Yamaha of iets anders?

Mzzls,
Gnn
 
is een amerikaans ontwerp en was toen uniek ( vast)..
en de heer kurzweil zelf is ook nog eens een begaafd pianist..
verder is het een kwestie van smaak ed..
 
Ik zou kiezen voor de Motif xs8 of S90xs. Ik dnek dat de geluiden perfect bij je wensen passen en je behoorlijk diep kunt gaan in het aanpassen van de geluiden. Hierbij zal zeker het scherm van de XS8 helpen. Maar het is zeker een persoonlijke smaak. Het kost natuurlijk ook even de tijd om een instrument te leren kennen. Aan de andere kant heb je natuurlijk al ervaring met Yamaha. Als de Tyros je niet bevalt qua geludien etc. dan zou ik ook zeker voor een kurzweil o.i.d. kijken. Of een Roland of een...
 
PC 3X was inderdaad ook een serieuze optie. De XS8 niet echt: beetje boven budget... Ik moet dadelijk gaan studeren, dus echt veel geld heb ik niet, alleen een Tyros 2 inruil/2ehandsverkoop. (Heeft iemand enig idee wat een Tyros 2 bij inruil oplevert?)

De Kurzweil lijkt mij, wat filmpjes betreft, meer geschikt, omdat daar de nadruk niet zo ligt op arpeggiators/KARMA... Dat gebruik ik toch niet/nauwelijks, omdat ik nooit stand alone speel (ik heb gewoon een echte band!), en anders is het alleen piano. Arpeggio's speel ik gewoon zelf;) Bij de M3/XS8 heb ik het idee dat de helft van het geld naar de arpeggiator gaat, of is dat niet?

Ga ik het binnenkort nog maar een keer uitproberen!
Gnn
 
Vandaag de PC3X uitgeprobeerd (M3 komt van de week pas weer binnen): een hele goede optie. Ik ben nu de handleiding (van internet) aan het lezen, want ik was (bij het uitproberen al) snel de weg kwijt door mijn keyboardachtergrond... Handig dat verschillende merken verschillende termen hanteren: combi's (Korg) zijn setups (Kurzweil) en Yamaha had nog iets anders... Heeft iemand een paar tips voor wegwijs in uitproberen van een synthesizer? Ik ben nogal een leek...

Bedankt voor het goede advies!
Gnn
 
Back
Top