Roland HW sequencer in de MC reeks - maar welke?

Rainer

SoundCloud: Planeshifter
Lid sinds
16 februari 2009
Berichten
548
Locatie
Haarlem
De laatste tijd ben ik eens helemaal van de computer af qua muziek maken, ik ben me juist aan het beperken tot de hardwaresynths die ik heb en het sequencen zonder visuele impulsen.

Een tijdje geleden heb ik een Roland MC-300 voor een prikkie weten aan te schaffen om eens te kijken of dat wat was, en gelukkig, het werkt als een tierenlier (moderne spelling, jaja *D).
Het nadeel van de MC-300 is dat hij alle opdrachten steeds van disk moet laden, en dat is op den duur best irritant. Ik ben dus op zoek naar een wat nieuwere versie in de MC reeks, maar kom er eerlijk gezegd niet helemaal uit waar ik nou het beste voor kan gaan. Het belangrijkste vind ik dat hij dus niks meer moet laden van disk.

Ik heb de volgende kandidaten op een rijtje gezet:
- MC-500 MKII
- MC-50
- MC-50 MKII
- MC-80
- Een W-30
- Een synth in de XP serie met ingebouwde sequencer

MC-500 MKII
Dit is volgens mij precies hetzelfde in de basis als de MC-300/500 maar dan met meer geheugen en - als ik het goed heb - MRC 2.0 in ROM, dus zonder het steeds weer moeten laden van disk? Als dat zo is, zou hij al geschikt zijn. Maar misschien is er iets beters?

MC-50/50 MKII
Deze zijn geloof ik nieuwer dan de MC-500 MKII.
Wat zijn jullie ervaringen met de MC-50 en de MC-50 MKII? Zijn er redenen waarom ik voor een van die twee zou moeten gaan, en wat is het voordeel van de MKII boven de 'MC-50 MKI'? Zijn ze groter of kleiner dan een MC-300?

MC-80
De MC-80 is denk ik compleet overkill, ik wil de aanschaf nog steeds prijstechnisch leuk houden, minder dan 80 euro.

W-30
Vind ik de minst interessante optie, ik heb al zoveel dingen met toetsen...

XP synth met ingebouwde sequencer
Dit zou misschien interessant kunnen zijn als de prijs juist is. Zie hierboven echter qua W-30...
Wat voor sequencer zit er in de verschillende modellen? met welke MC is dat te vergelijken, en zit de MRC software in ROM of moet hij ook weer laden?

Hopelijk kan ik wat van jullie ervaring opsteken!
Alvast bedankt :biertje:
 
Ik heb zelf ooit een MC-300 gehad, later met de Super MRC software ergens vandaan gescharreld. Moet zeggen, dat werkte niet echt handig met inderdaad steeds herladen op het moment dat je van pagina wisselde.
Naar ik begrijp is de MC-500mkII dé MC die je moet hebben (afgezien van de MC-80). De MC-50's zijn de kleinere versies, minder geheugen en naar men zegt ook langzamer (?). De mkII versies hebben, als ik het goed heb, ook de MRM software aan boord voor het uitwisselen van MRC - SMF (Midi File) bestanden en de MRP voor performances. En natuurlijk de fijne 'kassatoetsen'.
Afhankelijk hoe 'vers' je MC is (niet zozeer gegarandeerd per model) zit er een andere versie van de Super MRC soft ingebakken of op floppy, ik weet niet meer precies hoe dat zit. Super MRC 2.00 is één van de laatste versies, toch?
MC-80 gebruikt 'MRC PRO' maar dat heb ik dus nooit van dichtbij gezien.

Persoonlijk zou ik denk ik voor een MC-500mkII zou gaan, heeft wel een zekere coolness-factor... :D Ik zou er overigens zelf niet meer dan 50-100 euro voor over hebben (afhankelijk van staat en compleetheid), hoe leuk ik ze ook vind.

Trouwens, ik meen me te herinneren dat in de JW-50 workstation (met Sound Canvas erin) en de JV-1000 (met JV-80 engine dacht ik) ook gebruik wordt gemaakt van de MRC software. Maar wat je zegt over toetsen, valt dat dus af.
 
Ik dacht eigenlijk eerder aan een MPC...

Maar even serieus, je hebt tegenwoordig ook de MC909 en dat schijnt nogal wat te zijn. De MC-808 lijkt mij ook nog wel wat. Maar die 2 hangen volgens mij meer op dat hele stepsequencer principe. Het zou me echter verbazen als wat jij wilt niet op een MC909 te doen is.

Ik bedoel eigenlijk alleen maar dat je niet persee hoeft vast te houden aan stugge oudere aparatuur...
 
Ik bedoel eigenlijk alleen maar dat je niet persee hoeft vast te houden aan stugge oudere aparatuur...


Maar,... Daar staat "max 80 euri" dude!!!
Kwil wel een MC909 voor dat bedrag,.. (of een container vol) maar ben bang dat we dan toch ff moeten wachten tot die ook weer echte oude meuk is! Over een jaar of 20 dus! :D
 
Hoi,

Ik werk zelf met 2 MC500mkII's, een MC500 en een W30.

Ik zou de MC500 of MC300 met de Super MRC software een beetje vermijden om de reden die Hanz ook aanhaalde: bij een flink aantal bewerkingen moet die eerst een deelprogrammaatje van disk inladen en dat werkt verdomd irritant. Anders wordt het wanneer je diezelfde toestellen gebruikt met MRC500 software. Dan moet ie nagenoeg nooit de floppy aanspreken en werkt alles wel vlot. Je hebt dan wel 4 tracks ipv 8 onder Super MRC.

Een MC500 mkII is veel beter omdat ie dus inderdaad meer geheugen heeft. Daardoor kan hij het volledige Super MRC OS in dat geheugen laden en kan je heel vlot werken.

De mogelijkheden van beide softwareversies (zowel SuperMRC als MRC500) zijn uitgebreid voor sequencers van die tijd. Je kan heel vlot tracks uitwisselen, mergen, extracten, bewerken. Beide toestellen hebben 1 MIDI in en 2 MIDI OUTs (en een THRU). Als je hardware wil werken, zijn ze zeker het overwegen waard.

De W30 is afgeleid van Super MRC en werkt ook zeer vlot. Hij heeft 16 tracks voor externe aansturing en 8 voor interne aansturing (totaal dus 24 midikanalen). Bewerking van de tracks (quantising, extract/merge enz) zijn ook allemaal voor handen. Als je'm goed kent, kan je er erg vlot mee werken.

De MC50/80: heb ik geen ervaring mee. Ik weet wel dat een aantal modellen het OS op ROM hebben staan. Persoonlijk vind ik dit niet zó belangrijk omdat enkel het opstarten van het toestel sneller gaat.
Wat misschien wel belangrijker kan zijn is het feit dat de MC80 ook styles en arpeggio's heeft wat ontbreekt in de MC5xx serie.

Buiten de Rolands zou ik ook eens een keer kijken naar een Akai SQ10. Deze is gelijkwaardig aan de MC500 mkII en kan vergeleken worden met de MPC-serie maar dan zonder geluidsbron.


Voor 80€ lijkt me een MC500 mkII het meest realistische. Het paar MC500II en MC500 heb ik in één maal gekocht voor 100€ (is persoonlijk het maximum wat ik er voor zou geven). De tweede MC500 mkII heb ik ook 100€ betaald. 80€ is een goed gemiddelde.)

EDIT: linkje naar een interessante site over de Rolands:
http://www.mc500.co.uk/

Hopelijk ben je iets met deze uitleg.

Succes met de zoektocht.


:doei:
 
Laatst gewijzigd:
Ik zou proberen een RM1x op de kop te tikken! Tikkeltje duurder, maar wat een sequencer!
 
Dank jullie voor de reacties!
Begrijp ik het dus goed dat de MC-50 en de MC-50 MKII, die als ik het goed heb beide nieuwer zijn dan de MC-500 MKII, juist MINDER zijn dan de 500 MKII??

Heeft iemand ervaring met de sequencers in de XP serie, en dan met name welk type er in welk werkstation zit? Zit er bijv. in een XP-30 al een volledige MC (met 2 MIDI outs)?

Verder vroeg ik me af hoe de sequencers in de Ensoniq TS-10/12 of nieuwere modellen zijn, ook in vergelijking met de MC's; ik heb daar ooit eens op gespeeld en vond het zeer inspirerende geluiden, dat ding gaf me een goed gevoel. Had alleen het geld absoluut niet toen!

De MMT-8 heeft maar één MIDI out, en dat is te weinig.

Qua overige sequencers:
Waar het me bij de apparaten vooral om gaat is dat ze het liefst maar één doel hebben, namelijk sequencen (realtime en step, maar nadruk op realtime). De werkwijze van de MC-300 bevalt me goed, dus wil ik me daar in mijn zoektocht op focussen :-) Tenzij het totaalpakket zo goed EN goedkoop is dat het een beter alternatief is.
 
Ja, ik begreep inderdaad dat de MC-50 (hoewel nieuwer) veel minder zou zijn dan de MC-500, met name wbt. geheugengrootte en robuustheid (MC-50 zou erg plasticerig zijn).
Het verbaasde me ook een beetje, aangezien de MC-50 inderdaad nieuwer is (toch?).
 
Begrijp ik het dus goed dat de MC-50 en de MC-50 MKII, die als ik het goed heb beide nieuwer zijn dan de MC-500 MKII, juist MINDER zijn dan de 500 MKII??

De exacte specs van de MC50mkII ken ik niet meer van buiten, maar bekijk de site eens die ik hiervoor heb doorgegeven. Daar kan je het beslist in terugvinden. Ik dacht zo uit het blote hoofd dat de MC80 de allergrootste was met de meeste mogelijkheden, daarna de MC500mkII, daarna de MC50mkII en dan de 'lagere' MC50, MC500 en MC300 (maar ik kan me vergissen)

Heeft iemand ervaring met de sequencers in de XP serie, en dan met name welk type er in welk werkstation zit? Zit er bijv. in een XP-30 al een volledige MC (met 2 MIDI outs)?

Het zou me zeer sterk verwonderen dat in één van de XP's meer dan één MIDI OUT poort zit. Als je bv kijkt naar een Yamaha SY99 (topmodel indertijd) die heeft een sequencer die heel sterk gelijkt op de MC's, maar heeft toch maar één MIDI OUT. Hetzelfde met de KORG workstations à la 01/W, T-serie en M-serie. Als je echt een dubbelel OUT wil, zal je waarschijnlijk toch naar een aparte HW sequencer moeten gaan.

Verder vroeg ik me af hoe de sequencers in de Ensoniq TS-10/12 of nieuwere modellen zijn, ook in vergelijking met de MC's; ik heb daar ooit eens op gespeeld en vond het zeer inspirerende geluiden, dat ding gaf me een goed gevoel. Had alleen het geld absoluut niet toen!

Ook hier weer dezelfde opmerking: ik ben ervan overtuigd dat de sequencermogelijkheden meer dan voldoende zullen zijn, maar ik betwijfel of er een TS is met meer dan één MIDI OUT.

Qua overige sequencers:
Waar het me bij de apparaten vooral om gaat is dat ze het liefst maar één doel hebben, namelijk sequencen (realtime en step, maar nadruk op realtime). De werkwijze van de MC-300 bevalt me goed, dus wil ik me daar in mijn zoektocht op focussen :-) Tenzij het totaalpakket zo goed EN goedkoop is dat het een beter alternatief is.

Dan zou ik zeker op zoek gaan naar de MC500 MkII met Super MRC software (deze laatste kan je vrij downloaden op de www.mc500.co.uk site mocht die er niet bijgeleverd worden).

Even vermelden dat je ook nog de Bulk Librarian software hebt, die je MC omvormt tot een MIDI recorder (voor bv sysex data van je synths op te slaan). Ik heb daar geen ervaring mee maar ik kan me inbeelden dat ook dat nuttig zou kunnen zijn.

@Hanz: de MC50 is inderdaad jonger ... maar daarom niet beter.

:doei:
 
Dank voor de input wederom!

Die enkele MIDI port van al die werkstations is inderdaad wel belangrijk, daar had ik nog niet eens bij stil gestaan. Dan kan ik nog niet al m'n spulletjes aansturen!

Ik moet zeggen dat die AKAI ASQ10 er inderdaad heel interessant uit ziet, maar vraag me af of je zo'n ding überhaupt ooit te koop tegenkomt, en of de prijs dan rond de 80 euro gaat zijn. De MPCs zijn hoe dan ook te duur, dat zag ik al :-(

Dusss... iemand nog een ASQ10, MC-50 MKII of een MC-500 MKII te koop voor een mooie prijs? ^^
 
Mocht je er uiteindelijk ééntje gevonden hebben, test dan vooral de floppy drive. Maak een kleine sequence (desnoods via micro edit, dan heb je geen synth nodig). Save dit weg op een diskette. Zet het toestel af en laad dan de weggesavede sequence terug op. Dit moet vlekkeloos verlopen.
Soms werken de drives niet meer zo goed (leeftijd en gekende aandrijfsnaarproblemen).

Een ander puntje waar je misschien belang aan hecht: de backlight. Deze is in vele gevallen erg zwak of soms volledig donker. Een strategisch geplaatste lamp kan dit verhelpen of je kan ook zelf een EL-foil vervangen als je een beetje handig bent. Het kan helpen tijdens prijsonderhandelingen.

Voorts ook even nakijken of beide MIDI OUT's het doen. Denk daarbij wel aan de configuratie van de MC (best eerst even een handleiding van SuperMRC downloaden en wat lezen).

:doei:
 
Om mijn kans van slagen nog iets groter te maken: weet iemand met Akai ervaring welke MPCs dezelfde goeie sequencer hebben - met twee of meer aparte MIDI outs - als die ASQ10 (MPC60)? Zijn er bepaalde modellen extra begeerlijk, en sommige echt af te raden?
Is bijv. een MPC500 aan te raden?

Wederom bedankt!
 
Ik heb zelf een mpc500 en mpc60 en als het je puur om sequencen gaat is de mpc500 prima, je moet je alleen wel indenken of je de hele tijd op een twee regelig lcdschermpje wilt werken.
 
Ik gebruik mijn MPC2000XL puur als sequencer en dat doet ie prima. Mijn MC-500 gebruik ik momenteel als midi-thru-box waar hij ook zeer geschikt voor is..:D
 
Waar blijven al die elektronika-freaks... ?

Waar blijven al die elektronika-freaks... ?

Als ik een draad zoals deze volg vraag ik me steeds af waar al die elektronika-freaks blijven !?
Imo zijn veel van de hier vernoemde apparaten makkelijk uit te breiden met wat moderne elektronika componenten.
Ik heb een basiskennis elektronika maar eentje die juist te beperkt is... allicht mocht ik er zelf aan beginnen dan was het op risico van de aanvrager :D
Bvb. zo'n floppy disk drive vervangen... tenslotte kost zo'n ding nog maar een paar Euro.

Waar zijn de (bouwpakketten) : :stupid
* hardware sequencers met duidelijke display, opslag op SD-kaartjes en snelle opstart (geen MS dus) ?
* ritme-boxen die enkel midi uitsturen (zodat die duizend geluidskaarten eindelijk eens beter gebruikt kunnen worden) ?
* hardware editors met grote en duidelijke (touch-)displays voor alle functies van de synth ?
En nu ik dan, toch bezig ben : :eureka:
* polyfone (semi-)modulaire hardware synthesizers ?

Ja ik moest dat ei toch wel kwijt (hoa dat doet deucht). Hopelijk worden dan toch enkele elektronika-freaks aangespoort om de in deze draad gevraagde apparatuur terug te bouwen maar dan op een recenter niveau van de techniek ! Er bestaan wel al wat initiatieven, maar concrete dingen... ?
 
BIAM bedankt voor de links, maar deze kende ik al.
Zelfs de MIDIbox SEQ V4 is weinig geschikt om echt muziek tracks mee op te nemen en te editeren denk ik...
Die tweelijnige displays zijn dan toch wel wat te beperkt, mogelijk wel goed bruikbaar voor ritmes.
Ik bedoel meer zo'n toestel als dit maar dan voor midi (ipv video) :

http://rux-werx-here.net/loop-r/Features.html

Een grote display en liefst nog wat meer knoppen ! Misschien probeer ik het ooit nog zelf te maken... :z
 
Back
Top