Cubase 5 external audio editor

DJ41

Lid sinds 1834
Lid sinds
20 december 2001
Berichten
1.910
Locatie
Nieuwerkerk a/d IJssel
Hallo Mensen. Ik ben er een tijdje uitgeweest, maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Momenteel ben ik weer aan het stoeien met Cubase versie 5 en ik zie dat er in de afgelopen jaren (versies) veel is veranderd.

Een van de dingen die ik eerder altijd gebruikte was de mogelijkheid om een externe wave editor te gebruiken i.c.m. Cubase. Na wat lezen op het forum kwam ik een post tegen waarin stond dat dit niet meer in de huidige versies zat, vanwege de offline history. Mijn vraag aan jullie is dan ook; hoe werken jullie dan nu met editors als SoundForge, Cooledit en WaveLab?

De enige manier die ik nu kan bedenken is namelijk een behoorlijk omslachtige.

1. Ik maak een kickdrum met een VSTi
2. Ik neem deze in Cubase in een audio spoor op
3. Ik exporteer de sample en sla die op mijn harde schijf op
4. Ik open mijn editor en laad de sample in
5. Ik maak aanpassingen aan de sample
6. Ik sla de sample weer op
7. Ik laad de sample weer in Cubase

7 stappen die ik eerder altijd "on-the-fly" kon uitvoeren. Ik ben heel benieuwd hoe jullie hiermee omgaan. Uiteraard zullen veel mensen met hardware samplers werken, dus mijn vraag is gericht aan de gebruikers van Cubase die ook daadwerkelijk de audiosporen gebruiken.
 
klinkt als een hele oude omslachtige methode.

waarom wil je nog externe wav editors gebruiken? ik kan me maar heel weinig functies voorstellen die niet standaard in de wav editor zitten van cubase 5 zelf.

zoiezo kan het meeste tegenwoordig realtime in cubase 5, dus stel je maakt een kick en je wilt de envelope hiervan in realtime aanpassen. Dan zet je er gewoon een realtime envelope filter op. Daar hoef je de wav niet eens meer voor te editten.

dus ik vermoed dat je die externe wav editor helemaal niet meer nodig hebt.
 
Het gaat me voornamelijk om het layeren van kicks. Bijvoorbeeld een rijtje basskicks achter elkaar, waarbij ik ze allemaal een ander effect wil geven. Voorheen ging dat met Cooledit zo makkelijk. Ik vind de editor van Cubase ook niet zo makkelijk werken en hij zal onder de motorkap best krachtig zijn, maar hij maakt op de een of andere manier "geen indruk". Ik hoop dat je een beetje begrijpt wat ik bedoel.

Je tip over de realtime effecten neem ik mee.
 
Aanpassingen aan samples maak ik met Battery.
Loopen doe ik met Guitar Rig.
Met de rack zelf, kun je effecten toevoegen.
Ook A/B 'en, etc..

Werkt snel / handig als je loopjes wil:
-opnemen
-reversen
-sync / beat > 2 aparte functies

Die kun je afspelen / stoppen / opslaan als wave en tot aan 4 loopjes layeren.
Tegerlijk kun je je track / song afspelen.
Als het niet bevalt kun je de loop verwijderen en weer opnemen.

Gaat lekker snel en je kunt alles zo snel testen en plaatsen op de playlist.

Oja, over Cubase, kan die samples inversen?
Met FL wil me dit tot dusver niet lukken.
Sowieso kan ik daar niet genoeg inzoomen om hetgene te doen wat ik gister aan het testen was, inversen dus.
 
Het gaat me voornamelijk om het layeren van kicks. Bijvoorbeeld een rijtje basskicks achter elkaar, waarbij ik ze allemaal een ander effect wil geven


dat is volgens mij seconden werk tegenwoordig in cubase. Even uit mijn hoofd doe je dat als volgt:
- zet een kick als audio in je spoor
- kopieer hem achter elkaar op de plekken waar die moet in het arrangement window (kan via hot keys en op je quantitized grid value dus dat gaat heel snel)
- dan rechter muis op elke audio kick, en kies de FX die je wilt toekennen, zet de tail lengte voor de fx indien nodig en druk op process.

klaar
elke audio kick krijgt dan zijn aparte wav file instantie en kan hergebruikt worden. De fx-en zijn dan eenmalig meegerenderd in de nieuwe wav file.

dit kan allemaal zonder wav editor tegenwoordig, dat doe je gewoon in je arrangement window van cubase.
 
Oja, over Cubase, kan die samples inversen?
.
ja,
rechtermuis toets op de audiofile en dan reverse kiezen.
 
Aanpassingen aan samples maak ik met Battery.
Loopen doe ik met Guitar Rig.
Met de rack zelf, kun je effecten toevoegen.
Ook A/B 'en, etc..

Werkt snel / handig als je loopjes wil:
-opnemen
-reversen
-sync / beat > 2 aparte functies

Die kun je afspelen / stoppen / opslaan als wave en tot aan 4 loopjes layeren.
Tegerlijk kun je je track / song afspelen.
Als het niet bevalt kun je de loop verwijderen en weer opnemen.

Gaat lekker snel en je kunt alles zo snel testen en plaatsen op de playlist.

Oja, over Cubase, kan die samples inversen?
Met FL wil me dit tot dusver niet lukken.
Sowieso kan ik daar niet genoeg inzoomen om hetgene te doen wat ik gister aan het testen was, inversen dus.

Het gaat me niet zo zeer om de loops, meer om het bewerken van individuele (zelfopgenomen) audio stukjes.
 
dat is volgens mij seconden werk tegenwoordig in cubase. Even uit mijn hoofd doe je dat als volgt:
- zet een kick als audio in je spoor
- kopieer hem achter elkaar op de plekken waar die moet in het arrangement window (kan via hot keys en op je quantitized grid value dus dat gaat heel snel)
- dan rechter muis op elke audio kick, en kies de FX die je wilt toekennen, zet de tail lengte voor de fx indien nodig en druk op process.

klaar
elke audio kick krijgt dan zijn aparte wav file instantie en kan hergebruikt worden. De fx-en zijn dan eenmalig meegerenderd in de nieuwe wav file.

dit kan allemaal zonder wav editor tegenwoordig, dat doe je gewoon in je arrangement window van cubase.

Aangezien ik blijkbaar niet meer te kiezen heb of ik een externe editor wil gebruiken, zal ik dat ook op die manier moeten doen. Er zit niks anders op dan me te verdiepen in de Cubase editor.
 
Aangezien ik blijkbaar niet meer te kiezen heb of ik een externe editor wil gebruiken, zal ik dat ook op die manier moeten doen. Er zit niks anders op dan me te verdiepen in de Cubase editor.

hoeft niet in de editor, is gewoon op het project scherm (arrangement scherm).

dit werkt echt veel sneller als in een externe editor hoor als je het eenmaal gewend bent. En je hebt totale controle, aangezien je elk element zo kan aanpassen op je scherm in plaats van de oude methode waarin je elke edits achter elkaar gerenderd hebt.

het is gewoon even aanleren van een nieuwe werkwijze.
 
grappig. heel toevallig vroeg ik me gisteren hetzelfde af. Vroeger (in cakewalk) kon je op een audiosnippet klikken en dan werd de externe editor gebruikt.

Aan de editor van cubase heb ik ook nooit echt kunnen wennen, ik snap ook niet dat je als gebruiker van dergelijke software niet zelf de keuze kan maken.
 
Back
Top