Waarom gebruiken de meeste (bekende dance) producers Logic

Hmm, daar ben ik het niet helemaal mee eens. Een DAW kan door zijn werkwijze en functionaliteit wel degelijk invloed hebben op het soort muziek dat je maakt. Ik gebruik bijvoorbeeld Ableton Live omdat ik daar lekker kan prieken met loops en clips en dit live op kan nemen en dan op de timeline kan oppoetsen waardoor ik er een spontaner klinkend resultaat uit krijg dan als ik bijvoorbeeld Logic of Cubase zou gebruiken. Dus de keuze voor Ableton Live als DAW heeft wel degelijk invloed op de muziek die ik maak.

dat geloof ik best wel napoleon dat deze manier van werken prettiger is voor jou ea. ik snap ook precies waar je op doelt. maar ik doel meer op het feit dat er op pagina 1 de daw's in hokjes werd gestopt bij een soort muziek. in elke daw kan je elk soort muziek maken het is meer hoe 1 ben je met je daw. jij bent waarschijnlijk 1 met ableton en zal daar het beste er uit kunnen trekken maar in logic kan ik op het zelfde resultaat komen en is deze manier van werken voor een ander prettiger.

ik moet wel zeggen dat ableton en logic ook een leuke combi is om mee te werken.

Oh, dan begreep ik je verkeerd. Het klopt inderdaad dat de keuze voor een DAW niet samen hoeft te hangen met het genre. Als ik zou willen kan ik in Ableton Live prima een klassiek concert bouwen of een 60s funk nummer of een industriele stampert.

Je kan in alle DAWs alle soorten muziek maken natuurlijk. Al is het tegelijkertijd ook zo dat de één zich meer leent voor iets dan de ander.

Als ik een honderd koppig symfonieorkest wil gaan opnemen dan werkt Protools HD net even wat lekkerder dan Ableton Live...

Je kan in alle DAWs alle soorten muziek maken natuurlijk. Al is het tegelijkertijd ook zo dat de één zich meer leent voor iets dan de ander.

Als ik een honderd koppig symfonieorkest wil gaan opnemen dan werkt Protools HD net even wat lekkerder dan Ableton Live...

Of een simpele wave-editor met multitracker zoals Audition (cool edit) zou al volstaan.. voor het tracken gebruik ik die dan ook vrijwel altijd, vind het makkelijker om de tracks direct goed te knippen en evt. oneffenheden te verwijderen.

De daw zie ik dan ook als m'n virtuele mixer, de wave-editor van Cubase vind ik niet zo denderend.. De enige reden dat ik met cubase werk is puur gewenning en laksheid om een nieuw daw zoals Logic/Sonar een kans te geven en te leren kennen.. heb 't in het verleden geprobeerd maar kwam toch weer op m'n oude vertrouwde koe-beest uit.

Of een simpele wave-editor met multitracker zoals Audition (cool edit) zou al volstaan.. voor het tracken gebruik ik die dan ook vrijwel altijd, vind het makkelijker om de tracks direct goed te knippen en evt. oneffenheden te verwijderen.

De daw zie ik dan ook als m'n virtuele mixer, de wave-editor van Cubase vind ik niet zo denderend.. De enige reden dat ik met cubase werk is puur gewenning en laksheid om een nieuw daw zoals Logic/Sonar een kans te geven en te leren kennen.. heb 't in het verleden geprobeerd maar kwam toch weer op m'n oude vertrouwde koe-beest uit.

100 discrete kanalen met 100 individuele monitormixen met optioneel gebruik van near-zero latency plugins op alle 200 kanalen in cool edit :?

succes...

ik durfde deze protools taart niet aan te snijden gezien het grote deel hier op het forum geen orkesten opneemt maar ik sta wel achter je antwoord indien je wel goede converters, pre amps en mics er bij hebt anders heeft het als nog weinig zin....(op het ff wat lekkerder werken na) maar het verschil met opnames merk je wel dan. we praten meteen op een heel ander level als je zulke combinaties hebt. al moet ik wel zeggen dat de meeste daw's ook steeds meer een level omhoog gaan.

En aan een productie hoor je echt niet of het nu met de een of met de ander gemaakt is. No way!

Da's niet helemaal waar aangezien bepaalde Daw's een bepaalde workflow hebben die nu eenmaal in het programma zit wat je terug kunt horen in de muziek die er mee gemaakt wordt. Het hoeft natuurlijk niet maar bij sommige tracks kun je het echt wel horen.

Ook effect-plugins in Daw's geven een kenmerkend geluid wat, als je het op een bepaalde manier gebruikt, te horen is. Voorbeeld is bv de pingpong of de granulaire delay van Ableton...en zo kan ik van andere Daws ook nog wel wat opnoemen :D

Logic komt uit Future Music magazine uit als "Best Alle in 1 Solution"
Ik citeer uit future music:

Cubase 5 = Best combo of ease and power
Pro Tools 8 = Best recording audio
Ableton live = Best for jamming and creating
Sonar 8 = Best bangs for your bucks
Logic studio = Best all-in-one solution

Logic komt uit Future Music magazine uit als "Best Alle in 1 Solution"
Ik citeer uit future music:

Cubase 5 = Best combo of ease and power
Pro Tools 8 = Best recording audio
Ableton live = Best for jamming and creating
Sonar 8 = Best bangs for your bucks
Logic studio = Best all-in-one solution

HAHAHAHAHAHA stom poldermodel :D :r

Je moet je baseren op feiten, niet op meningen en emoties..

En mijn feiten zeggen dat ik nadat ik "alles"(cubase, Live, Cakewalk, Protools en Lotjick) heb uitgeprobeerd toch echt uitkom op het werken in een mac met Logic. Ik vind dat het fijnst. Ik heb geen Mac omdat ik dat stoer overkom, of omdat Axwell toevallig Logic gebruikt...Ik was alles wat met windows te maken had gewoon schijt-beu. Daarom heb ik de sprong in het diepe genomen; een klein fortuin uitgegeven zonder er ooit maar 1 keer meer dan een uur mee te hebben gespeeld...het was dat of mn hobby opzeggen omdat ik LEIP werd van; Virussen, virusscanners/ antivirus meuk, programmas die blijkbaar nodig zijn om windows aangezwengeld te krijgen...
Dat is dus niet wat ik wil op een computer....ik wil gewoon muziek maken, en geen geouwehoer hebben met allerlei randzaken...dat gelul met computers heb ik overdag op mn werk al...

Ook heb ik niet de illusie dat een Mac sneller is (behalve de onbetaalbare 8core)... het OS loopt gewoon gesmeerder. Dit is geen marketing gelul...gewoon een happy camper die trots naast zn kampvuur zit te glunderen...met een blikkie bier in zn hand :):mega:

Misschien is dat wel de reden dat t zo populair is; mond tot mond reclame, ipv op macstore.nl een logic express tegenkomen terwijl je op zoek was naar een nootboekkie...ohw ja, das leuk, ik ga muziek maken...:gaap:

Als je een windhoosfanboi bent, prima...Macfanboi, nog veel beter natuurlijk...maar t gaat erom welk programma je t meeste ligt.

Einde pleidooi

Jou pleidooi is prima en verder niets tegen in te brengen/op tegen natuurlijk.

De laatste keer dat ik geklooi had met PC is gelukkig alweer heel wat jaartjes terug. Ik denk 4 jaar geleden. Daarna eigenlijk geen gezeik meer gehad. Soms een buggy release van Cubase of een buggy driver, dat wel. Dat spreekt natuurlijk wel tegen deze combi.

Maar nu met Windows 7 64-bit en Cubase 5 (32-bit) op een i7-920 ben ik gewoon helemaal happy. Overal 64-bit drivers voor enzo. Het werkt gewoon prima!

Het is idd gewoon wat je gewend bent, en wat je zenuwen vroeger aankonden, en je portemonnaie. En dan kom je gewoon op óf Logic óf Cubase (dat was dan in de tijd dat Live etc er nog niet was).

Wat ik me nu al heel lang afvraag is, waarom de meeste bekende dance producers allemaal met Logic werken en niet met Cubase of wat dan ook?

Lol, kan iemand me misschien een percentage geven voor deze stelling. Dan wordt de discuss wat inhoudelijker (misschien.

Ik koop wel eens de future-music en daar zit dan ook zo'n cd bij van een 'bekende' producer in de studio die met de mac zit te werken. Maar om eerlijk te zijn heb ik meestal nog nooit van die kerel gehoord. (hun waarschijnlijk ook niet van mij)

Dat hele gedoe van mac vs pc en logic vs cubase is imho meer voor mensen die graag over hun spullen praten dan dat ze er daadwerkelijk iets mee doen.

Heb de site even bekeken. Kende het product niet. Ik zie in de feature comparison chart niet zo veel verschillen tussen Samplitude, pro en saquoia. Waarom kost die laatste €2,500? :(

Back