Waarom gebruiken de meeste (bekende dance) producers Logic

michel_v

Stamgast
Hallo allemaal,

Wat ik me nu al heel lang afvraag is, waarom de meeste bekende dance producers allemaal met Logic werken en niet met Cubase of wat dan ook?

Als ik b.v. tutorials bekijk zie je bij elke producer Logic studio.

Is het nou echt zo veel beter en stabieler dan de pc? En ook kwa geluid's kwaliteit?

Ben benieuwd! mvg michel

Da is toch logisch... ;-P

Ja,.. het is nou eenmaal een feit,...zonder Logic word je noooit bekend,.. ikzelf ben r al jaren voor aan t sparen,. maar steeds als ik genoeg zegeltjes heb geplakt komt er weer een nieuwe duurdere versie uit.

niemand een zinnig antwoord ben ook wel benieuwd net as ableton ..voor wie is dat
en waarom cubase [ik;omdat ikt gewend ben!duidelijk never change a winning team zei johan ...]
aleen waneer winik weers ........

verschillende muziekstijlen passen bij verschillende daws.

In de hardcore house herrie zitten de meesten aan cubase.
Minimal en techni zit volgens mij meer aan de ableton.
etc etc.

Natuurlijk kan je met fruity loops ook alles maken, maar bepaalde genres hebben vaak een voorkeur voor een bepaald softwarepakket.

Ik denk dat het vooral schaapjes gedrag is, dat een paar prominente figuren Logic kiezen en hele massa's (uit dat genre bijv.) daar ook voor gaan. Volgens mij gebeurt het vaak, zoals Niel zegt, dat bepaalde muziekstijlen hun 'eigen' DAW hebben. Misschien is dat vergelijkbaar met Blues gitaristen die eerder naar een akoestische gitaar grijpen dan naar een elektrische en andersom.. hmm mja slecht voorbeeld maar het is vroeg.. pff.. ;)

Uit eigen ervaring/wat ik zo om me heen gezien heb zou ik globaal zeggen:
Fruity Loops: Harde stijlen (hardstyle, hardcore etc)
Logic/Cubase: pop/dance/trance
Ableton Live: Minimal house
Reason: Progressive house/trance

heerlijk... in hokjes indelen ;).. maar nogmaals, dit is meer een gutfeeling ofzo.. misschien dat iemand deze prachtige lijst kan aanvullen? :P

Ik denk dat het vooral schaapjes gedrag is, dat een paar prominente figuren Logic kiezen en hele massa's (uit dat genre bijv.) daar ook voor gaan. ...

En zoals de meeste foto/videobewerkers ook met een Mac werken.

Niet slecht, maar ook niet de enige mogelijkheid. Soms wel de makkelijkste.

Zo denk ik er ook over, ik draai al jaren Mac OSX only (naar tevredenheid) maar ben niet zo'n zendeling die iedereen over wilt halen :D.. Een voorbeeld van een nadeel is dat er meer plugins (au/vsti/etc) ontwikkeld worden voor het Windows platform. Daar loop ik weleens tegenaan.. moet zeggen dat serieuze plugin developers wel zorgen dat er ook een compatible versie voor Mac verschijnt, maar vooral de door de hobbyïst gemaakte plugins zijn vaak alleen voor Windows.

Ik denk ook vooral omdat logic een gigantisch goede sample lib. heeft met vooral veel nuttige sounds voor de dance.

Omdat Mac het stabielste platform was toen de dieren nog spraken. Historisch gegroeid dus, en inderdaad, kuddementaliteit. Niet dat er iets mis is met Logic/Mac trouwens, verre van... Kwestie van waar je het comfortabelst mee voelt.

En alle fanbois die nu komen blaten dat Mac nog steeds het stabielste is kunnen alvast starten met in de hoogste boom te kruipen wat mij betreft...

mac is het stabielst natuurlijk :okdan::halleluja:{:mega:

:D

ff serieus, het is een mooi pakket hoor logic, inprincipe kan je natuurlijk ook met alle andere daws vette muziek maken.....maar logic is wel wat completer denk ik.

Maar ik heb overigens niet de indruk dat de meesten logic gebruiken, ook cubase,ableton,FLstudio en zelfs reason bv wordt volgens mij veel gebruikt.

Omdat Mac het stabielste platform was toen de dieren nog spraken. Historisch gegroeid dus, en inderdaad, kuddementaliteit. Niet dat er iets mis is met Logic/Mac trouwens, verre van... Kwestie van waar je het comfortabelst mee voelt.

En alle fanbois die nu komen blaten dat Mac nog steeds het stabielste is kunnen alvast starten met in de hoogste boom te kruipen wat mij betreft...

@ Nerve: Zeker geen ervaring met Mac?
De meeste mensen die met een Mac werken, doen dit omdat ze inmiddels hondsdol zijn geworden van de problemen met de PC en Windows.

Wat betreft de DAW's
Er bestaan geen slechte DAW's
Ze zijn allemaal sterk in hun eigen ding. Logic is wat betreft de kwaliteit van de plugins altijd wel een voorloper geweest. En ook een totaal pakket door de vele Appleloops (sinds Logic Studio).
Ableton heeft ook dat voordeel.
Ik denk dat er trouwens genoeg producers zijn die combinaties van verschillende DAW's gebruiken. b.v. Reason als synth rack d.m.v. ReWire.
Ik gebruik zelf Logic, maar maak ook gebruik van Reason en Ableton, omdat deze pakketten zo hun eigen unieke mogelijkheden hebben.

dat is zo omdat ze eerst jaren zonder resultaat hebben lopen kutten met cubase (3.11!), toen besloten een mac te kopen, en opeens wel goeie muziek konden maken !! Want ja, een mac is nu eenmaal veel stabieler dan een pc. En daar zit de winst natuurlijk! Want je weet: inspiratie moet uit je spullen komen , en niet uit een goed idee. Die logic gasten zouden niet slagen op andere systemen. :?

Alle gekheid op een stokje, het heeft er denk ik gewoon mee te maken wat je gewend bent. Misschien werk logic idd wel beter dan cubase, maar ik ben ervan overtuigd dat iemand die goed is, overal wel muziek op zou kunnen maken.

Back